Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smartphone met verwisselbare batterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Smartphone met verwisselbare batterij

    Ik stel vast dat het aantal nieuwe smartphones die nog een verwisselbare batterij hebben schrikwekkend daalt.
    Goed gezien natuurlijk van de fabrikanten: batterij "versleten" of kapot: nieuwe smartphone of extreem dure herstelling.

    Voor ze helemaal verdwijnen zit ik te kijken naar de LG Optimus G Pro, lijkt me wel iets, vrij snel en niet zo peperduur. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben ?

    Ik heb nu een Alcatel One Touch Ultra, heel leuke smartphone, maar na zo'n 9 maand begint de batterijduur al gevoelig terug te lopen bij normaal gebruik.
    Ik zou me mogelijks dus eentje willen aanschaffen waar je na bv. een jaar een vervangbatterij kan instoppen. Ik zal niet te lang mogen wachten want de opvolger van de hogervernoemde LG (de LG G2) lijdt al aan dezelfde ziekte = geen verwisselbare batterij.

    Mogelijk alternatief is de FairPhone, dat weet ik dus al.
    Last edited by nete; 19 februari 2014, 12:42. Reden: tip van anonymous
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Smartphone met verwisselbare batterij

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Mogelijk alternatief is de Fairtrade, dat weet ik dus al.
    De FairPhone, nete, de FairPhone !!

    Comment


    • #3
      Re: Smartphone met verwisselbare batterij

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      De FairPhone, nete, de FairPhone !!
      Ja natuurlijk , heb het aangepast.
      Last edited by nete; 20 februari 2014, 12:15.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Smartphone met verwisselbare batterij

        Weinig LG gebruikers zo te zien. Ik weet het, ze hebben een tijdlang een slechte naam gehad, maar dat lijkt nu wel verleden tijd.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Smartphone met verwisselbare batterij

          Nog niet zo lang geleden een Huawai Ascent 700 gekocht. Kwam goed tot heel goed uit verschillende reviews, maar heb ondertussen al tekorten ontdekt.
          1) Trillingen zo goed als nihil.
          2) Signaal (geluid) bij inkomend bericht enkel een tikje te horen.
          3) Scherm erg gevoelig voor krassen en heel moeilijk schoon te krijgen.
          4) Batterij (verwisselbaar) snel leeg, zelfs in stand-by.
          5) Geen Nederlandse handleiding.
          6) Screen protector moeilijk te vinden.

          Als het te herdoen was dan was het weer een Nokia geworden.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Smartphone met verwisselbare batterij

            de nokia lumia 820 heeft nog een verwisselbare batterij, de 625 niet meer maar of dat een probleem moet vormen? Die dingen moet je toch opendoen en net zoals een je een gebroken scherm met behulp van youtube kan vervangen zal dat ook bij deze met ingebouwde batterij gaan denk ik.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Smartphone met verwisselbare batterij

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              de nokia lumia 820 heeft nog een verwisselbare batterij, de 625 niet meer maar of dat een probleem moet vormen?
              Een Finse vriend van me heeft me vorig jaar afgeraden ooit nog Nokia te kopen.
              Wat krijgen we nu, dacht ik toen... Finnen die Nokia afzweren

              Soit, ik ben nog altijd tevreden met mijn ongeveer 7 jaar oude Nokia.

              Comment


              • #8
                Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                Acer Liquid E2.
                M'n pa de gewone, ik de duo versie.

                Comment


                • #9
                  Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                  Voor wat het waard is : Samsung stopt in zijn meeste (alle?) modellen een verwisselbare accu. Overigens zal de S4 binnenkort opgevolgd worden door de S5 en dus snel in prijs zakken. Ik meen dat er al kortingen worden gegeven van 100 euro op de normale prijs. Alhoewel de reclame van MediaMarkt (België) van vandaag slechts 50 euro korting noemt (of is het een terugbetaalactie van Samsung? De reclame is hier al weggegooid)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                    ik dacht dat bij de meeste xperia's je ook de batterij kon vervangen, buiten de modellen die waterdicht zijn

