Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stockholm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stockholm

    Voila, de kogel is door de kerk. We hebben een huis geboekt op 30km van Stockholm.

    Wat zijn de dingen die je in de buurt moet zien?
    En wat is er te doen in een straal van ca 150km rond Stockholm? Zijn er nog andere interessante steden of bezienswaardigheden?

    Iemand een tip waar ik een klein motorbootje kan huren om een trip te doen over meren of traag stromende riviertjes?

  • #2
    Re: Stockholm

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Voila, de kogel is door de kerk. We hebben een huis geboekt op 30km van Stockholm.
    Wat zijn de dingen die je in de buurt moet zien? ?
    het Stockholmsyndroom.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Stockholm

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      het Stockholmsyndroom.
      grt,bouk.
      Sommigen noemen dit "humor".
      Niet moeilijk om zo aan 100.000 posts te geraken.

      Maar @TS : even terzake :
      Uppsala, oude universiteitsstad met het graf van Carolus Linnaeus en de indrukwekkende klok.
      Maar vooral : het Bergslagen gebied is één groot openluchtmuseum, er is een gratis boekje, ook in het Engels met alle locaties die de moeite zijn. Alles in het teken van de voormalige ijzerwinning.
      Een bezoek aan Pershyttan mag je niet laten liggen, Pershyttan heeft het enige, nog werkende waterwiel in heel Zweden. Ik denk me te herinneren dat het draait tussen 12.00 h en 13.00 h, zeer indrukwekkend. Ook Nora is een heel mooi stadje. Vergeet ook geen deel af te wandelen van het Bergslagsleden.
      Er is ook de mogelijkheid om te kanoën in de doolhof van de Mälaren-archipel.
      Ik kan blijven opnoemen, als je specifieke vragen hebt : doe maar op.

      Comment


      • #4
        Re: Stockholm

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Sommigen noemen dit "humor".
        Niet moeilijk om zo aan 100.000 posts te geraken.
        Ik vind het een vooral een vreemde vraag. Wij zoeken dingen op, kijken waar alles ligt en kiezen dan een locatie om te overnachten. Een huisje huren en dan vragen wat je daar in de omgeving kan doen/zien lijkt mij dus vreemd
        't Is alweer lang geleden dan we in Zweden waren dus up-to-date info kunnen we niet geven, voor de rest zouden we in de oude documentatie moeten zoeken.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Stockholm

          Waarom heb ik Stockholm gekozen?

          Eerst en vooral, eens iets anders dan het zuiden, en vermits mijn kinderen wat groter zijn willen ze in de buurt van een stad zitten zodat er ook echt iets te ziet is. Een all-in hotel met een waterpark in de buurt is niet echt wat we zoeken.


          Ik weet dat er een paar interessante musea zijn, maar had het graag gehoord van mensen met wat ervaring. Het koninklijk paleis en het Vasa museum staan al op de lijst!

          Comment


          • #6
            Re: Stockholm

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Ik vind het een vooral een vreemde vraag. Wij zoeken dingen op, kijken waar alles ligt en kiezen dan een locatie om te overnachten. Een huisje huren en dan vragen wat je daar in de omgeving kan doen/zien lijkt mij dus vreemd
            't Is alweer lang geleden dan we in Zweden waren dus up-to-date info kunnen we niet geven, voor de rest zouden we in de oude documentatie moeten zoeken.
            Goh, ik zit al meer dan 15 jaar als informant op de Reismarkt (dit jaar even niet) voor Noorwegen, Zweden en IJsland. Er zijn een massa dingen die je via de reisgidsen over het hoofd ziet omdat ze er gewoon niet in staan en als je niet weet wat je moet intikken op Google kom je ook niet ver. Ik heb ooit nog een tijd rondgelopen met het idee om reisgidsen te schrijven want ik ken de landen beter dan mijn eigen land. Geen klassieke gids maar "de subjectieve gids". Met top 10's als : de gezelligste stad, de meest originele winkel, de mooiste waterval, de rustigste camping, de mooiste wildernishutten, de origineelste wandelingen, de saaiste stad, de beste pizza's, de kleurrijkste omgeving, de heerlijkste hout-gestookte sauna aan een meer, de knapste kunstenaars, de mooiste glasfabriek.... allemaal dingen die je niet kan "meten of tellen". In feite zouden we daarvoor met een paar moeten zijn want anders is het té eenzijdig gekleurd. Ik heb het idee vroeger al besproken op Zweden-fora, waar vele (hoofdzakelijk Nederlandse) migranten zijn maar het lukt niet, iedereen komt met de klassieke stuff. Als ik 10 locaties noem kennen ze er 9 niet. De langste rivier, het diepste meer, de hoogste berg, het noordelijkste punt, het geografische middelpunt interesseren me dus totaal niet.
            Misschien ben ik toch abnormaler dan ik denk
            Maar ik zal nu toch niet meer veranderen, ik loop niet graag op platgetreden paden.

