Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex/Systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelreflex/Systeemcamera

    Hey,

    Ik wil binnenkort een nieuwe camera kopen.
    Mijn budget ligt rond de 500 a 600 EUR.
    Ik ben er nog niet uit welke keuze ik ga maken, een spiegelreflex of een systeemcamera.
    Het grootste voordeel van een systeemcamera is dat hij relatief compact is, en dat scheelt toch als je een hele dag weg bent met je camera.
    Echter, als bv een 18-200mm lens erop zet, dan heb je visueel gezien meer lens dan camera, en dat is niet echt een zicht.
    Ook de camera vasthouden met zo'n grote lens lijkt me moeilijk.
    Een spiegelreflexcamera die vrij goed scoort is de "samsung nx 300". Maar samsung zijn core business ligt in mijn ogen niet bij camera's.
    Ook het lensaanbod is erg beperkt. Daarom heb ik de neiging om te zeggen, niet kopen.
    Maar wat is dan wel een goede systeemcamera? De Sony NEX-5 of 6? Of de Panasonic Lumix DMC-GM1?

    Als ik kies voor een spiegelreflexcamera, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Nikon D3200 of de Canon EOS 600D.

    Graag jullie mening.

    Bedankt

  • #2
    Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

    Bedenk eerst goed wat je wil fotograferen en in hoeverre je betrokken bent in je fotografie.
    Wil je echt creatief aan de slag of wil je enkel mooie foto's als herinnering voor later?

    Bedenk ook dat een spiegelreflex op de automatische stand (zeker in situaties met weinig licht) echt geen mooie foto's maakt, aangezien de flits telkens omhoog komt piepen.
    M.a.w., enige kennis van je toestel is zeker nodig om de voordelen van je spiegelreflex naar boven te halen.
    Jij moet weten van jezelf als je bereid bent wat tijd te stoppen in het gebruiken van je toestel.
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

      Het is de bedoeling dat ik een cursus fotografie ga volgen, want ik heb totaal geen ervaring met spiegelreflex camera's. Zo'n cursus lijkt me een must, want de mooiste foto's maak je in manuele stand toch? Het is niet de bedoeling dat ik steeds in automatische stand ga werken, want dan koop je geen spiegelreflex camera.

      Wat ik wil fotograferen? Het is de bedoeling dat ik creatief wil fotograferen. Het is niet de bedoeling dat ik nu en dan eens een foto ga nemen als de familie eens langs komt :-)

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

        Je budget is wel erg beperkt en je gaat keuzes moeten maken. Als je eerder veel tele nodig hebt, bv natuurfotografie/vogels enz... dan zou ik voor een spiegelreflex gaan. Ook voor sport is een spiegelreflex in het voordeel, je kan er een 70-200/2.8 op zetten en met zo'n lens heb je veel mogelijkheden. Hoewel enkele systeemcamera's ook wel goede (tracking) AF hebben tegenwoordig, Fuji X-T1/Sony A6000 ...

        Doe je eerder portretten/macro/architectuur ... dan is een systeemcamera zeker een optie. Daar zijn genoeg lenzen voor te vinden, zowel voor m4/3 als Fuji/Nex ...

        De instapper bij Sony is de A58 en ook een optie naast Nikon en Canon. De uitstekende live view is een verademing vergeleken met de andere camera's. En de 20mp sensor presteert ook prima. Alleen zou ik de kitlens vermijden, een 18-135 is een betere keus om mee te starten en dan zie je wel wat je nog nodig gaat hebben, macro/tele/prime/groothoek enz ...
        Last edited by alex606; 20 februari 2014, 18:16.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

          Als je voor de nikon spiegelreflex gaat, zou ik je de 18-105kit aanraden...
          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

            18-200 op de NEX is nog steeds een vrij grote combinatie. In hetzelfde bereik heb je op M4/3 de Olympus 14-150mm en de Panasonic 14-140mm. Die zijn een stuk compacter en zeker de 1e erg goed voor zijn omvang en gewicht. Een EPM2 of EPL5 erbij en je bent vertrokken!
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

              dubbel
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Cottonmouth Bekijk bericht
                Het grootste voordeel van een systeemcamera is dat hij relatief compact is, en dat scheelt toch als je een hele dag weg bent met je camera.
                Echter, als bv een 18-200mm lens erop zet, dan heb je visueel gezien meer lens dan camera, en dat is niet echt een zicht.
                Ook de camera vasthouden met zo'n grote lens lijkt me moeilijk.
                ...
                Maar wat is dan wel een goede systeemcamera? De Sony NEX-5 of 6? Of de Panasonic Lumix DMC-GM1?
                Ik heb zelf enkel nog Nex voor alles wat aps-c is. DSLR met alle bijhorende lenzen is een paar jaar geleden verkocht en nog geen seconde spijt van gehad.
                En als strak de A7r er wat meer lenzen bij heeft, dan gaat de full-frame DSLR mogelijk ook buiten...

                Zowel Nex-5* als Nex-6 doen het uitstekend. Nog kleinere broertje 3N trouwens ook. Ze hebben uiteindelijk de sensor van aps-c-dlsr's...

                Je maakt de oplossing uiteindelijk zo klein als je zelf wil, en je hebt wat dat betreft altijd een serieus voordeel t.o.v. van een DSLR die op zich, zonder lens, zowat dubbel zo groot is.
                Als ik de Nex in mijn (jas-) zak wil stoppen, dan zet ik er een kleine prime of 16-50 zoom op.
                Maar een hele dag op stap zijn met de 18-200 erbij is ook geen enkel probleem. Je houdt gewoon vooral de lens vast ipv de camera; daar is niks onhandigs aan hoor.
                En de resultaten met die lens zijn gewoon héél goed. Ideale lens ook om te filmen . Als je door Parijs loopt en je passeert een straatmuzikant die iets moois brengt, dan heb je niet alleen foto's maar ook prima HD-beelden erbij.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Hallo,

                  Mijn meestgebruikte combo is een Sony Nex-7 met de 18-200mm van Tamron. Deze lens is iets lichter dan de Sony versie, die ik dan weer gebruik op de Sony Vg20 videocamera.
                  Van beeldkwaliteit is er niet zo'n groot verschil en beiden hebben een prima stabilisatie.

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

                    Het grootste discutiepunt m.b.t. reflex of systeemcamera draait hem om de EVF (electronic view finder) die je op een systeemcamera hebt daar waar je bij een reflex een optische viewfinder hebt (je kijkt in de spiegel die opklapt zodra je een foto neemt).

                    Je hebt fanatieke voor- en tegenstanders (gebruik de zoekfunctie maar eens).
                    Voor aankoop eens een toestel met EVF vastnemen en gebruiken is m.a.w. een absolute must.

                    Een voordeel van EVF is dat deze een duidelijk beeld geeft in het donker.
                    Een nadeel van EVF is dat deze merkbaar achterloopt bij bewegende onderwerpen.
                    Voor de rest is de appreciatie heel persoonlijk.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spiegelreflex/Systeemcamera

                      Volgens mij zullen er in de toekomst nog alleen toestellen met EVF gaan overblijven.Ik denk dat de toestellen met OVF zullen verdwijnen.Misschien jammer,maar helaas.

                      Comment

                      Working...
                      X