Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens of tripod?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe lens of tripod?

    Ik weet niet als dit topic op de juiste plaats staat. Mijn excuses als dit niet zo is.

    Ik heb recentelijk een nikon D7000 aangeschaft icm met de 18-105mm kitlens.
    Ik schiet regelmatig wat plaatjes maar voel me toch wat beperkt in hetgeen ik heb aan apparatuur.

    Nu is m'n vraag als ik eerst een nieuwe lens (bij voorkeur de nikkor 35mm f1.8) moet aanschaffen om wat "puurdere" fotografie te maken.
    Of moet ik eerst een tripod aankopen om meer mogelijkheden te benutten (zoals betere foto's maken in minder belichte ruimtes, met langere sluitertijden kunnen spelen etc.) en zo nog wat meer expirimenteren met de kitlens.
    Wat de tripod betreft. Lukt het een goeie tripod te vinden voor max. 100 euro?

    Voorlopig experimenteer ik met landschappen omdat ik de mogelijkheid niet echt heb om veel andere dingen te doen.
    Ik wandel gewoon wat rond op mooie plaatsen, schiet plaatjes, en leer zo met mijn camera werken.

    Graag jullie advies.
    Bedankt!
    Last edited by RuneDg; 11 februari 2014, 20:20.
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: nieuwe lens of tripod?

    Lukt het een goeie tripod te vinden voor max. 100 euro?
    Wat is goed? Maar naar mijn mening mik je dan je eerste 100 euro-tjes de gierput in! Een statief schaf je aan voor de rest van je leven.... en jouw geval zeer zeker met een voortschreidend inzicht.

    Wat je als eerste zult moeten aanschaffen, wel dat is geheel aan jouw...

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe lens of tripod?

      Wat is goed? Maar naar mijn mening mik je dan je eerste 100 euro-tjes de gierput in! Een statief schaf je aan voor de rest van je leven.... en jouw geval zeer zeker met een voortschreidend inzicht.

      Wat je als eerste zult moeten aanschaffen, wel dat is geheel aan jouw...
      Daar ik pas 16 ben heb ik een beperkt budget. Ik wil m'n ouders (die niets met fotografie hebben) ook niet doen denken dat IK denk een topfotograaf te zijn en onnodige kosten maak.
      Nu heb ik wel een familielid die een zeer goede amateurfotograaf is, en ook een vriend van m'n ouders die professioneel fotograaf is.
      Bij die laatste heb ik al een uitvoerig gesprek gehad over fotografie. Hij was onder de indruk over m'n kennis, dus dat was wel enigsinds een bevestiging toe naar m'n ouders.

      Anyway. M'n ouders denken dat ik met de aankoop van m'n D7000 met kitlens de investering voor m'n hobby gemaakt had. Om nu dus twee maanden later te zeggen dat ik nog eens een statief wil kopen van 250 euro...
      100-120 euro is echt het maximum dat ik eruit krijg (ookal betaal ik het met m'n "eigen" geld)...
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe lens of tripod?

        Okee, stel je even de vraag of het je waard is om je camara + objectief toe te vertrouwen aan een statief in die prijsklasse... Zoals je uit mijn eerder geschreven woord kunt opmaken is dat niet verstandig!!

        Mijn advies zal zijn: doe het nu een jaartje met wat je hebt en zet elke maand 50 euro opzij, dan kan je volgend jaar een grote verantwoorde uitgave doen aan je fotografie-hobby - als je het dan nog leuk vindt.

        Van het geld wat je nu hebt kan je ook 1 fotocursus / workshop volgen - dan bedoel ik een fysieke buitenspeeldag onder begeleiding van een fotograaf, waarbij aan het einde van de dag 1 of 2 gemaakte foto's besproken worden te samen met de andere deelnemers -, wat jou ook een stapje vooruit kan helpen....

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe lens of tripod?

          Kijk dan maar eens voor een Benro statief die vallen goed mee in prijs en in stevigheid. Heb zelf een FBH2 en ben er zeer tevreden over.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe lens of tripod?

            Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
            Lukt het een goeie tripod te vinden voor max. 100 euro?
            Wat is goed? Maar naar mijn mening mik je dan je eerste 100 euro-tjes de gierput in! Een statief schaf je aan voor de rest van je leven.... en jouw geval zeer zeker met een voortschreidend inzicht.

