Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Curves in CS5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Curves in CS5

    Ik heb mijn workflow wat veranderd, ik doe nu veel meer in ACR zoals onder andere het omzetten in zwart-wit. Normaal pas ik ook de contrasten daar aan via de curves.
    Nu merkte ik dat als ik een RAW bestand in ACR omzet naar zwart-wit en dan in CS5 de aanpassingslaag 'curves' open dat deze grafiek omgekeerd is ('t is te zeggen links onderaan zitten de lichte delen en rechts bovenaan de donkere delen) dan die van een kleuren beeld.
    Is daar een reden voor? Kan ik dit instellen dat dit toch het zelfde blijft als bij een kleuren beeld.

  • #2
    Re: Curves in CS5

    onder de curve kan je "licht" aanvinken

    Comment


    • #3
      Re: Curves in CS5

      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
      onder de curve kan je "licht" aanvinken
      Dank u
      Ik heb het gevonden, ik werk altijd met die icoontjes voor aanpassingslagen en daar staat dit niet bij.

      Comment


      • #4
        Re: Curves in CS5

        Ik kan de bevinding van TS alleen maar beamen. Als je via Bridge>ACR de foto omzet in z/w en dan in Photoshop CS5 opent en een Curves aanpassingslaag aanbrengt, zit wit links en zwart rechts.


        Dat is niet zo als je de kleur op RGB in ACR en daarna in PS CS5 een Curves aanpassinglaag aanbrengt:


        Een verklaring heb ik er niet voor. Het is ook de eerste keer dat iemand mij daar attent op maakt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Curves in CS5

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ik kan de bevinding van TS alleen maar beamen. Als je via Bridge>ACR de foto omzet in z/w en dan in Photoshop CS5 opent en een Curves aanpassingslaag aanbrengt, zit wit links en zwart rechts.


          Dat is niet zo als je de kleur op RGB in ACR en daarna in PS CS5 een Curves aanpassinglaag aanbrengt:

          Een verklaring heb ik er niet voor. Het is ook de eerste keer dat iemand mij daar attent op maakt.
          De recentere versies van PS laten niet direct toe de curves omkeren via aanpassingslaag. Als je wil omkeren eerst de curven gebruiken via Image > Adjustments > Curves. Dan omkeren met Light of Pigment (naar gewenst)

          Het best is een proefbeeld openen, dan een (willekeurige) curve toepassen via Adjustments; het beeld opslaan en Photoshop afsluiten. Er zijn kansen dat de volgende keer de curven bij de aanpassingslaag komt overeen met wat werd vroeger ingesteld via Adjustments.

          Comment

          Working...
          X