Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin of onzin: 4K TV's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zin of onzin: 4K TV's

    De prijzen van 4K TV's zijn de laatste tijd ferm aan het zakken, voor ong. 3000€ heb je al een 55" model van Sony/Samsung/LG. Ik ben ernstig aan het denken om me ten vroegste binnen het jaar zo ééntje aan te schaffen. Tegen volgend jaar zullen de prijzen wel weer zakken naar misschien wel 2000€.

    Maar hoe zit het met de tv uitzendingen, momenteel nog maar 1080p en nog niet allemaal. Vraag me af wanneer de eerste zender gaat komen die in 4K opneemt en uitzendt.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Zin of onzin: 4K TV's

    BBC doet al een hele tijd tests en het Britse Sky heeft al uitgezonden in 4K uit via Astra 3B in september 2012.

    BTW, datarate is 50Mbit/s
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Zin of onzin: 4K TV's

      De huidige TV uitzendingen zijn meestal 720P of 1080i : wat beide ongeveer dezelfde bitrate heeft en dus beide ongeveer even slecht zijn. Om 1080P te hebben, zal je naar blurays moeten kijken, of naar sommige satelliet-uitzendingen. HD uitzendingen in België bestaan dus voorlopig quasi niet (720P is HD ready, geen full HD).
      Die 4K TV's zijn enkel nuttig op groot scherm, want je moet voldoende dicht op het beeld zitten om ervan te kunnen genieten, maar 55" is zeker groot genoeg. Voor een 32" scherm zou de kijkafstand iets minder dan een 1.5 m. worden : niet echt realistisch... Op 55" is het al een stuk beter...
      Zit je verder dan die ideale kijkafstand, dan verlies je het voordeel van die 4x grotere resolutie.

      Die eerste 4K uitzendingen zullen er waarschijnlijk komen met het WK voetbal. Maar of het ook zo in België zal uitgezonden worden : ik vrees er een beetje voor.

      Nu : er is niemand die je tegenhoudt om nu al een 4K TV te kopen, maar persoonlijk zou ik nog enkele jaren wachten.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Zin of onzin: 4K TV's

        Het zal nog wel een tijdje duren voor alle zenders op de kabel in 4K worden doorgestuurd.
        Op dit ogenblik denk ik dat er nog niet veel materiaal is dat je op die resolutie kan bekijken, je kan dus wel zo'n tv kopen, maar je hebt er (nog) niet veel aan.
        Een gewone full-HD tv is een heel stuk goedkoper, en ze zijn toch niet meer gemaakt om 10-15 jaar mee te gaan, als je nu nog een full-HD tv koopt, dan zal die waarschijnlijk wel stuk gaan na 4-5 jaar, tegen dan is er misschien al wat aanbod in 4K beeldmateriaal.

        Als je niet "de grootste" moet hebben, dan is een full-HD resolutie eigenlijk al wel voldoende.
        Maar als je vlak bij een heel grote tv zit, dan zal het beeld van een 4K tv er zeker beter uitzien, op voorwaarde dat het beeldmateriaal ook aan die norm voldoet.
        Als je op een 4K tv naar 1080p materiaal kijkt, dan zal het beeld niet veel beter zijn dan bij een veel goedkopere full-HD tv van hetzelfde formaat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zin of onzin: 4K TV's

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het zal nog wel een tijdje duren voor alle zenders op de kabel in 4K worden doorgestuurd.
          Op dit ogenblik denk ik dat er nog niet veel materiaal is dat je op die resolutie kan bekijken, je kan dus wel zo'n tv kopen, maar je hebt er (nog) niet veel aan.
          Een gewone full-HD tv is een heel stuk goedkoper, en ze zijn toch niet meer gemaakt om 10-15 jaar mee te gaan, als je nu nog een full-HD tv koopt, dan zal die waarschijnlijk wel stuk gaan na 4-5 jaar, tegen dan is er misschien al wat aanbod in 4K beeldmateriaal.

          Als je niet "de grootste" moet hebben, dan is een full-HD resolutie eigenlijk al wel voldoende.
          Maar als je vlak bij een heel grote tv zit, dan zal het beeld van een 4K tv er zeker beter uitzien, op voorwaarde dat het beeldmateriaal ook aan die norm voldoet.
          Als je op een 4K tv naar 1080p materiaal kijkt, dan zal het beeld niet veel beter zijn dan bij een veel goedkopere full-HD tv van hetzelfde formaat.
          Dat laatste klopt niet volledig : met kan met upscaling redelijk wat doen, en de upscalers in zo'n 4K TV zijn een pak beter dan wat in een veel goedkopere full-HD tv zit. Uiteraard haal je daarmee niet de kwaliteit van 4K materiaal, maar het verschil is tamelijk klein. Nu : de compressie die voor 4K gebruikt is een pak groter dan die voor full HD materiaal. Dat is nu eenmaal zo ingebakken in de nieuwe norm (HEVC H.265 Codec) die ze daarvoor hebben gemaakt. Het is zelfs zo dat voor 4K films de huidige bluray-norm niet zoveel moet aangepast worden. Vandaag zijn dat dubbel-layer schijven van een 50 GB, voor 4K wordt dat triple-layer en een 100 GB. Dus men haalt een 4x hogere resolutie op dubbel zoveel ruimte.
          Last edited by polleke_cgc; 14 februari 2014, 18:43.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Zin of onzin: 4K TV's

            Is er iets dat de moeite is om te bekijken op tv? Ik heb hier al 13 jaar een tv onder mijn bureau staan maar die heeft nog nooit in het stopcontact gestoken.