            Wat je als eerste zult moeten aanschaffen, wel dat is geheel aan jouw...
            Een beetje kort door de bocht wat mij betreft. Ik heb zelf ook een Benro met balhoofd voor plm €150 gekocht, lekker licht, kan allemaal in de reisbagage, draag hem doorgaans op fototripjes de gehele dag mee. Balhoofd een kilo of 8 handelen. In de gierput gegooid? Niet echt. Het is zeker niet het beste statief dat je kopen kunt maar voor mij voldoet deze prima. En voor de topicstarter: kijk eens op de tweedehandsmarkt of hier in de "aangeboden" rubriek. Binnen jouw budget kun je vast wel iets vinden denk ik.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe lens of tripod?

              Ik heb een statief van 70 Euro of daarrond, en dat voldoet prima. Het gaat overal mee, en het is stevig genoeg. Heb ik een jaar geleden gekocht in de Mediamarkt, en het is dan nog wel een Manfrotto ook.
              Het zal geen weggegooid geld zijn hoor. Als je later bijvoorbeeld buiten een flitser wil gebruiken op afstand, zal dat statief perfect voldoen. Zoek er dus gerust eentje voor jouw budget.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe lens of tripod?

                Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                Een beetje kort door de bocht wat mij betreft. Ik heb zelf ook een Benro met balhoofd voor plm €150 gekocht, lekker licht, kan allemaal in de reisbagage, draag hem doorgaans op fototripjes de gehele dag mee. Balhoofd een kilo of 8 handelen. In de gierput gegooid? Niet echt. Het is zeker niet het beste statief dat je kopen kunt maar voor mij voldoet deze prima. En voor de topicstarter: kijk eens op de tweedehandsmarkt of hier in de "aangeboden" rubriek. Binnen jouw budget kun je vast wel iets vinden denk ik.




                Vind ik ook.
                Als beginnende amateur vindt je voor 100€ wel een statief dat (voorlopig) wel aan je eisen voldoet.
                Later ...... zien we wel.

                Kijk eventueel eens op de tweedehandsmarkt of bij benro, sirui, velbon. Dit zijn merken die in het goedekope gamma zitten.

                Met een 2pk-tje kom je ook in Parijs met een mercedes ook.....

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe lens of tripod?

                  Bedankt voor de tips!
                  Mag ik een statief kopen zonder het te hebben gezien? (bestellen dus)
                  Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe lens of tripod?

                    Koop u om te beginnen een rijstzak, en neem een trapladderke mee.
                    Zo doe je ervaring op, en dan weet je wat je nodig hebt.


                    Een statief moet je echt vastnemen, en ik zou het dan toch ook bij Minimum 120€ houden en dan gaan shoppen bij de merken hierboven. Anders is het echt verloren geld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe lens of tripod?

                      Koop u om te beginnen een rijstzak, en neem een trapladderke mee.
                      Zo doe je ervaring op, en dan weet je wat je nodig hebt.
                      Wut?
                      Een trapladdertje begrijp ik nog, maar ik zie mezelf niet echt ronddolen met een trapladdertje.
                      En waarom die rijstzak? Voor foto's laag bij de grond?
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe lens of tripod?

                        Als je een rijstzak of beanbag bij hebt kan je dat ergens op leggen, muurtje bvb. , en dan de camera op die zak.
                        Dan is de camera stabiel genoeg om een foto te maken.
                        Je kan dat kopen , maar zelf eentje maken is even goed. Met rijst of hagel van een jachtpatroon.

                        EDIT: 'k Heb jaren met een Hama Star 63 driepoot gewerkt. Zelfs mijn eerste videootjes heb ik hiermee gemaakt.
                        Nu heb ik een Benro KH25, speciaal voor video.
                        Last edited by Skitch; 12 februari 2014, 18:36.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe lens of tripod?

                          Zelf maken zou ik eventueel nog willen proberen, maar kopen... nee bedankt, dan houd ik die 15 euro liever in m'n zak voor m'n tripod.

                          Wordt er eigenlijk veel gebruik gemaakt van die zakjes?
                          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe lens of tripod?

                            Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                            ..................Wordt er eigenlijk veel gebruik gemaakt van die zakjes?
                            Dat weet ik niet. Natuurfotografen kunnen er hun voordeel mee doen als er geen plaats is om een driepoot te zetten.
                            Als je het zelf maakt kost het niet veel om er mee te leren werken. Als je het niet goed vindt ben je niet veel kwijt.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe lens of tripod?

                              Zelf maken: een doos met kleine steenkorrels (kleur kan je kiezen )kopen in Casa (1.5€), een plastiek boterhamzak, wat kleefband en dit steek je in een iets groter plastiek zakje (gewoon voor de veiligheid). Geen schimmel, waterdicht en simpel.
                              mvg Guido
                              Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                              Comment

                              Working...
                              X