Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfoto,s bewerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelfoto,s bewerken

    Hallo, Ben onlangs begonnen met het proberen van vogels te fotograferen ,als ik naar het forum naar de vogelfoto,s kijk blijkt dat ze allemaal
    nog worden verbeterd , verscherpt enz , heb me nu ook fotoschop Elements 12 aangeschaft !
    Kan er me iemand zeggen wat en hoe ik mijn foto,s nog kan verbeteren in stappen met deze software .
    Ik weet dat velen zullen zeggen volg een cursus , maar wil het toch eens langs deze weg proberen .
    Nog een vraagje wat is de beste instelling voor het bewerken van foto,s raw of jpeg ?
    alle tips zijn welkom !

    Dankbijvoorbaat Pierre

  • #2
    Re: Vogelfoto,s bewerken

    RAW geeft je veel meer mogelijkheden dan JPG, maar het lijkt dat je nog een lange weg af te leggen hebt. Als je een foto plaatst (oefen misschien eerst in het testforum) dan kan iemand je vertellen wat aan die specifieke foto kan verbeterd worden, en hoe je dat moet doen, maar zo vertellen hoe je je foto's in stappen kunt verbeteren?
    We zouden er een boek mee kunnen vullen, vrees ik. Ik heb Photoshop geleerd: via zelfstudie, via CVO cursus 'Rastertekenen' (5 modules gevolgd), via boeken (bv van Scott Kelby), via online video tutorials, via dit forum… en nog besef ik dat ik eigenlijk niets van ken.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Vogelfoto,s bewerken

      RAW heeft het grote voordeel dat je nadien uw witbalans nog kan corrigeren en van een RAW foto kan je altijd een jpeg foto maken, omgekeerd gaat volgens mijn niet. Ik gebruik Photoshop 10 en daar kan je via "snel bewerken" als beginner toch heel wat aan je jpeg foto verbeteren door de "belichting" en "scherpte" aan te passen. De functies "kleur" en "balans" is al wat meer voor gevorderden. Probeer het maar eens uit en dan kan je nog altijd overwegen om een cursus te volgen of aan zelfstudie te doen.
      Paul

      Comment


      • #4
        Re: Vogelfoto,s bewerken

        Jammer dat de gevestigde orde van vogelfotografen niet reageert (of ze moeten het via pb gedaan hebben)

        Hier: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=104287
        kun je veel tips vinden in ieder geval, ook de link naar het verwijderen van kleurzweem is interessant.

        Veel plezier
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Vogelfoto,s bewerken

          Ja ik vind het ook jammer dat er zo weinig respons op is , nochthans ik kijk dagelijks naar hun foto,s !(gevestigde orde)
          In ieder geval bedankt JVDK,Paul, Lesc

          Comment


          • #6
            Re: Vogelfoto,s bewerken

            Oorspronkelijk geplaatst door kruisbek Bekijk bericht
            Ja ik vind het ook jammer dat er zo weinig respons op is ...
            maak foto,s.
            plaats ze hier op BD.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Vogelfoto,s bewerken

              Ach Bouk, krijg je net zo weinig respons....In ieder geval heel weinig tips om te verbeteren
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Vogelfoto,s bewerken

                Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                Ach Bouk, krijg je net zo weinig respons....In ieder geval heel weinig tips om te verbeteren
                nou..kom op hè, dat valt toch wel mee:

                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Vogelfoto,s bewerken

                  Ik snap je punt jvdk na een update bijna geen reactie. Zal thuis eens kijken.

                  Vriendelijke groet, jessey

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vogelfoto,s bewerken

                    hallo

                    ga eens kijken op : www.gratiscursus.be


                    grts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vogelfoto,s bewerken

                      Het is onmogelijk te zeggen wat jij moet doen om al je foto's zo perfect mogelijk te krijgen, er bestaat geen instelling die voor elke foto meteen een perfect resultaat geeft.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vogelfoto,s bewerken

                        Een instelling bestaat daar niet voor. Foto's bewerken doe je in stappen waarbij je wel een min of meer vast stramien kan volgen, maar waar volgens de foto zelf stappen kunnen van tussen vallen en waarbij de mate van aanpassing iedere keer verschillend is. Dit afhankelijk van de foto zelf en van het resultaat dat jij wil bereiken.
                        Je kan dit eens proberen:

                        witbalans
                        globaal licht, contrast en verzadiging (eventueel wit- en/of zwartpunt instellen)
                        uitsnede bepalen, foto rechtzetten
                        lokaal licht, contrast en verzadiging
                        globaal en/of lokaal verscherpen
                        kleurruimte converteren naar sRGB (voor web)
                        resolutie aanpassen (voor BD)
                        naverscherping voor web

                        Niet alle stappen zijn nodig, en de volgorde zal bij iedereen anders zijn. Algemeen kan je wel stellen dat je eerst je witbalans goed zet en laatst verscherpt. En een paar keer de stappen opnieuw doorlopen gebeurt ook regelmatig.

                        Eric

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vogelfoto,s bewerken

                          Bedankt Eric

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vogelfoto,s bewerken

                            Net deze tegengekomen en inderdaad interessante vraag die ik geregeld krijg gesteld via pm.
                            Dat er hier weinig respons komt vooral omdat de meeste vogelfotografen dit niet zullen gezien hebben, net zoals ik.
                            Ik ben hier terecht gekomen via je link in je topic ; KLIK
                            Meestal krijg ik dit soort vragen via een pm of via een mailtje, en ik probeer toch om iedereen zo duidelijk mogelijk van een antwoord te voorzien

                            Maar wil hier toch even verduidelijken dat de meeste dieren/vogels foto's volgens mij toch met zeer weinig bewerking hier staan. (kan eigenlijk enkel voor mezelf spreken)
                            Het meeste werk zit 'm in het moment van de foto's te maken.
                            Leer je toestel blindelings bedienen, weet wat je verandert als je ergens iets verdraait of instelt
                            Leer de soorten kennen die je wilt fotograferen
                            Als een soort steeds naar een bepaalde plek terugkeert, zoek dan een goed standpunt om een mooie achtergrond te bekomen
                            Speel met het aanwezige licht, bekijk deze plaats op verschillende momenten van de dag om het licht te beoordelen
                            Wees heel geduldig, er zitten hier personen met jaren ervaring dus is het ook logisch dat die hun foto's beter zijn.

                            Als je alle bovenstaande tips in het achterhoofd houdt heb je naderhand weinig of geen bewerking nodig
                            Je spreekt over verscherping, alle foto's moeten naverscherpt worden bij het verkleinen
                            Witbalans doe ik op het zicht, het pipetje is niet altijd even betrouwbaar.
                            Als je dit op het zicht doet moet je al beginnen met de soort goed te kennen (zoals hierboven reeds geschreven) en vooral zeker zijn dat je scherm goed gekalibreerd is

                            En een laatste tip en zeker één van de belangrijkste, wees héél geduldig !
                            Wilde dieren/vogels laten zich niet sturen zoals een model of een landschap dat ter plaatse blijft.

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment

                            Working...
                            X