Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

water resistant

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • water resistant

    hallo,
    Graag had ik advies welke canon dslr camera waterdicht is ? en welke lenzen ?
    De camera hoeft niet onderwater te kunnen maar wel tegen een regen of sneeuwbui te kunnen.
    Ik weet dat Pentax enkele waterdichte reflex camera's heeft alsook hun lenzen.
    Mvg
    Oli
    canon of een sony

  • #2
    Re: water resistant

    Kijken uit welke materie ze gemaakt zijn of gewoon naar specificaties kijken.
    Bodys uit magnesium, aluminium... zijn meestal spatwaterdicht.

    Ik weet wel niet in hoeverre je echt geen gevaar loopt dat je camera schade oploopt als je in een fikse regenbui terechtkomt...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: water resistant

      Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
      Kijken uit welke materie ze gemaakt zijn of gewoon naar specificaties kijken.
      Bodys uit magnesium, aluminium... zijn meestal spatwaterdicht.
      Spatwaterdichtheid zal de fabrikant niet nalaten te vermelden; 't is niet omdat ze uit magnesium of iets anders gemaakt zijn dat ze spatwaterdicht zouden zijn, het gaat om de naden.

      Comment


      • #4
        Re: water resistant

        Als ik de filmpjes en reclame van Pentax mag geloven hebben deze wel enkele modellen (k-30,k-3,k-50....) met bijhorende lenzen.
        Raar dat andere merken dit niet doen.
        canon of een sony

        Comment


        • #5
          Re: water resistant

          7D - 5D reeks - 1D reeks
          maar enkel met EF L-lenzen, waarop dan nog eens een protectiefilter is aangebracht.

          Comment


          • #6
            Re: water resistant

            Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
            Als ik de filmpjes en reclame van Pentax mag geloven hebben deze wel enkele modellen (k-30,k-3,k-50....) met bijhorende lenzen.
            Raar dat andere merken dit niet doen.
            Ieder merk tracht zich te differentiëren van de concurrentie. Bij Pentax is dat weather sealing vanaf de instapmodellen.

            Werkt het? Jazeker, want mijn Pentax DSLRs blijven tijdens een stortregen of in een stofwolk steevast zonder morren in de weer. Ik draag er enkel zorg voor het voorelement van het objectief naar onder gericht te houden, zodat er geen waterdruppels op terecht komen. Een zonnekap helpt ook, en ik hou voor alle zekerheid de lensdop toch meestal bij de hand. Ik ben geen filterfan, maar als er bvb zout water door de lucht waait zet ik ter bescherming wel nog een clear glass filter voor m'n objectief.

            Wil dat daarom zeggen dat andere merken niet zouden blijven werken in risico-omstandigheden? Weet ik niet, mogelijk en waarschijnlijk wel, hoewel je nooit zeker bent. Ik zie andere fotografen vaak hun spul toch maar wegstoppen bij risico, terwijl Ik altijd gerust ben. Dat verschil in 't koppeke scheelt ook. Ik herinner me tijdens m'n opleiding (intss enkele jaren geleden weliswaar) toch wel af en toe Canikon-gebruikers die hun camera moesten binnendoen na blootstelling aan regen of stof omdat er knopjes waren die niet meer werkten of zo. Maar mss is dat niet meer van deze tijd?

            Belangrijk zijn ook de objectieven. De opening waarin het objectief past is immers de grootste waardoor vuil de camera in kan geraken. Bij Pentax zit er bvb rond de vatting een rubberen ring die voor de verzegeling zorgt. Da's makkelijk te checken bij andere merken zou ik zo denken.

            Al bij al denk ik dat het verschil vooral bij instapmodellen te vinden is.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: water resistant

              Ik denk dat er geen vergelijkende test bestaat om vast te stellen hoe lang een camera het uithoudt terwijl die in de regen wordt gebruikt.
              Daarom is "water resistent" volgens mij eerder om aan te geven dat die camera wel wat kan verdragen, maar op een zeker ogenblik zal er toch wel langs een of andere weg wat water mee naar binnen komen.
              In de regen gebruik ik liever lenzen die niet in lengte veranderen tijdens het zoomen, zoals bijvoorbeeld de 70-200 f2,8 L IS II.
              Ik heb ooit de 70-300 L IS in de regen gebruikt (het begon te regenen tijdens de triatlon, en ik had geen andere lens bij), en na een tijdje begon de lens dan aan de binnenkant aan te dampen.
              Die lens wordt wel langer als je inzoomt op het onderwerp, volgens mij wordt er dan wat vocht mee naar binnen getrokken terwijl de binnenste buis in en uit schuift als je aan de zoomring draait.
              De 70-200 f2,8 L IS II heb ik al wel een paar keer gebruikt in een stortbui, die stond dan wel op de 1D MKIII of de 1DX, dat ging zonder problemen.
              Een grote zonnekap houd het water weg van het frontelement, maar in die omstandigheden gebruik ik ook een filter omdat ik liever daar over veeg dan over het frontelement zelf (daar kom ik liefst zo weinig mogelijk aan).
              Maar als ik dan thuis kom a zo'n "natte fotoshoot", dan krijgt alle gebruikte fotomateriaal eerst de tijd om goed op te drogen voor ik het opberg (laat het zeker niet in een vochtige fototas zitten).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: water resistant

