Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

    Dag allemaal,

    Laatst even op stap geweest na schooltijd op mijn werk om wat te oefenen met mijn nieuwe fisheye. Het grote probleem is dat ik telkens mijn lucht uitgebrand wit krijg. Hoe kan ik dit best verhelpen?

    Even een voorbeeld:

    alvast bedankt voor de reacties!
    In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

  • #2
    Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

    Ik zou zeggen , spotmeting doen op het gebouw. Indien verkeerd dat mij dan iemand verbetert zodat ik ook bijleer.

    Grt,

    Jean-Pierre

    Comment


    • #3
      Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

      Je kunt natuurlijk ook even kijken welke waarde hij op automatische pakt.

      Comment


      • #4
        Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

        Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
        Je kunt natuurlijk ook even kijken welke waarde hij op automatische pakt.
        Auto-mode op de body? Dat gaat niet aangezien het een manual fisheye is...
        In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

        Comment


        • #5
          Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

          Misschien zijn hier meer deskundige op het forum aanwezig die je op weg kunt helpen.
          Ik zou eerst de lucht meten zodat de lucht perfect is.

          Comment


          • #6
            Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

            Oorspronkelijk geplaatst door jiggyland Bekijk bericht
            Auto-mode op de body? Dat gaat niet aangezien het een manual fisheye is...
            ???.. Dat wordt niet bedoeld hoor, maar volledig automatisch zetten op de camera
            Je lens heeft niets te maken met je uitgebrande lucht, het zijn je voorinstellingen in de camera die goed moeten staan. Eerst ga je in deze situatie je reflectiemeting hanteren, want je hebt twee verschillende belichtingswaarden in je foto. Je rerflectiemeter in de camera meet en weerkaatst altijd de gemiddelde waarden waarmee het tafereel in middentonen wordt weergegeven. In theorie wdz dat hij de belichtingswaarden afweegt. Dit is meestal een 18% grijswaarden, en hij gaat kiezen..Dat is een onderdeel van de taal van de camera. Kijk in je camera naar je belichtingsmeter en meet op de lucht de belichting totdat het streepje precies in het midden staan, dus st versus diafragma. Daarna ga je de belichting aanpassen door met je onder of overbelichting(in stops, dus voor ST en DFGM 3 keer klikken) aan te passen om zo de juiste belichting te behouden ten opzichte van je lucht. Succes.

            Comment


            • #7
              Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

              Daar ben ik eens wat mee, bedankt voor de uitleg!
              In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

              Comment


              • #8
                Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

                2 foto's maken! en blenden (staat hier genoeg info over)

                1 ne vo de lucht en en voor 't gebouw en dan de 2 samenzetten
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  2 foto's maken! en blenden (staat hier genoeg info over)

                  1 ne vo de lucht en en voor 't gebouw en dan de 2 samenzetten
                  dacht ik ook
                  Je kan ook je RAW 2 x bewerken: eenmaal voor de lucht en 1x voor je school.
                  en die dan samenvoegen.

                  Leuke lensvervorming hier
                  ik probeer...
                  mijn Fijsboecq en mijn flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

                    Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                    dacht ik ook
                    Je kan ook je RAW 2 x bewerken: eenmaal voor de lucht en 1x voor je school.
                    en die dan samenvoegen.

                    Leuke lensvervorming hier
                    Even opmerken dat jullie het goed voor hebben en dat het op die manier in een nabewerking ook kan, maar ik dacht dat TS bedoeld hoe ze het kan verhelpen direct met camera instellingen. Blenden is prima gezien, maar de oplossing ligt altijd in je camera instelling, wat je een hoop werk bespaart, dacht ik zo, maar ik ben ik en jullie zijn jullie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

                      als het contrast tussen de lucht en het gebouw te groot is mag je instellen wat je wil. Een camera heeft een maximaal dynamische bereik als het verschil groter is dan dat zal je moeten kiezen. een optie is dan meerdere belichtingen maken en die nadien samen voegen.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

                        Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                        als het contrast tussen de lucht en het gebouw te groot is mag je instellen wat je wil. Een camera heeft een maximaal dynamische bereik als het verschil groter is dan dat zal je moeten kiezen. een optie is dan meerdere belichtingen maken en die nadien samen voegen.
                        En dat snap ik nu ook wel Daarom dat ik nog steeds met mijn zoneliniaal werk... Je dynamisch bereik heeft te maken met je lichte en donkere partijen, en afhankelijk van het aantal stops, bij zou dat 11 zijn, terwijl reviews praten over 13, daarin wordt bepaald of het detail nog zichtbaar is in beide uitersten.... Ik had het iets hoger hier al proberen uit te leggen Unalom Dus idd buiten het dynamisch bereik, valt er weinig te doen, maar hier kan het best nog, denk ik, afhankelijk van de camera..
                        Last edited by Guest4; 17 februari 2014, 10:32.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schoolgebouw ( hulp gevraagd )

                          Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                          En dat snap ik nu ook wel Daarom dat ik nog steeds met mijn zoneliniaal werk... Je dynamisch bereik heeft te maken met je lichte en donkere partijen, en afhankelijk van het aantal stops, bij zou dat 11 zijn, terwijl reviews praten over 13, daarin wordt bepaald of het detail nog zichtbaar is in beide uitersten.... Ik had het iets hoger hier al proberen uit te leggen Unalom Dus idd buiten het dynamisch bereik, valt er weinig te doen, maar hier kan het best nog, denk ik, afhankelijk van de camera..
                          klopt erover gelezen.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment

                          Working...
                          X