Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panning oefening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panning oefening

    Hallo

    ik ben een ultieme beginner die momenteel haar derde les fotografie achter de rug heeft. Ik werk momenteel nog met een compactcamera omdat ik eerst die eens goed onder de knie wil hebben en na de eerste lessenreeks ik ook een beter zicht zal hebben op wat wel en wat niet aan te kopen qua digitale reflexcamera, objectieven, etc...

    Voor een opdracht rond sluitertijd moesten we ook experimenteren met de panningtechniek... ik moet zeggen: zware bevalling... na 1,5 uur op een brug naast de hoofdweg te hebben gestaan, had ik het koud, oorpijn, stramme vingers,

    En een stuk of 5 beelden "waar mee te werken valt" .... hoop ik.
    wie wil eens even kijken wat (liefst) opbouwende kritiek geven...

    beide zijn iso 160. Blauwe auto is sluitertijd 1/80, witte auto (snuit) is 1/125




  • #2
    Re: Panning oefening

    Welkom hier! Je gaat snel veel bijleren en we houden er zeker rekening mee dat je met de compactcamera werkt Beide foto zijn, naar de de omstandigheden, je camera dus, niet echt geslaagd, ondanks er wel beweging in de wielen(boven en onder) zit. Maar, dat geeft niet, want ik ga nu even een vraag stellen, omdat je hier al wil proberen de techniek panning te plaatsen, en dat zou ik zeker niet meer doen. Even wachten tot je wat verder bent. Je zit in les drie? Volg je een cursus, vakschool of academie? Namelijk, in les drie van de vakschool wordt meestal de belichting behandelt. Panning is zeker nog niet aan de orde. Als je met een cursus bezig bent, uit hoeveel lessen bestaan deze cursus? Komt panning al aan de orde in les 3??? Laat maar even weten, zo kunnen we je verder helpen Met je sluitertijd 1/80 zit je redelijk goed in de richting hoor!! Probeer eerts even wat langzamere objecten voor je opdracht Bv. fietser of brommer.. Je zal zien dat dit beter word. Draai met je lichaam mee met het object en hou de camera stil, wat niet gemakkelijk is met zo kleine compact Je krijgt ook een betere stabiele houding. Ga je alleen mee met de armen en het lichaam staat stil, dan loop je het risico op bewegingsonscherpte.
    Last edited by Guest4; 9 februari 2014, 17:31.

    Comment


    • #3
      Re: Panning oefening

      Hoi MGfoto

      ik volg avondonderwijs voor volwassenen... ik heb helaas een paar lessen gemist, maar dit was dus les 5. In les 5 werkten we rond sluitertijden en panning, autofocus... Vorige les was scherptediepte, daarvoor ritme, symmetrie en als eerste was het plat vlak... Ik ben iets later ingestapt nl. vanaf ritme. De reeks is niveau 1 en telt 16 lessen van telkens 3u. De voorbije les was heel theoretisch omdat de weersomstandigheden het niet echt toelieten om buiten te gaan oefenen...

      Comment


      • #4
        Re: Panning oefening

        Oorspronkelijk geplaatst door memphisbelle Bekijk bericht
        Hoi MGfoto

        ik volg avondonderwijs voor volwassenen... ik heb helaas een paar lessen gemist, maar dit was dus les 5. In les 5 werkten we rond sluitertijden en panning, autofocus... Vorige les was scherptediepte, daarvoor ritme, symmetrie en als eerste was het plat vlak... Ik ben iets later ingestapt nl. vanaf ritme. De reeks is niveau 1 en telt 16 lessen van telkens 3u. De voorbije les was heel theoretisch omdat de weersomstandigheden het niet echt toelieten om buiten te gaan oefenen...
        Nu kan ik het even plaatsen, dank voor de uitleg! Google eens op foto's panning en uitleg, kijk dan nog eens naar jouw foto's en beoordeel wat is goed, wat is niet goed. Laat het maar weten, want panning is niet alleen beweging in de wielen hebben, maar er komt nog meer bij kijken als compositie, rijruimte en je scherpte waar je het scherp wil hebben. Je achtergrond is al mooi onscherp, dus...bewaar uw foto's voor later, en dan vergelijken Succes met de opleiding

        Comment


        • #5
          Re: Panning oefening

          Hier heb je nog een Tutorial over panning wel in het Engels maar daar kan ik helaas niet aan doen . Met welk Toestel werk je juist ?
          Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
          www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

          Comment


          • #6
            Re: Panning oefening

            Ik heb een nikon coolpix P100.
            Geen al te supergoede, maar "goed genoeg" voor de cursus.
            gelukkig is panning maar een klein onderdeel van de hele cursus. Het huilen stond me naderbij dan het lachen, om eerlijk te zijn. Ik heb de handmatige AF gebruikt om scherp te stellen en dan op continue gezet, maar dat hielp niet echt, dan maar eenmalige gepakt en dat lukte iets beter. Bovendien moest deze oefening (als ik me goed herinner) in de sluitervoorkeuzestand, niet in manueel, waardoor het diafragma door de camera werd gekozen en ik enkel nog iso en sluitertijd kon beinvloeden. Maar toch, bijna van de brug gewaaid, ijskoud hopelijk komen in de andere lessen meer creatieve opdrachten aan bod, want dit technische aspect ligt me blijkbaar niet.Ik durf al haast niet meer terug naar de les te gaan.

            en ja, voorbeelden zoeken op google... daar staan goede op maar ook "slechte", in mijn mening...