                    Comment


                    • #11
                      Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                      Bedankt allen om mee te denken.
                      Wat me nogal verbaast is dat ik die LG Optimus Pro (in witte uitvoering) bij Typhone in Eindhoven vind aan 349 euro en dat is, als ik de reviews lees, voor de geleverde kwaliteit een koopje.
                      Die winkel krijgt bovendien nog goeie beoordelingen ook.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                        Dat je de accu's tegenwoordig niet meer kan vervangen zonder het hele apparaat uit elkaar te halen, dat hoort bij de levensduurbeperking.
                        Bij zowat elk apparaat verzinnen ze tegenwoordig wel iets waardoor het binnen een bepaalde termijn stuk gaat (liefst zo kort mogelijk na de garantieperiode), de "reparatiekosten" zijn dan zo hoog dat iedereen wel een nieuw toestel koopt.

                        Als ik zie dat heel wat Smartphones hun accu bijna helemaal opgebruiken op 1 dag, dan verwacht ik niet dat die erg lang mee zal gaan.
                        Elk type accu kan je een bepaald aantal keren herladen, maar de capaciteit zal telkens wat verminderen.
                        Als je een lithium-ion accu elke keer onder de 20% (resterende capaciteit) laat komen voor je die terug aan de lader hangt, dan haalt die geen 500 laadbeurten (met wat pech wordt het dan zelfs minder dan 200 laadbeurten, de accu zal dan binnen het jaar versleten zijn).
                        Het komt er dus op aan om de accu al bij te laden als de capaciteit nog boven de 40-50% zit, dan zal ze véél langer mee gaan dan wanneer je ze telkens diep ontlaadt.
                        Luister dus zeker niet naar verkopers die nog steeds het verhaaltje vertellen dat je de accu geregeld helemaal leeg moet maken (dat is wel goed voor hun winkel, maar niet goed voor de levensduur van de accu).

                        Mijn simpele Nokia (geen slimme telefoon) is nu zo'n 5 jaar oud, de accu wordt 1 keer per week geladen, dan zit die nog volgens het accu-icoontje nog steeds op 50%.
                        Dat was zo 5 jaar geleden, en op dit ogenblik is dat nog steeds hetzelfde (de accu van mijn gsm is wel verwisselbaar, maar ze gaat wel véél langer mee dan die van een Smartphone).
                        Voor mij is dat een belangrijk punt om niet te kiezen voor een Smartphone, maar ik denk het steeds moeilijker zal worden om nog een "gewone" gsm te vinden.
                        Ik heb genoeg materiaal in huis om foto's te maken, een fototoestel moet er voor mij niet in zitten.
                        Als ik thuis ben, kan ik op het internet, het is voor mij niet nodig om altijd en overal bereikbaar te zijn.
                        Maar als ik zo rondkijk, dan zie ik dat bijna iedereen de hele dag bezig is met zijn/haar Smartphone, ik ben dus een uitzondering aan het worden...

                        Onlangs heb ik een tablet gekocht, de accu daarvan kan je ook niet zelf vervangen, maar ik denk dat er bij zo'n apparaten helemaal geen andere mogelijkheid is, bij geen enkele tablet is de accu gemakkelijk te vervangen, en naar het schijnt is dat ook een trend aan het worden bij laptops, die zal je dan ook moeten vervangen als de accu versleten is.
                        Het is wachten op de eerste auto die je moet weggooien als de accu versleten is.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Voor mij is dat een belangrijk punt om niet te kiezen voor een Smartphone, maar ik denk het steeds moeilijker zal worden om nog een "gewone" gsm te vinden.
                          Weet ik nog zo niet.
                          Er worden nog steeds gewone gsm's verkocht, enkel het assortiment is kleiner.
                          En de prijs met een smarphone scheelt amper ... voor rond de 70 euro heb je nu al een smartphone, jawel, zo eentje die enkele jaren terug ook 400 euro of meer kostte.

                          Bovendien is er een speciale markt voor oudere mensen, gsm's met grote toppen, en die goed leesbaar zijn voor slechtzienden. Van het merk Doro bijvoorbeeld. En aangezien de ouderen een grotere groep zullen vormen in de toekomst, zal dat assortiment ook wel groter worden.

