Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

    Na het beginnen met lezen van "lighting 101", wil ik wat meer gaan experimenteren met off-camera flitsen. Ik beschik al over volgend materiaal:

    - 1x Canon Speedlite 580EX II
    - 1x PocketWizard FlexTT5
    - 1x PocketWizard MiniTT1

    Wat overweeg ik aan te schaffen?

    1. Lightstand

    Hier twijfel ik tussen 2 modellen nl. de LumoPro LP605S en de LP606. Ik dacht eerst aan de LP605S (dankzij de Strobist website), maar na het bekijken van foto's en video's ervan, valt het mij op dat de 3 poten op het eerste zicht erg dunne metalen latjes zijn. Ze zien er mij m.a.w. heel fragiel en "goedkoop" uit. Ik krijg niet meteen de indruk dat het om een kwalitatief product gaat. De LP606 geeft mij het omgekeerde gevoel. Redelijk dikke metalen buizen als poten i.p.v. dunne metalen latjes. Ziet er degelijk materiaal uit. De lightstand kan zowel binnen als buiten gebruikt worden (daar ben ik op dit moment nog niet volledig uit). Verder bestaat de LP606 ook uit minder secties (bij camerastatieven komt dit de stabiliteit ten goede indien de max hoogte gebruikt wordt, dus ik ga ervan uit dat dit bij lightstands ook het geval is). Ben ik nu echt verkeerd in mijn denkwijze of is de LP606 gewoon robuuster/stabieler (omwille van de poten)?

    2. Umbrella Swivel

    Ik ben op de proppen gekomen met 2 modellen nl. de LumoPro LP633 en de LP634. Mijn oorspronkelijke keuze was de LP633. Hierdoor kon ik de PocketWizard FlexTT5 in de coldshoe van de LP633 schuiven met mijn 580EX II bovenop de FlexTT5. Alles dus mooi uitgelijnd met de lightstand (1 rechte lijn bij wijze van spreken). Op de LumoPro website las ik ook nog dat het paraplugat van de LP633 10° gekanteld is. Dit gecombineerd met de mooie, rechte uitlijning van de FlexTT5 (plus 580EX II) en de lightstand laat mij uitschijnen dat de flits netjes naar het centrum van de paraplu gericht is. En toen kwam de "maar". Het voetje aan de onderkant van de FlexTT5 is van plastic (fragiel materiaal dus). Als ik de coldshoe van de LP633 iets te vast aandraai, dan kan het plastic voetje van de FlexTT5 al afbreken neem ik aan. Als de Umbrella Swivel dan ook nog eens in een bepaalde hoek gebruikt wordt, dan komt er extra druk op het plastic voetje van de FlexTT5. Ik ben hier niet volledig gerust in. Maak ik mij zorgen voor niets?

    Een andere optie is de LP634 waarvan ik de bovenkant rechtstreeks in het schroefgat aan de onderkant van de FlexTT5 kan draaien. Ik heb hier echter ook 2 bedenkingen bij. Ten eerste bevindt het schroeftgat aan de onderkant van de FlexTT5 zich niet centraal (zie deze foto). Dit houdt dus in dat de FlexTT5 (plus 580EX II) en lightstand geen rechte lijn vormen. Ik ga er dus ook vanuit dat de flits daardoor niet meer naar het centrum van de paraplu gericht is. Is dit erg? Een tweede bedenking is dat door de niet-rechte uitlijning van de FlexTT5 (plus 580EX II) met de lightstand het gewicht van de 580EX II bijna volledig op de zijkant van de FlexTT5 terechtkomt, dus naast het schroefgat. Hierdoor ben ik bang dat het plastic rond het schroefgat van de FlexTT5 zal breken/scheuren omwille van een verkeerde gewichtsverdeling. Wederom, maak ik mij onterecht zorgen?

    Geen van beide modellen lijkt dus ideaal te zijn omwille van het plastic voetje van de FlexTT5. Ik vraag mij dan ook af wat de beste oplossing hiervoor is.

    3. Umbrella

    Dit lijkt een vrij makkelijke keuze te zijn. Ik dacht aan de WestCott 2011 43" (109 cm) Optical White Satin with Removable Cover Collapsible Umbrella omdat deze aangeraden werd op de Strobist website. Bedoeling is om hem (vooral) als "shoot-through" umbrella te gebruiken. Moet ik nog groter dan 43" gaan?

