Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perpetuum mobile

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perpetuum mobile

    Speciaal voor Paul een echte Perpetuum mobile.

    http://www.youtube.com/watch?v=09K7XRumAkM

    Jan

  • #2
    Re: Perpetuum mobile

    Niks van, die vogel werkt op warmte.

    De radiometer van Crookes is ook zo'n instinker.
    Werkt op licht

    Comment


    • #3
      Re: Perpetuum mobile

      In feite is het ongelofelijk hoeveel tijd, werk en energie (en geld) er werd/wordt gestoken in het zoeken naar een perpetuum mobile. Het enige ding dat alle ontwerpen gemeen hebben : ze werken niet.

      Comment


      • #4
        Re: Perpetuum mobile

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        In feite is het ongelofelijk hoeveel tijd, werk en energie (en geld) er werd/wordt gestoken in het zoeken naar een perpetuum mobile. Het enige ding dat alle ontwerpen gemeen hebben : ze werken niet.
        Maar, zo vraag ik me af, hoe moet je dan de omwentelingen van onze planeten omschrijven? Of nog maar simpel de getijdenwerking, waaraan je trouwens energie kunt onttrekken? Dat zijn toch voorbeelden par excellence van het perpetuum mobile principe?


        Walter
        D850

        Comment


        • #5
          Re: Perpetuum mobile

          Die getijdenwerking onttrekt kinetische energie aan de aarde/maan/zon.
          Doordat de aarde trager en trager en trager ( ) begint te draaien geeft die zijn kinetische energie af.

          Dus als we stroom zouden maken met de getijden werking ontnemen we die energie eigenlijk aan de kinetische energie van de beweging van de aarde/maan/zon.
          De wrijvingsenergie die verloren gaat door het heen en weer gaan van het zeewater, wegens getijdenwerking, wordt omgezet in warmte.
          Niet panikeren hoor, de aarde gaat niet zo heel snel stilvallen

          De snelheid waarmee de aarde om haar as draait is niet constant, maar neemt over het algemeen heel langzaam af, als gevolg van de getijdenwerking van zowel de maan als de zon. De dag wordt dus steeds langer, en de toename bedraagt ongeveer 1,7 milliseconde per eeuw (een gemiddelde dat is berekend op basis van de laatste 2700 jaar). Varven wijzen erop dat zo'n 620 miljoen jaar geleden een etmaal slechts 21,9 uur lang was.
          Bron : o.a. wikipedia en andere bronnen van lang geleden.

          Edit: Uitrekenen kan ik het niet. Maar in veronderstel dat de wrijvingsenergie teweeggebracht door getijden vele malen groter is dan wat we ooit zullen kunnen "aftappen" van de getijdenwerking om stroom te maken.
          Besluit: mirakels bestaan niet. Perpetuum mobile ook niet.
          Last edited by Skitch; 17 februari 2014, 23:29.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Perpetuum mobile

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Die getijdenwerking onttrekt kinetische energie aan de aarde/maan/zon.
            Doordat de aarde trager en trager en trager ( ) begint te draaien geeft die zijn kinetische energie af.

            Dus als we stroom zouden maken met de getijden werking ontnemen we die energie eigenlijk aan de kinetische energie van de beweging van de aarde/maan/zon.
            De wrijvingsenergie die verloren gaat door het heen en weer gaan van het zeewater, wegens getijdenwerking, wordt omgezet in warmte.
            Niet panikeren hoor, de aarde gaat niet zo heel snel stilvallen


            Bron : o.a. wikipedia en andere bronnen van lang geleden.

            Edit: Uitrekenen kan ik het niet. Maar in veronderstel dat de wrijvingsenergie teweeggebracht door getijden vele malen groter is dan wat we ooit zullen kunnen "aftappen" van de getijdenwerking om stroom te maken.
            Besluit: mirakels bestaan niet. Perpetuum mobile ook niet.
            Ik wist het , ik had er natuurlijk moeten bijzetten, dat ik ook wel weet dat heel het boeltje binnen enkele miljarden jaren ophoudt. Maar, naar menselijke maatstaven is het een semi-eeuwigdurende beweging. En, met de enorme krachten die er vanuit gaan, kunnen wij toch energie maken. 't Is toch iets dat mij enorm boeit, in mijn fantasieën zit ik constructies uit te broeden die in de diepzee opgesteld staan en met behulp van de waterdruk energie opwekken. Nog niet dadelijk de witjassen bellen hé, ik droom erop los maar dromers zijn er nog veel, daar is ooit een bekend liedje over gemaakt.