                          Ik heb ook nog een gewone gsm momenteel (mét camera, maar geen deftige kwaliteit).
                          Maar ik ben heel vaak onderweg, dat ik iets leuks tegenkom om te fotograferen, wanneer ik mijn groot log fototoestel niet bij heb, en dan denk ik: "had ik nu een gsm met degelijke fotofunctie", al was het maar voor een simpele snapshot.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als ik zie dat heel wat Smartphones hun accu bijna helemaal opgebruiken op 1 dag, dan verwacht ik niet dat die erg lang mee zal gaan.
                            Elk type accu kan je een bepaald aantal keren herladen, maar de capaciteit zal telkens wat verminderen.
                            Als je een lithium-ion accu elke keer onder de 20% (resterende capaciteit) laat komen voor je die terug aan de lader hangt, dan haalt die geen 500 laadbeurten (met wat pech wordt het dan zelfs minder dan 200 laadbeurten, de accu zal dan binnen het jaar versleten zijn).
                            Het komt er dus op aan om de accu al bij te laden als de capaciteit nog boven de 40-50% zit, dan zal ze véél langer mee gaan dan wanneer je ze telkens diep ontlaadt.
                            Weet je toevallig of de resterende batterijcapaciteit die de gsm/smartphone aangeeft overéén komt met de werkelijk resterende batterijcapaciteit.
                            Of juist niet en bijvoorbeeld dat 5% op de gsm in werkelijkheid 30% is en op die manier de batterij beschermd is tegen inadequaat gebruik?
                            Weet je toevallig ook of het klopt dat opladen aan de pc een negatief effect heeft op de levensduur van de batterij (dus niet batterijduur) omdat het een betrekkelijk lage laadstroom betreft.
                            En dus laden via de lader in het stopcontact iets gunstiger is voor de levensduur.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Smartphone met verwisselbare batterij

                              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                              Weet je toevallig of de resterende batterijcapaciteit die de gsm/smartphone aangeeft overéén komt met de werkelijk resterende batterijcapaciteit.
                              Of juist niet en bijvoorbeeld dat 5% op de gsm in werkelijkheid 30% is en op die manier de batterij beschermd is tegen inadequaat gebruik?
                              Weet je toevallig ook of het klopt dat opladen aan de pc een negatief effect heeft op de levensduur van de batterij (dus niet batterijduur) omdat het een betrekkelijk lage laadstroom betreft.
                              En dus laden via de lader in het stopcontact iets gunstiger is voor de levensduur.
                              Je zal de accu nooit helemaal leeg kunnen maken, want dat is echt wel het slechtste wat je kan doen met een lithium-ion accu.
                              Het apparaat zal waarschijnlijk zichzelf uitschakelen als de spanning van de lithium-ion accu lager wordt dan 2,6-2,7V per cel (liefst voor de cel met de laagste spanning, want als de spanning nog lager wordt dan vermindert de levensduur heel sterk).
                              Maar voor de opgave van de capaciteit wordt er ook rekening gehouden met die minimumspanning, het zou in principe mogelijk zijn om er nog iets meer uit te halen, maar dan gaat ze heel snel stuk.
                              Er zit dus een beveiliging ingebouwd (dat zou toch zo moeten zijn bij alle apparaten die op lithium-ion accu's werken).

                              Een lithium-ion accu laden met een kleinere laadstroom zal de levensduur niet negatief beïnvloeden, in principe kan een gewone lithium-ion accu veilig geladen worden op 1 uur, maar het kan ook geen kwaad dat dat langer duurt.
                              Als je een lithium-ion accu nog sneller wil laden, dan heb je speciale accu's nodig, en een lader die rekening houdt met bijvoorbeeld de temperatuur van de cellen van de accu.
                              Snel laden tot 75% van de capaciteit is niet zo'n groot probleem, het laden van 75-100% moet wel op de juiste manier gebeuren om te voorkomen dat de boel uit elkaar knalt.
                              Dat is de reden waarom sommige elektrische auto's heel snel kunnen worden bijgeladen tot zo'n 75%, op voorwaarde dat de lader (en het stroomnet) die laadcapaciteit aan kan.
                              Om de accu dan verder te laden naar 100% is er wel veel meer tijd nodig.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X