Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vignettering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vignettering

    <font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">
    naar goede raad moet geluisterd worden
    ik heb mij dan ook het boek van Erik Mansvelders aangeschaft
    na het lezen van de opmerkingen i.v.m de Canon A 80 over het fenomeen " vignettering " had ik gehoopt daarvan iets terug te vinden in het boek
    op het eerste zicht en na inzage van de trefwoordenlijst wordt het fenomeem niet aangekaart , of heb ik verkeerd voor ?
    moet ik hiermee rekening houden bij de aankoop ?
    indien wel, hoe gecontroleerd ?
    dank voor jullie spontane reakties

  • #2
    Originally posted by zorro
    <font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">
    naar goede raad moet geluisterd worden
    ik heb mij dan ook het boek van Erik Mansvelders aangeschaft
    na het lezen van de opmerkingen i.v.m de Canon A 80 over het fenomeen " vignettering " had ik gehoopt daarvan iets terug te vinden in het boek
    op het eerste zicht en na inzage van de trefwoordenlijst wordt het fenomeem niet aangekaart , of heb ik verkeerd voor ?
    moet ik hiermee rekening houden bij de aankoop ?
    indien wel, hoe gecontroleerd ?
    dank voor jullie spontane reakties
    Ik destilleer uit dit verhaal de volgende vragen:

    1-Heeft de A80 last van hinderlijke vignettering?
    2-Hoe kan ik dat controleren

    1- in mijn ogen bij vrijwel alle onderwerpen niet, maar het is wel op te roepen, of het hinderlijk is moet ieder voor zich bepalen.

    2- Maak een foto van een paar meter afstand in groothoekstand van een
    lichte muur, dan zie je dat de hoeken wat donkerder zijn dan het midden, iets wat bij een "gewone" foto alleen opvalt als je erop gaat letten

    De hele discussie deed mij denken aan de topics van een paar jaar geleden over de lijntjes in een Trinitron monitor, ik heb al een jaar of 5 zo'n ding en heb die lijntjes 4 jaar geleden voor het laatst gezien............

    Comment

    Working...
    X