            Comment


            • #7
              Re: Zin of onzin: 4K TV's

              Ik kan sinds 1998 ook geen enkel kanaal bekijken. Tot op heden nog niet gemist en als ik echt eens iets wil zien kijken we een DVD.

              Maar ik heb onlangs ook zo'n 4K tv gezien en met de juiste beelddrager was dit wel knap om zien (ik heb nu een 100Hz beeldbuisscherm, dat nog prima zijn werk doet trouwens)
              Dus wie weet...

              Comment


              • #8
                Re: Zin of onzin: 4K TV's

                Dat Telenet en Belgacom al maar eens beginnen met de huidige uitzendingen fatsoenlijk aan te bieden, de beeldcompressie/kwaliteitsverhouding is heel vaak om te huilen.
                Last edited by Hombre; 14 februari 2014, 21:47. Reden: typo
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Zin of onzin: 4K TV's

                  Ik zou zeggen aan iedereen, koop een 4K TV, hoe meer mensen zo een toestel bezitten hoe groter de kans dat de tv zenders zullen volgen

                  Als ik zie dat huidige zenders in 576i (NED1 bijv.) toch goed worden weergegeven op mijn full hd scherm, dan denk ik dat 1080p(i) ook wel best goed zal uitzien op een 4K scherm.

                  En ondertussen komt Netflix misschien beschikbaar in ons land, die ook 4K films zal aanbieden.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zin of onzin: 4K TV's

                    4K TV? Zo ouderwets:


                    Met 22.2 audio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zin of onzin: 4K TV's

                      Dat is de opvolger al, maar eerst moet iedereen nog een 4K kopen...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zin of onzin: 4K TV's

                        Men heeft eens de test gedaan en het publiek een filmpje laten zien in deze kwaliteit. Velen hebben moeten stoppen met kijken omdat ze onwel werden, de beelden waren zo realistisch dat het brein dit niet kon vatten. Blijkbaar zijn er toch grenzen aan wat we kunnen ervaren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zin of onzin: 4K TV's

                          TV-uitzendingen in 4K... moet ik eens goed lachen.
                          Dat ze eerst maar eens zorgen dat ALLE zenders in gewoon HD uitzenden, da's al vodden genoeg en in elk geval nog veel werk aan de winkel.

                          Zelfde met 4G : dat ze eerst maar eens zorgen dat je overal een sterke en stabiele 3G verbinding hebt, da's ook al vodden genoeg en ook nog veel werk aan de winkel (ja zelfs met Proximus).
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zin of onzin: 4K TV's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            Men heeft eens de test gedaan en het publiek een filmpje laten zien in deze kwaliteit. Velen hebben moeten stoppen met kijken omdat ze onwel werden, de beelden waren zo realistisch dat het brein dit niet kon vatten. Blijkbaar zijn er toch grenzen aan wat we kunnen ervaren.
                            De limieten zullen niet bij het technische kunnen liggen wel bij wat de mens als aangenaam en nuttig ervaart.
                            Ook onze ogen hebben limieten. Mensen die een leesbril nodig hebben en die niet gebruiken zien nu al moeilijk dat Full-HD beter is.
                            Met 4K kan je hele grote scherpe schermen hebben maar dan moet je er wel een voldoende grote afstand vanaf zitten om het gehele plaatje te zien.

                            Als je als videoliefhebber heel scherpe filmpjes maakt, met hoge resolutie, dan krijg je daarne karrenvrachten kritiek van de dames. Want ze staan er niet goed op.....

                            Nu al betrap ik er me op dat bij het bekijken van een YT filmpje ik eerst op groot scherm kijk om de kwaliteit te beoordelen, om daarna het beeld kleiner te maken om "het verhaal" beter te zien.
                            Voor een groot scherm in een cinema is 4K en 8K OK.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zin of onzin: 4K TV's

                              @ Skitch: doet me denken aan wat ik daarnet gelezen heb
                              Photoshop experiment met verrassend resultaat: http://weekend.knack.be/lifestyle/ra...0529062256.htm
                              Wat als men deze foto's op Ultra HD schermen ziet

                              En in 2007 was er ook al bezorgdheid over teveel detail

                              Comment

                              Working...
                              X