Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

    Antwoord van een vriend op een opmerking.

    Zelf (h)erken(de) ik bij mezelf vaak de reflex om de realiteit te laten verworden tot een ideaal beeld, vol harmonie en zonder storende elementen.
    Ik bestrijd dit uitgangspunt sinds ik het werk van Robert Frank en Garry Winogrand nader bekeken heb.
    Mijn kort verblijf in Luca, School of Arts in Brussel heeft mij hierin trouwens versterkt:
    Dergelijk idealiserend streven resulteert in een steriliteit die mensen doet stoppen met fotografie, bijv. omdat het ultieme evenwichtige
    beeld al ooit gemaakt is (Gursky, Rhein II) en er zich geen nieuwe uitdagingen meer aandienen.
    (Behalve dan in het ontmaskeren van leugenachtigheid van beeld-kunstenaars en docerende imitatoren).
    Geloof mij in al dan niet gebonden toestand: dit streven creëert slechts een soort trots of een dédain gebaseerd op het feit dat je
    ooit aan fotografie deed. Aseptische critici en experten (bijv. Steven Humblet in de Witte Raaf)
    gaan er trouwens prat op nog nooit een fototoestel ter hand genomen te hebben, maar zij sturen wel het Belgische kunstfotoforum
    in deze of gene richting – of pretenderen dit althans.
    Het gewicht ervan is cryptisch en uiterst gering en biedt geen perspectief op de queeste waarin een fotograaf-met-goesting zich wentelt.
    Je kan rustig concluderen dat de zich aandienende realiteit (al dan niet uitgelokt) voor mij zeer verlokkelijk is en mijn verwondering blijft voeden.
    Wellicht met enige tegenspraak moet ik wel stellen dat ik mijn beelden graag ‘recht’zet – wellicht een overblijfsel van een professionele irritatie.
    Ik verwees naar Gursky, Rhein II, om de relativiteit van een geïdealiseerd beeld te duiden. De duurste foto ooit is gewoon een gemanipuleerde vervalsing (storende elementen, weet je wel…).
    Gursky heeft dit inmiddels toegegeven en zijn concept aan deze openbaring aangepast. Voor mij een onuitwisbare illustratie van de onbetrouwbaarheid van een rijtje hedendaagse kunstenaars en hun hogepriesters in kunstscholen annex media.
    Het is een wereldje waarin ‘fake’ de boventoon voert… (en waaraan ik godzijdank ontsnapt ben).

  • #2
    Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

    wie is die vriend..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

      Je heb andere vrienden nodig
      Confronteer deze vriend eens met Jan Hoet: daar zou iets moois uit kunnen bloeien

      Waarom nog fotograferen?
      Dingen vast leggen die jij (of ik, of hij of zij) mooi of goed vinden.

      Trouwens ik heb geen afkeer van het werk of foto's van anderen.
      Liegen via foto's doe ik ook niet.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

        Ik denk, of ik weet wel zeker, dat het heel erg persoonlijk is. Ik denk dat als ik ooit van één van mijn eigen foto's kan zeggen dat het niet beter kan, ik meteen stop. Ik kan alleen maar hopen dat het nooit gebeurt. Het streven naar het perfecte beeld is wat de passie voedt denk ik, althans bij mij toch.
        Wat een zelfverklaarde god vindt zal me worst wezen, het is inderdaad allemaal fake in het kunstwereldje. Er is daar geen passie; alleen maar zelfverheerlijking.
        Ik hoef geen ultiem evenwichtig beeld van iemand anders; ik wil mijn eigen perfecte plaatje maken.
        Hopelijk lukt me dat nooit!

        Dus ik ben het met hem eens, al klinkt zijn taal zoals die van de wereld waarin hij zich bewogen heeft en waaraan hij een hekel schijnt te hebben.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

          waarom ik fotografeer.
          om anderen mee te laten genieten, van het geen waarvan ik op dat moment genoten heb.
          zeker niet om iets te bewijzen, die tijd is reeds lang voorbij.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Waarom nog fotograferen?
            Dingen vast leggen die jij (of ik, of hij of zij) mooi of goed vinden.
            De laatste tijd is dat bij mij vooral in de stad, of elders, ook gewoon plaatsen registreren, documenteren.
            Gebouwen komen, en gaan, en er komen er weer nieuwe bij.
            Wandel ik een jaar later door een bepaalde wijk in Brussel, zie ik weeral vanalles dat veranderd is.

            En ik vind het leuk om foto's uit de jaren 60 te zien van een bepaalde plaats... Dus wellicht zullen er in de verre toekomst ook mensen het leuk vinden om foto's te zien uit 2014 ? ... misschien. Ik weet het niet.

            Comment


            • #7
              Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              wie is die vriend..?
              grt,bouk.
              Niet de eerste de beste bouk, Luc Dewaele was ooit een van de beste fotografen die vlaanderen rijk is, en nog denk ik.
              Google is uw vriend Bouk KLIK
              Last edited by Guest42; 7 februari 2014, 15:10.

              Comment


              • #8
                Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                Bij mij staat bovenstaande comment nu in zijn blog. Dat kan niet de bedoeling zijn denk ik.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Bij mij staat bovenstaande comment nu in zijn blog. Dat kan niet de bedoeling zijn denk ik.
                  Inderdaad, hoe kan dat eigenlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Inderdaad, hoe kan dat eigenlijk.
                    Omdat hij hier onder een schuilnaam ook op BD zit ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      waarom ik fotografeer.
                      om anderen mee te laten genieten, van het geen waarvan ik op dat moment genoten heb.
                      zeker niet om iets te bewijzen, die tijd is reeds lang voorbij.
                      grt,bouk.
                      Waarom dan enkel en alleen wolken ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                        Fotograferen we allemaal voor het resultaat of kan voor sommigen de bezigheid belangrijker zijn dan de uiteindelijke foto's?
                        Ik geef niets om mijn foto's maar vind het (met vlagen) leuk om met fotografie bezig te zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          waarom ik fotografeer.
                          om anderen mee te laten genieten, van het geen waarvan ik op dat moment genoten heb.

                          grt,bouk.
                          Waar kunnen we de naaktfoto's van je buurvrouw bewonderen?

                          grtn terug.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Waar kunnen we de naaktfoto's van je buurvrouw bewonderen?

                            grtn terug.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarom fotograferen wij eigenlijk nog ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Waarom dan enkel en alleen wolken ?
                              zie de tweede zin.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X