            Comment


            • #7
              Re: Panning oefening

              oh ja, diafragmawaarde is voor beide foto's f8, beter kan mijn camera niet... missch dat de foto's wel beter waren, moest het een f16 of f32 geweest zijn? Of ligt het daar niet aan?
              blauwe auto staat op 5mm brandpuntsafstand, witte op 10mm... Kan het helpen als ik zoom nr bvb 50mm?

              Comment


              • #8
                Re: Panning oefening

                Oorspronkelijk geplaatst door memphisbelle Bekijk bericht
                oh Of ligt het daar niet aan?
                blauwe auto staat op 5mm brandpuntsafstand, witte op 10mm... Kan het helpen als ik zoom nr bvb 50mm?
                Ligt niet aan je diafragma. BP is een meeteenheid in mm. (dat kan bij jouw camera wel korter zijn dan bij een spiegelreflex, alhoewel ik twijfel of je hier de juiste waarde weergeeft) die de afstand van het optische centrum van je lens(men noemt dit ook wel het NODAALPUNT) naar je sensor. Hoe korter het BP, hoe groter de beeldhoek. Dus daarom is er iets niet juist. Kijk nog even in je gegevens van de foto anders. Als het goed is heb je in het begin van je cursus een begrippenlijst gehad, en kijk die eens na als je wil
                Last edited by Guest4; 9 februari 2014, 19:38.

                Comment


                • #9
                  Re: Panning oefening

                  wel bij een andere tekstje van de omschrijving staat de zin " 35 mm brandpuntsafstand 58... nu begrijp ik er niets meer van Ik zie mezelf nog stoppen nog voor de cursus goed en wel begonnen is

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panning oefening

                    Oorspronkelijk geplaatst door memphisbelle Bekijk bericht
                    wel bij een andere tekstje van de omschrijving staat de zin " 35 mm brandpuntsafstand 58... nu begrijp ik er niets meer van Ik zie mezelf nog stoppen nog voor de cursus goed en wel begonnen is
                    Allé, allé.. Niet zo snel opgeven, anders hebben we geen leerlingen meer Kop op hoor, Het begin van zo een cursus is juist het moeilijkste. Die 35 mm en de 58 is de juiste brandpunt afstand. Ik weet het, misschien omschrijf ik de zaken wat complex, maar dat ga jij later ook doen hoor. Ik wilde het eerste jaar ook mee stoppen destijds,.. dus je bent heus niet alleen in deze gedachtengang.. Kom laat zien wie je bent!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panning oefening

                      mja ik heb het gevoel dat ik totaal niet meer mee ben de laatste twee "moeilijkere" lessen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panning oefening

                        Oorspronkelijk geplaatst door memphisbelle Bekijk bericht
                        mja ik heb het gevoel dat ik totaal niet meer mee ben de laatste twee "moeilijkere" lessen.
                        Komt goed, pak even rustig je voorgaande lessen erbij en ga lezen, echt het helpt. En in vele gevallen moet ik ook weer eens de boeken induiken hoor, hoe het nu weer precies zat. Uiteindelijk onthouden we niet alles wat we hebben geleerd. Nooit wanhopen, en altijd denken, mij krijgen ze er niet onder, en ik zal wel eens laten zien wat ik kan
                        Last edited by Guest4; 9 februari 2014, 20:50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panning oefening

                          welkom hier hoor!
                          Je zal hier veel leren
                          maar het meeste leer je nog door veel te oefenen en te fotograferen...!
                          Panning is inderdaad niet een van de gemakkelijkste zaken.
                          Hier staan nog tips van een van onze vrienden hier.

                          En zeker deze eens bestuderen! (is lid van onze Brugse fotoclub)

                          Niet opgeven, hé!
                          ik probeer...
                          mijn Fijsboecq en mijn flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panning oefening

                            Veel lezen op dit forum, feedback vragen en je problemen voorleggen.
                            Dan zal je heel veel bijleren, ik spreek uit ervaring
                            En natuurlijk veel oefenen en proberen
                            https://www.facebook.com/devrieset/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panning oefening

                              Hartelijk dank alvast voor de tips, straks of morgen nog maar eens proberen.
                              Probleem is dat ik in dagdiensten werk, dus overdag (bij goed licht- gelik vandaag) geen tijd om langs de weg te staan met mijn camera...

                              Comment

                              Working...
                              X