            Walter


            Edit: de zichzelf respecterende wetenschapper wordt hier en hier uitgedaagd.
            Last edited by Phororhacos; 18 februari 2014, 09:14. Reden: link toegevoegd
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Perpetuum mobile

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Ik wist het , ik had er natuurlijk moeten bijzetten, dat ik ook wel weet dat heel het boeltje binnen enkele miljarden jaren ophoudt. Maar, naar menselijke maatstaven is het een semi-eeuwigdurende beweging. En, met de enorme krachten die er vanuit gaan, kunnen wij toch energie maken. 't Is toch iets dat mij enorm boeit, in mijn fantasieën zit ik constructies uit te broeden die in de diepzee opgesteld staan en met behulp van de waterdruk energie opwekken. Nog niet dadelijk de witjassen bellen hé, ik droom erop los maar dromers zijn er nog veel, daar is ooit een bekend liedje over gemaakt.


              Walter
              Is het niet zo, dat net door die "dromers" de mensheid staat waar hij nu staat Walter ? (Als je begrijpt wat ik bedoel)

              Ook DEZE was een dromer.

              Comment


              • #8
                Re: Perpetuum mobile

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Is het niet zo, dat net door die "dromers" de mensheid staat waar hij nu staat Walter ? (Als je begrijpt wat ik bedoel)

                Ook DEZE was een dromer.
                Zeker Geert, voor alle duidelijkheid: in dromen ben ik sterk, maar in verhouding tot de figuur die je hier aanhaalt ben ik een pantoffeldiertje. Interessant, bevreemdend artikel trouwens. Het begrip Lilaca was me totaal vreemd.

                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Perpetuum mobile

                  Oorspronkelijk geplaatst door
                  Edit: de zichzelf respecterende wetenschapper wordt [URL="http://www.geocities.com/Paris/9974/wesselli.htm"
                  hier[/URL] en hier uitgedaagd.
                  Heel eenvoudig, het uitzetten van de flexibel wordt veroorzaakt door de hydrostatische waterdruk, als je in een vol waterreservoir onderaan een half opgeblazen ballon aan een touw vastmaakt en dan langzaam het touw laat vieren gaat de ballon naar boven terwijl zijn volume toeneemt, hoe groter de ballon hoe groter zijn volumetoename (bedrieger di Wesseli weet wel waarom hij zo'n grote flexibel neemt).
                  En HOE is die druk in dat vat ontstaan ? Doordat de bedrieger de kannen met water heeft opgehoffen om het magische vat mee te vullen en er dus energie heeft in gestopt (potentiële energie), wat gemakshalve verzwegen wordt.
                  In zwaartekrachtloze omstandigheden beweegt die slang voor geen meter en stroomt dat water ook niet over. Exit di Wesseli. De eerste stap is onzin, de rest is dus ook onzin.
                  Geef de man met de gietlkan voldoende lange tijd geen eten en het proces stopt.

                  Ik heb er al moeilijkere gehad moet ik zeggen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Perpetuum mobile

                    Oorspronkelijk geplaatst door paulm Bekijk bericht
                    ................................geef de man met de gietkan voldoende lange tijd geen eten en het proces stopt.................................
                    Zo is dat!
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Perpetuum mobile

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Zo is dat!
                      Skitch is mijn vriend
                      Vraag voor de lol maar eens aan al de kennissen wat er zou gebeuren met alle losstaande voorwerpen in de living als we deze luchtledig zouden pompen, zeker de helft zal zeggen dat ze zullen beginnen zweven. En dan heb het nog niet over al die arme Australiërs bij wie al het bloed naar het hoofd stroomt omdat ze aan de onderkant van de wereldbol wonen. Of dat een satelliet aantrekking nodig heeft om zijn rondjes te blijven draaien, ik zeg het even anders : zijn "val" rond de aardbol te blijven vervullen. Een geostationaire valt met dezelfde hoeksnelheid als wij mee draaien. Zo simpel is dat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Perpetuum mobile

