Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iphoto-fotoschop elements 12

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iphoto-fotoschop elements 12

    Hallo, Heb Ifhoto (mac) waar ik mijn foto,s opsla , maar ik bewerk met fotoschop Elements 12.Kan er me iemand zeggen hoe in mijn bewerkte foto,s terug zet in Ifhoto ?Hopelijk is er iemand die hier een oplossing voor heeft !(heb me deze software onlangs aangeschaft)

    Dankbijvoorbaat
    Pierre

  • #2
    Re: Iphoto-fotoschop elements 12

    Bedoel je dat je je foto's vanuit iPhoto in Elements edit (door onder Voorkeuren Elements aan te duiden als externe editor)?


    Want als je dan in iPhoto een foto selecteert, en met een rechtermuisklik voor Edit in External Editor kiest:


    Ofwel via het Photos menu voor Edit Photo kiest:


    Gaat je foto inderdaad in Elements open, en kun je de nodige correcties maken.
    Nu, als je na het editen gewoon voor Save kiest, wordt je bewerkte foto evengoed in iPhoto opgeslagen.

    Je kunt dan de locatie van zo'n bewerking achterhalen via:


    Ik heb het nu niet uitgetest, maar het zou kunnen dat als je ipv voor Save voor Save as… kiest, je foto buiten iPhoto terechtkomt.
    In dat geval moet je achteraf importeren in iPhoto.

    Mocht je daarover nog vragen hebben, vraag hier gerust.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Iphoto-fotoschop elements 12

      Hallo LesC, allesinds bedankt voor de moeite , heb alles geprobeerd het lukt me maar niet ,ifhoto verplaatst de foto naar Elements voor te bewerken ,maar
      eens bewerkt na safe as en safe geprobeerd slaat hij de foto op in elements !
      Ik zie hier dat ik niet de enige bent met dit probleem,zie soortgelijke discussies !

      Mvg
      Pierre

      Comment


      • #4
        Re: Iphoto-fotoschop elements 12

        Elements heeft geen (gesloten) library zoals iPhoto dat wel heeft. Ik heb je de tip gegeven: als de foto buiten iPhoto wordt opgeslagen, rest je niets anders dan opnieuw te importeren.
        En voor zover ik het begrepen heb (in de test die ik heb uitgevoerd): bij Save blijft de foto in iPhoto, weliswaar in een andere subfolder (Modified) van de iPhoto library, bij Save as… heb je in principe de keuze waar de foto wordt opgeslagen, maar dat zal inderdaad wel buiten iPhoto zijn (de reden waarom je opnieuw gaat moeten importeren).
        Even nagekeken: in de test die ik boven gedaan heb staat de originele foto nog steeds in < mijnusernaam >/Afbeeldingen (Pictures)/iPhoto Library/Masters/2014/01//06/20140106-194417
        De (in Elements) aangepaste foto zit op: < mijnusernaam >/Afbeeldingen/iPhoto Library/Previews/2014/01/06/20140106-194417/JtzOR6QBS29QVeylGvTA



        Dus wel degelijk in de iPhoto Library!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Iphoto-fotoschop elements 12

          Je vraag blijft me intrigeren. Omdat ik nog altijd niet wist wat er met een Save as… zou gebeuren (tenminste, dat had ik nog niet geprobeerd), heb ik een tweede foto bewerkt vanuit iPhoto in external editor (en da's bij mij Photoshop Elements v.6). Bij het Save as… commando kan ik wel degelijk binnen in de iPhoto library bewaren:


          Maar wat gebeurt er als ik dat doe, en daarna ga zoeken naar original en modified:


          De twee zitten nu in dezelfde map (hoewel er een ander 'original' in Masters blijft zitten); bij Modified wordt (zie screenshot) de niet-gewijzigde foto getoond, en ook in iPhoto verandert het beeld niet.
          Dus: beter buiten iPhoto bewaren en opnieuw importeren!
          1. Ik bewaar hier op het bureaublad (desktop):

          2. Dan importeer ik de in Photoshop Elements bewerkte foto opnieuw in iPhoto:

          3. En tenslotte voeg ik de nieuwe event (gebeurtenis) opnieuw bij de oude:


          Denk eraan: bij importeren in iPhoto blijft de in Photoshop Elements gewijzigde foto (bij mij op de Desktop) behouden. Ik heb dus nu een dubbel, en zou best die van de desktop verwijderen.
          Bij het exporteren vanuit iPhoto is dat ook zo: binnen iPhoto blijft een kopie behouden, totdat je eventueel die kopie naar de prullenmand van iPhoto verwijst. Niet vergeten om ook daar regelmatig de prullenmand te ledigen.
          Last edited by LesC; 20 februari 2014, 12:40.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Iphoto-fotoschop elements 12

            Hallo LesC, hartelijk dank voor het opzoekingswerk, heb ondertussen ook niet stilgezeten en ontdekt dat als je de foto kopieert naar je downloods in plaats van mijn afbeeldingen na safe as kan je hem van daaruit ook naar de map van Ifhoto slepen !
            Heb me fhotoschop elements 12 maar pas aangeschaft , moet nog veel leren ,zou ook eens graag een foto posten om te zien wat de profs daar van zeggen ,
            maar zal dat eerst eens moeten opzoeken hoe dat gebeurt !
            Nogmaals bedankt lesc !!!!

            Mvg Pierre

            Comment


            • #7
              Re: Iphoto-fotoschop elements 12

              Met plezier gedaan, Pierre. Iemand die met Mac werkt, kan ik altijd makkelijker helpen dan iemand met PC. Je noemde iPhoto en dat programma bestaat alleen voor Mac, zodoende.
              Wat het posten van foto's betreft, daarvoor verwijs ik je graag naar ons Testforum om te leren posten.
              In het kort:
              1. je hebt een 'hosting site' nodig (Photobucket, Dropbox…) waarnaar je je foto (op maat; max. 1024 pixels langste zijde) oplaadt. Je kopieert het juiste adres (begint met http…. en eindigt op naam en extensie van je foto, bv IMG-1234.jpg)
              2. dat adres post je hier op BD, tussen de IMG-codes.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X