    4. Bag

    Hiervoor dacht ik aan de LumoPro LP532 32" (81 cm) aangezien deze ook bij CameraTools verkrijgbaar is.


    Bedenkingen, reacties en voorstellen zijn altijd welkom.
    Last edited by jocau; 9 februari 2014, 23:17.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

  • #2
    Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

    We zijn ruim 2,5 dag later en nog steeds geen reacties. Echt niemand die een bedenking/reactie/voorstel heeft?
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

      605 - Net omdat er meer secties zijn. Die latjes kunnen bijna rechtop staan, daarom win je soms wat hoogte zonder dat statief in beeld komt. Die lumopro's zijn goed.

      43" is goed, voor meeste gebruik, compact....een 60" is ook erg leuk.

      LP634 als je ontvanger schroefdraad heeft. Als je schrik hebt voor het gewicht zou je een ttl-snoer kunnen gebruiken en de flex laten hangen.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

        Bedankt voor de reactie paly!

        Over de LP605S heb ik nog steeds mijn twijfels. Het ziet er een toffe lightstand uit, maar de dunne metalen latjes vertrouw ik voor geen haar. Misschien zou ik van mening veranderen als ik ze zelf eens kon voelen, maar helaas geen winkel in de buurt waar ze de LP605S verkopen. Waren het buizen geweest i.p.v. latjes, dan was mijn keuze al meteen gemaakt.

        De 60" paraplu is 17 euro duurder dan de 43". Als je maar 1 paraplu zou nemen, dan ga ik ervan uit dat 43" prima voldoet? Ik denk dat ik gewoon voor de 43" ga en later eventueel een 60" bijkoop indien dat nodig blijkt te zijn.

        Geweldige opmerking i.v.m. de FlexTT5. Daar was ik zelf nooit opgekomen. Ik denk dat je zoiets (*klik*) bedoelt met een ttl-snoer? Als ik het goed begrepen heb, dan moet je het ene uiteinde van het ttl-snoer boven in het flitsvoetje van de FlexTT5 schuiven en het andere uiteinde gaat via het schroefgat aan de onderkant op de LP634. Dan hoef je enkel nog de flitser erop te schuiven. Het schroefgat aan de onderkant van het ene uiteinde van het ttl-snoer zit trouwens mooi centraal. Perfecte gewichtsverdeling lijkt mij. Met deze setup zou ik mij al véél meer op m'n gemak voelen. Enkel nog iets vinden om de FlexTT5 aan de zijkant van de lightstand te bevestigen zodat hij niet in het rond zit te zwieren. Ben dan ook heel geneigd om voor de LP634 + ttl-snoer te gaan.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

        Comment


        • #5
          Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

          Misschien manfrotto statiefjes eens bekijken?
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

            Enige betaalbare optie bij Manfrotto vind ik de Manfrotto 5001B. Deze is wel 10-20 euro duurder dan de LumoPro LP605S/LP606. En blijkbaar heeft de Manfrotto 5001B ook fragiele metalen latjes als poten (beetje zoals de LP605S dus).
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

              vergis u niet, de LP605 is in vele gevallen stabieler dan de goedkope lichtstatiefjes met ronde poten.
              Ik (en vele met mij) gebruik deze al jaren met soms een zware softbox met twee flitsers in op gemonteerd.

              Een goot voordeel van de LP605's is dat je de poten echt vlak op de grond kunt zetten en daar dan je fototas op zodat, als je buiten werkt, je minder kans hebt dat de boel omwaait.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

                Ik heb Manfrotto eens vergeleken met LumoPro (van elk merk 1 setup samengesteld) en de Manfrotto setup is zo'n 37% duurder. Ik denk echter niet dat de Manfrotto setup 37% beter is.

                Code:
                [B]1) LumoPro[/B]
                
                - LumoPro LP606                    37,95 EUR
                - LumoPro LP634                    24,95 EUR
                - Westcott 2011 43"                32,95 EUR
                - Pixel TTL snoer 1,8m             19,00 EUR
                - LumoPro Bungee Ties               9,95 EUR
                - LumoPro LP532                    36,00 EUR
                - Transportkosten                  10,50 EUR
                
                [B]Totaal:                           171,30 EUR[/B]
                
                
                [B]2) Manfrotto[/B]
                