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Een geostationaire valt met dezelfde hoeksnelheid als wij mee draaien. Zo simpel is dat.
                        Laat een camera uit je handen vallen. Afgelegde valtraject van handen tot de grond is ongeveer 1,5m.
                        Laat een camera vallen terwijl je met de trein 120kmh rijd. Camera heeft dan ruim 30m afgelegd voor hij op de treinvloer valt, en toch is de schade vergelijkbaar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Perpetuum mobile

                          30 meter afgelegd maar je vergeet wel dat je camera op het moment dat hij valt dezelfde snelheid als de trein heeft (dus tov de trein stil staat) waardoor de grootste kracht de aantrekkingskracht is.
                          Als ik diezelfde camera van een brug laat vallen net als er een trein aankomt... schade zal ietsjes groter zijn...

                          mmm, de eeuwige val van de sateliet... Daar kan Icarus nog iets van leren

                          Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Perpetuum mobile

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Laat een camera uit je handen vallen. Afgelegde valtraject van handen tot de grond is ongeveer 1,5m.
                            Laat een camera vallen terwijl je met de trein 120kmh rijd. Camera heeft dan ruim 30m afgelegd voor hij op de treinvloer valt, en toch is de schade vergelijkbaar.
                            Ik ben niet zo zeker.
                            Als je de proef herhaalt met mij erbij ben ik nagenoeg zeker dat de schade heel beperkt zal zijn, maar eventueel zal je toestel verdwenen zijn ...

                            Maar misschien een leuke bijkomende vraag ...
                            Een voorwerp dat valt wordt geremd door de lucht. Juist ?
                            Door die remming, wrijving ontstaat er warmte. Juist ?
                            De afgelegde weg van het fototoestel vallend in de trein heeft een langere afstand afgelegd ? Juist ? Ik laat hier wel het toestel vallen uit het raam, zodat we duidelijk kunnen zien dat het toestel 30 m verder dan het loslaatpunt bevindt.
                            Dus, ... en het toestel valt wel later of niet soms .... of de snelheid is groter, gezien de langere afgelegde weg, en wordt het toestel ook warmer
                            En als we snel genoeg rijden, valt je kamera nu toch wel juist naast het aardoppervlak zekers ...
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Perpetuum mobile

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Heel eenvoudig, het uitzetten van de flexibel wordt veroorzaakt door de hydrostatische waterdruk, als je in een vol waterreservoir onderaan een half opgeblazen ballon aan een touw vastmaakt en dan langzaam het touw laat vieren gaat de ballon naar boven terwijl zijn volume toeneemt, hoe groter de ballon hoe groter zijn volumetoename (bedrieger di Wesseli weet wel waarom hij zo'n grote flexibel neemt).
                              En HOE is die druk in dat vat ontstaan ? Doordat de bedrieger de kannen met water heeft opgehoffen om het magische vat mee te vullen en er dus energie heeft in gestopt (potentiële energie), wat gemakshalve verzwegen wordt.
                              In zwaartekrachtloze omstandigheden beweegt die slang voor geen meter en stroomt dat water ook niet over. Exit di Wesseli. De eerste stap is onzin, de rest is dus ook onzin.
                              Geef de man met de gietlkan voldoende lange tijd geen eten en het proces stopt.

                              Ik heb er al moeilijkere gehad moet ik zeggen.
                              Tip:

                              ( fragment uit http://www.dewereldmorgen.be/blogs/l...twerpen-redden )
                              "Wessel mag dan wel arm zijn, hij is in ieder geval zo zeker van zijn perpetuum mobile dat hij een miljoen oude Belgische franken of 25.000 euro in natura zal uitbetalen aan de eerste die in een openbaar debat de vooropgestelde werking van Vredes-Energieën-Oogst-Kunstwerken weerlegt. Deze beantwoorden volgens de kunstenaar-wetenschapper aan perpetua mobilia.

                              Acheraf wel trakteren.

                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X