Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Richtgetal van studio flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Richtgetal van studio flitsers

    Hi,

    vrijwel iedereen is het er overeens dat studio fliters met 100ws niet echt voldoende sterk zijn.
    Om te kunnen beoordelen of dit ook geldt voor mijn vrij kleine tot studio omgebouwde studeer kamer zou ik graag willen weten wat het richtgetal (zoals dat bij gewonen flitsers vermeld wordt)is van een studio flitser van 100ws.

    Iemand enig idee hoe je dat kan uitrekenen?

    groeten

  • #2
    Mijns inziens is het niet onmiddellijk mogelijk om een richtgetal te geven bij een studioflits. Vermits je bij een studioflits enkel de "lichtbron" in handen hebt. De uiteindelijk uitgestraalde lichtenergie hangt af van verschillende factoren: de gebruikte reflector (grootte, hoek, afwerking mat .. blinkend) en eventuele zaken als softbox enz. Bij de doc's van de verschillende leveranciers vind je misschien wel getallen, maar in hoeverre je verschillende merken op deze basis kan vergelijken???

    Uit mijn praktijk ervaring: voor een modelopname in de studio, gebruikte is 2 flitsen op het model: 1 monobloc Bowens 400 W/s op vol vermogen, met softbox van 1x1m. Deze flits op ongeveer 1,5 m van het mdel. De 2é flits, eveneens 400W/s op 3/4 vermogen, op 2,5 m van het model. De flist laten reflecteren in wite paraplu.
    Op 100 ISO en een belichtingstijd van 1/60 kwam ik nooit veel verder dan F = 8.

    Persoonlijk vind ik (voor middenformaat 6x6) 2 x 400 W/s net iets te weinig, en zou ik uitkijken naar monobloc's tussen de 800 en 1000 W/s.
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

    Comment


    • #3
      Originally posted by Walt


      Uit mijn praktijk ervaring: voor een modelopname in de studio, gebruikte is 2 flitsen op het model: 1 monobloc Bowens 400 W/s op vol vermogen, met softbox van 1x1m. Deze flits op ongeveer 1,5 m van het mdel. De 2é flits, eveneens 400W/s op 3/4 vermogen, op 2,5 m van het model. De flist laten reflecteren in wite paraplu.
      Op 100 ISO en een belichtingstijd van 1/60 kwam ik nooit veel verder dan F = 8.
      Kun je dit uitrekenen wat voor richtgetal een gewone flitser heeft ?
      Groetjes, Blord

      Canon 7D en wat lenzen.

      Comment


      • #4
        Het best is van de flitsen op te meten, zeker als je over tweedehands flitsen wil oordelen alvorens te kopen.
        Het opmeten doe je met een flitsmeter, die heb je toch nodig en maakt dat dit dus geen onnodige uitgave is.
        Digitaal vraagt minder licht dan annaloog dus de regelbaarheid van de flitsen is erg belangrijk.

        Normaal is het hoofdlicht 1 stop meer dan de opheldering en de achtergrond, met dit idee voor ogen koos ik voor
        1X 600 Ws en tweemaal 300 Ws op vol vermogen. de flitsen zijn regelbaar continue over zes volle stops.

        Hanteer als regel dat je voor vrij veel scherptediepte met een sensor van 1.6 werkt op diafragma 8 en met een sensor 1.3 op diafragma 11. Deze waarden moet je dus minimaal kunnen halen en bijvoorkeur op 100 ISO.

        Het je wat meer , dat kan handig zijn mocht je is op een ander lokatie gaan werken dan in je eigen vrij kleine studio.

        Ik denk dat dit voor U de beste oplossing gaat zijn want door de soort van gebruikte reflector verschikt de lichtopbrengst met dezelfde flits. Indien je wenst kan je gerust eens bij mij in de studio komen kijken.


        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment

        Working...
        X