                - Manfrotto 1052BAC                80,70 EUR
                - Manfrotto 026                    31,30 EUR
                - Westcott 2011 43"                32,95 EUR
                - Pixel TTL snoer 1,8m             19,00 EUR
                - LumoPro Bungee Ties               9,95 EUR
                - Manfrotto LBAG90                 50,30 EUR
                - Transportkosten                  10,50 EUR
                
                [B]Totaal:                           234,70 EUR[/B]
                
                
                [B]Prijsverschil (in EUR):            63,40 EUR[/B]
                [B]Prijsverschil (in %):              Circa 37%[/B]
                Eventueel komt er later nog een Westcott softbox bij, maar dat is iets teveel van het goede momenteel.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #9
                  Re: Enkele vraagjes i.v.m. strobist materiaal (LumoPro/WestCott)

                  Het is uiteindelijk hetvolgende geworden:


                  1) Manfrotto 1052BAC
                  Ik heb de Manfrotto 1052BAC boven de LumoPro LP606 verkozen omdat de Manfrotto een zwaardere belasting aankan (3,4 kg vs 5 kg). Deze Manfrotto lightstands klikken ook mooi in mekaar als je er meerdere van hebt.

                  2) Manfrotto Lite-Tite 026
                  Ik wou een Umbrella Swivel met een schroef als uiteinde (dus geen coldshoe zoals bij de LumoPro LP633). De twee kandidaten waren de Manfrotto Lite-Tite 026 en de LumoPro LP634. Bij de Manfrotto Lite-Tite 026 is het paraplugat met enkele graden gedraaid, bij de LumoPro LP634 niet. De keuze was vrij snel gemaakt.

                  3) Manfrotto LBAG90
                  In deze zak is er ruimte voor vier Manfrotto 1052BAC lightstands.

                  4) Phottix Odin
                  Mijn PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hebben 1 groot nadeel: je kan de power output van de flitser niet op afstand regelen (flitser in de manuele stand). De in-camera controls van mijn 550D zijn niet beschikbaar als ik mijn PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 gebruik. Dit is een "known issue" voor alle Canon camera's volgens de PocketWizard wiki. Een PocketWizard AC3 ZoneController kopen en deze op mijn MiniTT1 schuiven, zou het probleem gedeeltelijk oplossen. Je kan dan via analoge wieltjes de power output instellen, maar dit werkt omslachtig. De waardes op de wieltjes gaan van 3 (zwarte achtergrond, witte tekst) naar 3 (witte achtergrond, zwarte tekst). Het probleem hiermee is dat de volledige range van de flitser niet afgedekt wordt. De range die afgedekt wordt, is van 1/64 naar 1/1 (1/128 zal je dus manueel op de flitser moeten instellen). Je moet m.a.w. dus onthouden dat het zwarte cijfer 3 op een witte achtergrond gelijk is aan full power (1/1). Daarom heb ik alternatieven bekeken zoals de Yongnuo YN-622C en de Phottix Odin. Ik vond ze allebei interessant, maar de Phottix Odin leek me gewoon zo intuïtief te werken en kreeg toch veel goede reviews waardoor ik besloten heb om deze te kopen. Bovendien is het schroefgat aan de onderkant van de Odin receiver net onder de hotshoe van de receiver gelegen, waardoor de gewichtsverdeling van mijn 580EX II op de Odin receiver goed/ideaal is en ik geen TTL snoer hoef te kopen.

                  5) Rogue Flash Gels: Color Correction Filter Kit
                  De Rogue Flash Gels heb ik gekocht om het flitslicht een andere kleurtemperatuur te geven (bvb tijdens het gouden uur).

                  6) Westcott 60" Optical White Satin with Removable Black Cover Umbrella
                  Ik heb lang getwijfeld tussen een Westcott 43", 45" en 60" umbrella. Uiteindelijk maar voor de 60" gegaan omdat je elke lichtbron kleiner kan maken als het nodig is (paraplu ietsje meer dicht laten, paraplu verder van het onderwerp verwijderen, paraplu dieper in het paraplugat schuiven...).

                  7) Westcott 28" Recessed Medium Apollo
                  Hier ook lang getwijfeld. Ging het een paraplu of een softbox worden? Uiteindelijk voor beide gegaan omdat ze elk hun voordelen en nadelen blijken te hebben. Nu heb ik alvast het nodige materiaal om lang toe te komen zolang ik maar 1 flitser gebruik.


                  Bij deze wil ik toch nog eens alle mensen bedanken die mij op weg geholpen hebben in deze topic.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment

                  Working...
                  X