            Comment


            • #7
              Re: Stockholm

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Ik vind het een vooral een vreemde vraag. Wij zoeken dingen op, kijken waar alles ligt en kiezen dan een locatie om te overnachten. Een huisje huren en dan vragen wat je daar in de omgeving kan doen/zien lijkt mij dus vreemd
              vandaar mijn comment.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Stockholm

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                vandaar mijn comment.
                grt,bouk.
                Dank je, jouw comments in dit topic hebben me al verschrikkelijk veel inspiratie gegeven.
                Ik begin te snappen hou je aan 1 miljoen posts geraakt.

                @Paul: geef me dan eens een paar atypische plaatsen die in de buurt van Stockholm liggen. Ik hoef er geen honderd, een stuk of 3 zou me al helpen. Zelf geraak ik ook niet verder dan google en de reisgidsen.

                Comment


                • #9
                  Re: Stockholm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Dank je, jouw comments in dit topic hebben me al verschrikkelijk veel inspiratie gegeven.
                  Ik begin te snappen hou je aan 1 miljoen posts geraakt.

                  @Paul: geef me dan eens een paar atypische plaatsen die in de buurt van Stockholm liggen. Ik hoef er geen honderd, een stuk of 3 zou me al helpen. Zelf geraak ik ook niet verder dan google en de reisgidsen.
                  Ik ga er toch een kaart moeten bijnemen daarvoor maar Nora/Pershyttan/Uppsala zijn zeker niet te missen. Hoe ver van je "basecamp" van Stockholm wil je ze ?
                  Alle locaties bij Bergslagen heb ik ook in mijn informatiebakken zitten.
                  Gewoon laten weten hoe ver je wil gaan. Heb je een huurauto ?
                  Last edited by Guest2; 11 februari 2014, 19:32.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stockholm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Dank je.....
                    Ik begin te snappen hou je aan 1 miljoen posts geraakt.
                    .
                    tja..en toch telt dit forumonderdeel niet eens mee in het aantal posten..!
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stockholm

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik ga er toch een kaart moeten bijnemen daarvoor maar Nora/Pershyttan/Uppsala zijn zeker niet te missen. Hoe ver van je "basecamp" van Stockholm wil je ze ?
                      Alle locaties bij Bergslagen heb ik ook in mijn informatiebakken zitten.
                      Gewoon laten weten hoe ver je wil gaan. Heb je een huurauto ?
                      We gaan met onze eigen auto.
                      Mag gerust tot ca 200km van Stockholm zijn hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stockholm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        We gaan met onze eigen auto.
                        Mag gerust tot ca 200km van Stockholm zijn hoor.
                        O, maar dat is pure luxe.
                        Waar kom je toe ? Op weg naar Stockholm zijn er nog een aantal zeer interessante plaatsen die zeer de moeite zijn.
                        Een van de meest tot de verbeelding sprekende is Nimis van Lars Vilks pal in het keramiekgebied rond Höganäs. Weinigen kennen het 15 jaar geleden maar het is een unicum.

                        Micro-nation based around a nine-story high illegally built tower.

                        Founded on freedom of expression and art, Ladonia is an aspirant state, independent since 1996, located on the Kullaberg peninsula near southern Sweden.


                        Fotografisch een hele uitdaging. Ik ben er een keer of 5 geweest en zal met plezier een zesde keer gaan. De kinderen waren er gewoon gek op. Het is een multimega klimparadijs.
                        Is er een optie om naar Stockholm te rijden via een omweg door het glasdistrict (Växjö) ? Indien ja : het meeste Zweedse glasdesign is -in mijn ogen- brol. Drie uitzonderingen : Carlos Pebacqué in Gullaskruv, Mats Jonasson in Maleras en de fabriek van Skruf (ook in die buurt). Ik hen ooit het genoegen gehad om Pebacqué in levende lijve aan het werk te zien en hij is ongelofelijk, jammer genoeg mag je niet fotograferen in zijn winkel.
                        In het keramiekgebied zit er ook zo'n genie : Claes Thell. Echt prachtig werk en bovendien : origineel.
                        Bij Jonasson mag het wel. De waterbarometer van Skruf is beroemd, de Kanken-vaas (met een bolletje op de a) ook.

                        Niet ver van Gullaskruv (paar km verder aan dezelfde kant van de baan) is een een zaak waar ze glas graveren op een manier die zijn gelijke niet heeft, de naam ontschiet me maar het is wonderbaarlijk.

                        In de buurt van Stockholm ben je in de streek waar de fameuze Surströmming te krijgen is, moet je zeker eens proeven
                        Deze dus, ik heb nog een restje in de diepvriezer zitten.

                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                        Als je in de winkels Torkad Ren ziet liggen : meenemen, duur maar héérlijk.

                        Ik moet dus dringend eens terug naar Zweden. Prachtland.
                        Last edited by Guest2; 12 februari 2014, 10:30.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stockholm

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          tja..en toch telt dit forumonderdeel niet eens mee in het aantal posten..!
                          grt,bouk.
                          Genoeg gelachen, nu humor.

                          Comment

                          Working...
                          X