Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

    Aikido: "Op door de tegenstander uitgeoefende kracht wordt niet gereageerd met tegenkracht ("schrap zetten"), maar met méégeven, waarop diens kracht zich tegen hem kan keren wanneer hij uit balans gebracht wordt."









    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

    De "beweging" van de aanvaller is hier goed weergegeven.
    1ste Dan?
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

      Erg mooi weergegeven. Speciale vechttechniek.

      Comment


      • #4
        Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

        Knap. Er zit beweging in en scherpte.
        Als ik de foto's zie krijg ik terug zin om de draad weer op te pikken. Het is ondertussen toch al 15j geleden... door te verhuizen en geen club meer in de buurt te hebben.
        Ooit nog een demonstratietraining met Moriteru Ueshiba mogen meevolgen. Dat was bijzonder!!!

        Comment


        • #5
          Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

          Helaas weet ik er zelf niet genoeg over. De naam van de worp heb ik opgezocht.

          Wel bijzonder om eens te mogen bijwonen. In alle stilte wordt de sport daar beoefend (wat onderdeel is van de traditie) en het enige wat je hoort is het geschuifel met de voeten en uiteraard het vallen op de matten.
          Een vriend die jiu jitsu beoefend deed wat laconiek (en spottend) over Aikido, maar nu ik het van dichtbij het gezien moet ik zeggen dat ik wel de aantrekkingskracht ervan begrijp. Die trainingen zijn ook veel intensiever dan dat ze op het eerste zicht lijken.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

            Knap weergegeven hoor, scherpte zit op de juiste plaats. Leuk de beweging erin !

            Mvg John
            http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

            Comment


            • #7
              Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

              prachtig weergegeven!
              ik probeer...
              mijn Fijsboecq en mijn flickr

              Comment


              • #8
                Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

                Goede actiefoto. Twijfel wel aan de kleurbalans.
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                Comment


                • #9
                  Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

                  Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                  Goede actiefoto. Twijfel wel aan de kleurbalans.
                  Die heb ik bewust zo gelaten. Witbalans instellen op de witte jassen zou het geheel veel te kil maken + ik hou wel van de kleurencombinatie van die bruine muur en oranje matten.
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    Helaas weet ik er zelf niet genoeg over. De naam van de worp heb ik opgezocht.

                    Wel bijzonder om eens te mogen bijwonen. In alle stilte wordt de sport daar beoefend (wat onderdeel is van de traditie) en het enige wat je hoort is het geschuifel met de voeten en uiteraard het vallen op de matten.
                    Een vriend die jiu jitsu beoefend deed wat laconiek (en spottend) over Aikido, maar nu ik het van dichtbij het gezien moet ik zeggen dat ik wel de aantrekkingskracht ervan begrijp. Die trainingen zijn ook veel intensiever dan dat ze op het eerste zicht lijken.
                    Dat klopt. Het is intensiever dan het op het eerste zicht lijkt, maar vooral ook een zeer moeilijke krijgskunst om onder de knie te krijgen.
                    Het is een oude Japanse krijgskunst met het doel op verdediging en minder op aanval. Zelfs in die mate dat men tot 4 of meer aanvallers tegelijk kan uitschakelen. Alles in Aikido draait om cirkelbewegingen en het gebruik van de kracht van uw tegenstander. Hoe harder uw aanvaller uithaalt, hoe harder hij zal vallen... Zijn slag of stoot wordt omgezet in een trek-draaibeweging zodat zijn eigen lichaam uit balans geraakt en je van daar uit met de juiste klemtechnieken de aanvaller kan wegduwen in de richting van andere aanvallers of naar de grond toe werken.

                    Deze techniek de Shihonage die je hier toont is de tweede fase uit de techniek. In de eerste fase zal de verdediger de aanval afblokken met een ikkyo (de ene hand zal de slag afblokken op de pols en de andere hand zal de triceps snijden in de richting van de grond). Daarna draait de verdediger zich in een beweging in de tegenovergestelde richting zodat de pols richting schouder gewerkt wordt. De aanvaller valt hierdoor op zijn rug. In de derde beweging zal de verdediger rond het hoofd draaien zodat de aanvaller op de buik komt te liggen en uiteindelijk zal hij de aanvaller 'neutraliseren' door de knie in de oksel te plaatsen, de ene hand op de elleboog en met de andere hand de voorarm lichtjes omhoog te buigen.

                    Deze techniek kan zowel rechtstaand of zittend op de knieën zoals hier gebruikt worden om te verdedigen.

                    (Dat is tenminste als ik het na al die jaren nog goed herinner )

                    groetjes,
                    Yoeri

                    Comment


                    • #11
                      Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

                      Persoonlijk vind ik dit een heel mooie foto.
                      Knap hoe je die beweging mooi hebt weten vast te leggen met daarnaast de concentratie van de zittende man.
                      Ook de kleuren kan ik hier vast en zeker smaken.
                      Voor mij is het plaatje af.
                      deka
                      There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

                      Comment


                      • #12
                        Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

                        Heel prachtig. Vooral het suwari waza perspectief

                        Waarom geen Hall of Fame ?
                        Last edited by anonymous; 22 februari 2014, 14:34.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Shihōnage - "Worp in alle richtingen"

                          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Heel prachtig. Vooral het suwari waza perspectief
                          Suwari waza is zittend, heb ik via Google geleerd . Deze heb ik echter genomen met de buik plat op de grond en de dennenfrisse *ahum* geur van de matten in mijn neus.
                          http://kasper.photography & Flickr

                          Comment

                          Working...
                          X