Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus met F1.2 lens vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autofocus met F1.2 lens vraagje

    Ik heb heel veel problemen om een scherpe foto te nemen met een F1.2 lens. Ik zie gewoon niet bij manueel scherpstellen of het nu scherp is of niet.
    Indien correct zou ik bij manuele focus met het standaard focusing scherm op een canon toestel eigenlijk maar zien waar een F2.8 lens scherp zou zijn. Dus eigenlijk heb ik dan nog altijd geen idee waar mijn scherptepunt op F1.2 zou zijn.
    Ik kan dat verhelpen door een ander focusing scherm te gebruiken, maar dan zijn lenzen met max. opening van F4 weer een probleem omdat de zoeker te donker wordt.
    Dus dat is voor mij geen oplossing. Vertrouwen dan maar op het autofocus systeem ?

    Maar wat wil dit nu eigenlijk zeggen:
    Een uiterst nauwkeurig 45-punts AF-systeem met 39 'cross-type' sensoren debuteert in de EOS-1D Mark IV. Dat houdt in dat voor nauwkeurig scherpstellen 39 uiterst gevoelige 'cross-type' sensoren worden gebruikt. Dit systeem is geschikt voor objectieven met een diafragma van f/2.8 of sneller.

    Ik snap het stukje "diafragma van f/2.8 of sneller" niet. Wat bedoelen ze daar nu mee ?
    Gaat een lens ingesteld op F1.2 dan eigenlijk goed kunnen focussen of is dat trial&error ?

    Heeft hier fuji met de x-ti eigenlijk geen voordeel dan ? Als je daar zou manueel focus zou gebruiken, dan ga je toch wel op de evf (zeker in dual mode) perfect kunnen zien of het nu scherp is of niet ?

  • #2
    Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
    Ik snap het stukje "diafragma van f/2.8 of sneller" niet. Wat bedoelen ze daar nu mee ?
    Gaat een lens ingesteld op F1.2 dan eigenlijk goed kunnen focussen of is dat trial&error ?
    Met een "snelle lens" bedoelen ze gewoon een lens met een groot diafragmaopening. bv. f1.2. f0.95...

    Comment


    • #3
      Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

      oke maar wat dan als je lens bv een 300 F4 is ...

      Comment


      • #4
        Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

        Phase Detection AF is te onnauwkeurig voor het scherpstellen van zeer snelle lenzen bij open diafragma, zekers boven 20mp.
        Contrast Detection AF is nauwkeuriger maar mist snelheid, nu zijn er ook sycstemen welke combinatie van de 2 gebruiken, vindt je vooral terug in systeem camera’s.
        Manueel scherpstellen via zoeker kan je enkel met aangepast matglas. Toestellen met elektronische zoeker bieden tal van hulpmiddelen om ook manueel nauwkeurig scherp te stellen.
         

        Comment


        • #5
          Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

          Dus dan indien 't geen optie is voor mij om aangepast matglas te gebruiken , dan blijft er eigenlijk alleen maar over om met live-view te werken (contrast detection) maar op die manier kan ik (tenzij op statief) 't toestel niet correct vasthouden ...dus ook niet echt in mijn ogen oplossing
          En ze op F2.8 te gebruiken, tja, daarvoor heb ik ze niet gekocht

          Comment


          • #6
            Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

            Weet niet als je een reserve body hebt.
            Maar als je en Katz-eye als matglas inschakelt, kan je het als in vroegere tijden manueel best scherpstellen.
            Zou dat natuurlijk niet doen met mijn beste body.
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

            Comment


            • #7
              Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
              Weet niet als je een reserve body hebt.
              Maar als je en Katz-eye als matglas inschakelt, kan je het als in vroegere tijden manueel best scherpstellen.
              Zou dat natuurlijk niet doen met mijn beste body.
              Reserve camera maar geen canon ... en een 5DMKIII bijkopen voor af en toe maar eens de lens te gebruiken gaat er over (trouwens kun je bij een 5DMKIII ook al weer het matglas niet vervangen)

              hmmm denk er serieus aan om 't ding te verkopen

              Comment


              • #8
                Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                Bij mjn Nikon geeft hij ook aan via een bolletje en links/rechts pijltjes of hij scherp staat, ik gebruik dat bij snelle MF lenzen. Heeft Canon dat ook niet?

                Maar werkt het dan niet goed op autofocus?

