Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus probleem Canon 5DMK3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus probleem Canon 5DMK3

    Ik ben sinds kort in het bezit van de 5DMK3 camera.
    Wat mij opviel is dat de camera problemen heeft met scherpstellen in minder goed verlichte ruimtes.
    Daarmee bedoel ik geen donkere ruimtes, maar bijvoorbeeld een gang die verlicht is met TL verlichting.

    Is dit normaal?
    Is de gevoeligheid te vergroten met een instelling?

    Gr. Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

    nog nooit voorgehad. mijn mkIII focust in een kamer waar ik zelf bijna niets kan zien. hangt er wel wat vanaf welke lens je er op steekt.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

      Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
      Ik ben sinds kort in het bezit van de 5DMK3 camera.
      Wat mij opviel is dat de camera problemen heeft met scherpstellen in minder goed verlichte ruimtes.
      Daarmee bedoel ik geen donkere ruimtes, maar bijvoorbeeld een gang die verlicht is met TL verlichting.

      Is dit normaal?
      Is de gevoeligheid te vergroten met een instelling?

      Gr. Peter.
      Hier ook geen problemen.
      Hier bestaat geen instelling voor,maar de gebruikte lens heeft zeker een invloed.
      Met een lichtsterke lens(1.2-1.4) zelfs juiste focus bij donkere paden met oriëntatie verlichting.
      MVG. Hugo

      Comment


      • #4
        Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

        Als lens gebruik ik de 24-105 L lens van Canon.

        In goed verlichte ruimtes is de autofocus geen probleem.
        Maar wanneer ik de woonkamer verlicht met sfeerverlichting komt de autofocus in de problemen.
        De camera mist natuurlijk wel een hulplicht, omdat hiervoor de flitser aanwezig moet zijn.
        Deze heb ik in dit geval niet geplaatst.

        Hiervoor had ik een 1D MK3, hierbij kan ik me dit voorval niet herinneren.
        www.dpix.nl event photography

        Comment


        • #5
          Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

          Het hangt er van af welke AF punten je gebruikt, ze zijn niet allemaal even gevoelig.
          Daar komt nog bij dat de 24-105 niet erg lichtsterk is, en dan is het normaal dat die al wat sneller in de problemen komt als er niet veel licht is.

          Het onderwerp speelt ook een rol, als je op een donker vlak wil scherpstellen dan gaat dat bijvoorbeeld veel moeilijker dan op een lichter onderwerp met veel details (grote contrasten).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

            Zoek eens op youtube Dot Tune method misschien dat het uitkomst bied.

            Vriendelijke groet, jessey

            Comment


            • #7
              Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

              Gisteren een shoot met motorrijder gedaan met 5DMIII + Canon 70-200mm , f 2.8 versie II; instelling camera: middelste scherpstelpunt, Al Servo in burst, iso: automatisch, op F4.0 snelheid 320'
              Tot mijn grote verbazing en teleurstelling waren er zoveel beelden waarin de scherpstelling totaal fout was; het beeld was totaal onscherp. niets was scherp.
              de body dateert van maart 2013 en de lens van dec 2013. Heeft iemand dit ook al ervaren? Waaraan kan het liggen? De motorrijder zelf is ook een fotograaf en die verstond er zich ook niet aan. We hebben samen de instellingen bekeken en die waren volgens hem ook correct.
              Graag jullie ervaring en eventueel oplossing.

              Comment


              • #8
                Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

                Oorspronkelijk geplaatst door fotovrouwtje Bekijk bericht
                Gisteren een shoot met motorrijder gedaan met 5DMIII + Canon 70-200mm , f 2.8 versie II; instelling camera: middelste scherpstelpunt, Al Servo in burst, iso: automatisch, op F4.0 snelheid 320'
                Tot mijn grote verbazing en teleurstelling waren er zoveel beelden waarin de scherpstelling totaal fout was; het beeld was totaal onscherp. niets was scherp.
                de body dateert van maart 2013 en de lens van dec 2013. Heeft iemand dit ook al ervaren? Waaraan kan het liggen? De motorrijder zelf is ook een fotograaf en die verstond er zich ook niet aan. We hebben samen de instellingen bekeken en die waren volgens hem ook correct.
                Graag jullie ervaring en eventueel oplossing.
                Waren dat panningfoto's, of kwam de motor naar je toe gereden terwijl je foto's maakte?
                Hou er ook rekening mee dat je op f4 niet veel scherptediepte krijgt met een full-frame camera.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

                  dat waren inderdaad panningfoto's. maar eigenlijk reed de motor zelfs niet eens zo hard. hij kwam op mij toe gereden, dus beginnen focussen op kop, daarna mee pannen tot voorbij, langs mij. Ik had mijn camera zo ingesteld dat je het focuspunt achteraf nog eens kunt nakijken. en je ziet werkelijk dat punt temidden van zijn helm staan, maar de foto is totaal onscherp. om daarna het volgende beeld weer scherp te zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

                    Heb je een korte of een lange lens gebruikt?
                    Als je vlak tegen de baan staat, en een korte lens gebruikt, dan is de kans dat je scherpe panningfoto's krijgt bijzonder klein.
                    Door te oefenen zal je ook beter mee kunnen volgen terwijl de motor voorbij komt, als jij niet correct meedraait terwijl de motor voorbij komt, dan heb je ook geen scherpe foto's.

                    En als je scherpstelt op de helm, dan is dat eerder een kleine oppervlakte, bij de minste foute beweging ten opzichte van de motor zal de camera dan proberen om op de achtergrond scherp te stellen.
                    Ik ben er redelijk zeker van dat het aan je techniek ligt, en niet aan de camera.
                    Maar ook met de juiste techniek en een beetje ervaring krijg ik ook niet alle foto's scherp, zeker niet als ik vlakbij de actie (meestal wielrenners) sta.
                    Met een langere lens, en vanop een grotere afstand wordt het percentage bruikbare foto's een stuk hoger, met bijvoorbeeld een 24-70 lens is dat percentage veel kleiner dan met een 70-200 of 70-300 op 200 of 300mm.
                    Maar dan moet je zelf wel een stuk verder van de baan gaan staan.

                    Het is eigenlijk simpel, als je er vlak bij staat, dan moet je zelf heel snel meedraaien, sta je er verder af, dan kan je veel beter blijven volgen, daardoor wordt het veel gemakkelijker om scherpe panningfoto's te maken.
                    Soms probeer ik het ook met de fisheye lens, maar dan moet ik héél snel meedraaien: http://barthuysmans.smugmug.com/Spor...-S/i-WdmJZGm/A
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

                      Bedankt voor je reactie. Maar ik gebruikte wel de 70-200mm. F2.8 op een vrij grote afstand. Dus hieruit besluit ik dat het wel aan mijn techniek zal liggen en met veel oefenen dat ik meer beelden scherp zal krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: autofocus probleem Canon 5DMK3

                        Oorspronkelijk geplaatst door fotovrouwtje Bekijk bericht
                        Bedankt voor je reactie. Maar ik gebruikte wel de 70-200mm. F2.8 op een vrij grote afstand. Dus hieruit besluit ik dat het wel aan mijn techniek zal liggen en met veel oefenen dat ik meer beelden scherp zal krijgen.
                        Heb je je toestel op 'focus priority' ingesteld ?

                        Ga naar het Canon menu.
                        Het tweede AF menu.
                        Daar zie je 1st en 2nd image priority.
                        Zet beiden op Focus priority. (naar rechts)

                        Je zal het verschil wel merken indien je deze instelling nog niet gedaan hebt.

                        Grtz,
                        Steven

                        Comment

                        Working...
                        X