Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Biegen of rillen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Biegen of rillen

    Een paar vraagjes
    Wat is het verschil tussen biegen en rillen ?
    en verder is het investeringsgewijs verstandig om daarvoor tools aan te schaffen ?

    Ik zou graag in staat zijn om m'n zelf afgedrukte kaartjes op een mooie manier te vouwen (communiekaartjes, doodsbrieven, trouwuitnodigingen, ..) Ofwel schaf ik me de tools aan om dit zelf te doen (plooimachine ?, biegmachine ? ) en anders besteed ik het druk en plooiwerk uit aan een drukker maar volgens mij zit er toch nog een zekere flexibiliteit in het 'zelf' doen. Qua prijs zal het waarschijnlijk momenteel goedkoper zijn om je drukwerk bij een of andere drukker te laten doen ?
    Heeft er iemand hierin ervaring ?
    https://www.facebook.com/JeroenVerhaertFotografie

  • #2
    Re: Biegen of rillen

    biegen (vouwen) is gewoon dichtvouwen; geschikt voor dunnere papiersoort
    rillen: dmv druk (tussen een lijn en papier) wordt een inkeping geforceerd. Meestal bij dikkere papiersoorten, zodat het papier bij het dichtvouwen niet gaat breken. Dit kun je zelf evt. nabootsen door met de achterkant van een mes (langs een lineaal) een inkeping te maken.
    Z9 • Z 14-24/2.8 • Z 70-200/2.8 VR • 105/2.8 macro • 105mm 1.4 • SB900 • NiSi • Gitzo

    Comment


    • #3
      Re: Biegen of rillen

      Oorspronkelijk geplaatst door JoH Bekijk bericht
      biegen (vouwen) is gewoon dichtvouwen; geschikt voor dunnere papiersoort
      rillen: dmv druk (tussen een lijn en papier) wordt een inkeping geforceerd. Meestal bij dikkere papiersoorten, zodat het papier bij het dichtvouwen niet gaat breken. Dit kun je zelf evt. nabootsen door met de achterkant van een mes (langs een lineaal) een inkeping te maken.
      @ JoH. Hier moet ik je even tegenspreken. Biegen is niet vouwen maar een bepaalde ronding geven aan iets. Bij het plaatsen van een boek in de omslag gaat deze ( de omslag ) eerst door een bieger.
      Rillen is inderdaad een matte inkeping maken om bijvoorbeeld een stofomslag om een boek aan te brengen zodat de flappen beter plooien.
      Een eenvoudige tassenvouwmachine kan je al kopen voor +/- € 500. Dus iets om te vouwen/( dicht ) te plooien.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment

      Working...
      X