                Hallo, ik ben vrij nieuw op het forum en op zoek naar Pentax gebruikers ( ik ben meer dan 35 jaar fan) omdat er bij mij een probleem is opgedoken bij mijn K5.
                Bij het bekijken van mijn opnames stelde ik plots vast dat er net doorzichtige wormpjes en donkere ringen op het beeld zaten. Heb jij al dergelijke toestanden meegemaakt?
                Ik heb mij laten vertellen dat dit vuil op de sensor is. Indien het zo is wat kun je mij eventueel als raad geven?
                Met dank bij voorbaat.
                François

                Comment


                • #9
                  Re: water resistant

                  Als de sensor vuil is, dan moet je die (laten) reinigen (zelf de sensor reinigen is echt niet zo moeilijk als je de handleiding van het gebruikte reinigingsmateriaal netjes opvolgt).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: water resistant

                    Oorspronkelijk geplaatst door sanramon Bekijk bericht
                    Hallo, ik ben vrij nieuw op het forum en op zoek naar Pentax gebruikers ( ik ben meer dan 35 jaar fan) omdat er bij mij een probleem is opgedoken bij mijn K5.
                    Bij het bekijken van mijn opnames stelde ik plots vast dat er net doorzichtige wormpjes en donkere ringen op het beeld zaten. Heb jij al dergelijke toestanden meegemaakt?
                    Ik heb mij laten vertellen dat dit vuil op de sensor is. Indien het zo is wat kun je mij eventueel als raad geven?
                    Met dank bij voorbaat.
                    François
                    Als het gewoon stof is dat op je sensor kwam tijdens het wisselen van objectief, kan je het normaal zonder veel problemen verwijderen. In het beste geval kan de camera dat zelfs zelf. De K-5 heeft een stofalarm functie (dust alert) in het menu waar je kan nagaan of er stof zit. In jouw geval zal je allicht bevestiging krijgen van het stof dat je zag. In hetzelfde menu heb je een dust removal functie (herinner me de naam in het NL niet) die de sensor ultrasoon zal vibreren om het stof te verwijderen. Vaak is dat voldoende om recent stof van de sensor te schudden. Als het wat hardnekkiger is, dan kan je de Sensor cleaning optie activeren met vol opgeladen batterij (!!!). Dit klap de spiegel omhoog opdat je (nadat je je objectief van de camera haalt) met een blaaspeertje het stof van de sensor kan blazen. Tot daar staat het allemaal in de handleiding uitgelegd. Helpt dat nog niet dan moeten de grotere middelen ingezet zoals bvb Pentax's eigen O-ICK1 kuissetje. Dat bevat een stiftje waarmee je de sensor met zachte hand kan reinigen. Dit systeem werkt erg goed, maar je gaat het moeten aankopen (allicht op bestelling). Als alternatief kan je evengoed je sensor laten reinigen in een winkel die deze dienst aanbiedt.
                    Er bestaat dan nog de kans dat het stof nog niet weg is. In de eerste generatie K-5's was er immers een fabrieksfoutje waarbij de diverse lagen van de sensor niet zorgvuldig verlijmd waren, met vlekjes zoals jij ze beschrijft tot gevolg. Eerlijk gezegd doet je beschrijving me eerder aan dit fenomeen denken... Mijn eerste K-5 was in dit straatje ziek, en de enige oplossing bleek erin te bestaan de camera te vervangen door een andere (gelukkig onder garantie). Voor mij was dit belangrijk omdat ik veel macro doe, en je deze vlekjes typisch bij korte scherpstelafstanden en kleine diafragmaopeningen te zien krijgt. Ik neem aan dat ze je in gelijkaardige omstandigheden pas opvielen?
                    Bon, ik hoop dat je hier wat aan hebt?

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment

                    Working...
                    X