Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Niet scherp?

    Hallo

    deze week wat getest met mijn camera, en heb eens wat fruit in een bak water laten vallen. Belichting was helemaal ok, alleen krijg ik het fruit niet helemaal scherp, iemand tips? Manueel lukte het helemaal niet, automatisch ging als ik mijn assistente vroeg om het fruit al op voorhand op de juiste plaats te houden en dan scherp te stellen. Maar helemaal scherp was het dus nooit....

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Sil

  • #2
    Re: Niet scherp?

    Met welke instelling en opstelling?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Niet scherp?

      Dergelijk type foto's lijken mij fel op druppelfotografie..... Gebruik je een flits ?

      Comment


      • #4
        Re: Niet scherp?

        Zonder voorbeeld en exif is het koffiedik kijken, maar er zijn alvast 2 mogelijke redenen:

        a) Dubbele functie scherpstellen en afdrukken is nefast. Je moet die functies scheiden in twee verschillende knoppen.
        Je kan ook scherpstellen, en dan je lens op MF zetten, maar dat beveel ik niet aan.
        b) Zonder te weten waarmee en hoe je flitst, kan het gewoon bewegingsonscherpte van het vallende fruit zijn, want
        enige ervaring leert mij dat het toch heel snel valt :-)

        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Niet scherp?

          Het is niet de sluitertijd die de beweging moet bevriezen, want die krijg je toch niet kort genoeg.
          Door de flitser manueel te zetten op een heel klein vermogen krijg je een heel korte flitspuls, dat is de enige manier om bij dit soort foto's bewegingsonscherpte te vermijden.
          De flitspuls is vele malen korter dan de kortst mogelijke sluitertijd van de meeste camera's (het zal een heel speciale camera moeten zijn die zo'n korte sluitertijd aankan).
          De sluiter blijft dus langer open staan, maar het is de flits die voor de heel korte belichting zorgt.
          Die methode heb ik ook gebruikt om deze foto te maken http://barthuysmans.smugmug.com/Foto...Glas/i-pVVG77D
          De foto van de lamp (op dezelfde pagina) is niet met flitsers belicht, daar is het licht van de lamp zelf + een spotje gebruikt, je ziet op die manier wel de beweging van de glassplinters, het was een bewuste keuze om zo te werken, want de gloeidraad moest ook zichtbaar "gloeien".
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Niet scherp?

            En hoe gaat dat dan met het eerste en tweede gordijn? Krijg je dan niet een zwart vlak? Of kan dat met een opzetflitser? Zodat de sluitertijd niet automatisch aangepast wordt aan de flitstijd (bij mij 1/200)? Ik volg graag de discussie, sorry als ik domme vragen stel...
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Niet scherp?

              Je zet de camera en de flitser allebei in de manuele modus, op de camera kies je een sluitertijd die korter is dan de flitssynchronisatietijd.
              Bij de meeste camera's zit die tussen 1/200 en 1/300sec, als de flitser(s) aangesloten zijn met een kabeltje, dan kan je die sluitertijd instellen, met een draadloze trigger kies je best een iets langere sluitertijd om te vermijden dat een deel van de foto niet belicht wordt (draadloze triggers hebben een klein beetje vertraging, door een kabel gaat het triggersignaal tegen 300.000km/seconde, dan mag je al een heel lange kabel gebruiken voor je problemen krijgt).

              De belichting zet je juist door testfoto's te maken, maar je moet de flits op 1/16 of minder (1/32, 1/64) zetten om de flitstijd kort genoeg te krijgen.
              Omdat je de flitsers vrij dicht bij het onderwerp kan plaatsen zullen die nog voldoende licht geven (trek er een diepvrieszakje over, dan is de flitser beschermd tegen het opspattende water).
              Het diafragma stel je zo in dat er voldoende scherptediepte is om het onderwerp scherp genoeg in beeld te krijgen, met de flitser(s) en de iso kan je dan de belichting juist zetten, maar je moet er zeker rekening mee houden dat de flitsers op 1/16 of lager ingesteld blijven. Dat is afhankelijk van de snelheid van het onderwerp dat je wil "bevriezen", hoe hoger de snelheid, hoe lager je het flitsvermogen moet instellen om de actie te bevriezen (op 1/64 is de flitspuls een heel stuk korter dan op 1/16).
              Als de flitser(s) teveel licht geven, dan kan je die wat achteruit zetten, geven ze te weinig licht, dan zet je ze zo dicht mogelijk.

              Doe niet teveel ander licht aan in de ruimte waar je de foto's maakt, dan komt het licht alleen van de flitsers, en krijg je geen "dubbel beeld".
              De camera laat je gewoon standaard op het eerste gordijn staan (maar ik denk dat dat eigenlijk niet veel uitmaakt als het licht alleen van de flitser(s) komt).

              Je kan op het You Tube verschillende filmpjes vinden waarin alles netjes wordt uitgelegd.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Niet scherp?

                Black B@ndit, je bent een parel aan het BD firmament!!
                "Just do it !"

                http://jr52.be/index.html

                Comment


                • #9
                  Re: Niet scherp?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                  Black B@ndit, je bent een parel aan het BD firmament!!
                  Volledig akkoord
                  Heel goed uitgelegd, Bart.


                  Groetjes

                  Peter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Niet scherp?

                    De uitleg van Bart is 100% juist.
                    Alleen is zijn voorbeeld "bij de start een statisch glas", jouw beschrijving is van een "bewegend voorwerp achter glas".
                    Dat verklaatrt de scherpstelproblemen en ga je toch heel wat moeten experimenteren on geen reflecties te krijgen door de flitsers "er zo dicht mogelijk" bij te zetten.
                    Het hangt in grote mate af van de setup, maar die kunnen we niet zien.

                    Ik ga er van uit dat je zoiets wil maken. (Ik had ook een assistente nodig)



                    Dpaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Niet scherp?

                      Bedankt voor de uitleg. Ik snap het wel maar denk dat ik daar nog wel een tijd over doe tegen dat dat zou lukken. Misschien geen slecht idee om dat met paprika's uit te proberen, die zijn hol van binnen en door er een gaatje in te prikken kan je het zinken wat vertragen en heb je meer luchtbubbels.
                      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Niet scherp?

                        Hol, ja, maar met compartimenten. Een gaatje prikken gaat geen verschil maken.
                        Afhangend van hoe hoog je ze laat vallen, zinken ze 10-20cm en dan stijgen ze terug.
                        Ik schat dat je een venster van 1/5 sec hebt om de foto te maken.

                        Dpaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Niet scherp?

                          Bedankt voor de uitleg!!!

                          Sil

                          Comment


                          • #14
                            Re: Niet scherp?

                            Interessant.
                            http://www.canonspiegelreflexcamera.com voor info over canon spiegelreflexcamera's

                            Comment

                            Working...
                            X