                En uiteraard moet de AF goed werken met F4 of minder lichtsterk glas . Ik heb ook geen contrast af bij normaal gebruik en dat werkt perfect, zelfs met 36MP.
                Last edited by Jozef68; 19 februari 2014, 05:58.
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                  Ik snap het stukje "diafragma van f/2.8 of sneller" niet. Wat bedoelen ze daar nu mee ?
                  Gaat een lens ingesteld op F1.2 dan eigenlijk goed kunnen focussen of is dat trial&error ?
                  Sommige punten op de sensor zijn gevoeliger en kunnen op die punten beter/sneller scherpstellen met bepaalde lenzen (2.8 of sneller)

                  Heb je dus snellere lenzen dan heb je het meeste voordeel.

                  Stukje info, zie blz. 35 : http://cpn.canon-europe.com/files/pr..._guidebook.pdf

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door pevece15 Bekijk bericht
                    Phase Detection AF is te onnauwkeurig voor het scherpstellen van zeer snelle lenzen bij open diafragma, zekers boven 20mp.
                    Waar haal je dat Al mijn f1.4 objectieven met 36mp sensor zitten er steeds boenk op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                      [QUOTE=Jozef68;4080643
                      Maar werkt het dan niet goed op autofocus?
                      [/QUOTE]

                      Ik heb idd veel problemen om het goed te doen. In het begin maakte ik fouten door na scherp te stellen op ogen te hercadreren. Maar nu met (denk ik ) goeie techniek te gebruiken heb ik maar weinig scherpe foto's. Op f1.8 geen probleem maar op 1.2 voel ik me een beginneling. Mijn ogen zijn nu ook wel niet super en na een moto ongeval heb ik niet veel kracht meer in mijn arm (en 1d + canon 85mm f1.2 weegt wel veel) .. dus kan het gerust mijn eigen schuld zijn. Maar dat ik dus met standaard matglas het moeilijk kan zien maakt het vinden van oorzaak moeilijk.

                      Maar om dan "effe" te proberen met een x-ti met 56mm lens (die nog niet te koop is) is ook wel aan de dure kant.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                        Met een "snelle lens" bedoelen ze gewoon een lens met een groot diafragmaopening. bv. f1.2. f0.95...
                        Dat is voor mij nieuw: nooit gehoord van een snelle lens, wel dat men spreekt over een lichtsterk objectief.
                        Het enige wat snel zou kunnen zijn aan een objectief is de scherpstelling.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          Dat is voor mij nieuw: nooit gehoord van een snelle lens, wel dat men spreekt over een lichtsterk objectief.
                          Het enige wat snel zou kunnen zijn aan een objectief is de scherpstelling.
                          Wordt inderdaad wel gezegd maar lichtsterker vind ik persoonlijk duidelijker/beter

                          Comment


                          • #14
                            Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                            Dat is voor mij nieuw: nooit gehoord van een snelle lens, wel dat men spreekt over een lichtsterk objectief.
                            Het enige wat snel zou kunnen zijn aan een objectief is de scherpstelling.
                            Deze term wordt inderdaad wel eens gebruikt. KLIK
                            maar klinkt soms wat verwarrend.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autofocus met F1.2 lens vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                              Ik heb idd veel problemen om het goed te doen. In het begin maakte ik fouten door na scherp te stellen op ogen te hercadreren. Maar nu met (denk ik ) goeie techniek te gebruiken heb ik maar weinig scherpe foto's. Op f1.8 geen probleem maar op 1.2 voel ik me een beginneling. Mijn ogen zijn nu ook wel niet super en na een moto ongeval heb ik niet veel kracht meer in mijn arm (en 1d + canon 85mm f1.2 weegt wel veel) .. dus kan het gerust mijn eigen schuld zijn. Maar dat ik dus met standaard matglas het moeilijk kan zien maakt het vinden van oorzaak moeilijk.

                              Maar om dan "effe" te proberen met een x-ti met 56mm lens (die nog niet te koop is) is ook wel aan de dure kant.

                              Zet hem eens op een statief. Stel scherp op een aantal verschillende onderwerpen en afstanden en zie hoeveel hij er dan naast zit.
                              Is het een groot verschil dan weet je dat het aan jezelf ligt.
                              Vergeet echter niet dat de Dof bij zulke lenzen héél klein kan zijn ,zeker met een onderwerp dichtbij, en dan is een af misser snel gemaakt.
                              Ik vind het zelfs met een f1.4 niet altijd even gemakkelijk.
                              D800 en een goed glasservies

                              Comment

                              Working...
                              X