Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klassiekertje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klassiekertje

    Jaja, de Graslei. Mijn eerste poging om een panorama te maken bestaande uit verschillende foto's.
    Tips, opmerkingen, aanbevelingen ten zeerste welkom!


    Grtz, Wim
    Last edited by WimBollein; 4 februari 2014, 12:33.

  • #2
    Re: Klassiekertje

    hoe heb je die gemaakt?
    want die is zeker niet scherp

    hier heb ik eens tips geplaatst om panofoto's te nemen


    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

    Comment


    • #3
      Re: Klassiekertje

      Volgens de checklist van Scott Kelby gewerkt . Komt trouwens zeer goed overeen met jouw checklist. Heb even aangepast in je 'quote'

      eventjes opgeschreven hoe ik m'n pano's maak
      (of zou moeten maken)
      - voor een horizontale foto: je foto's in portretstand nemen (voor een vertikale foto: 'landschapsstand') Omdat je anders een erg platte, langgerekte foto zou hebben - done
      - statief gebruiken -stevig vastzetten - en afstandsbediening (of timer) en zonnekap - done
      - 'zo waterpas mogelijk' (verlies je minder van je foto bij het plakken) - done
      - best op 50 mm, heb je minder vertekening - heb het moeten doen op minder, dacht 35mm, omdat zelfs in vertikale stand de gebouwen er niet volledig opkonden met voldoende water op de foto. De originelen staan niet op deze computer, ik check het eens.
      - diafragma, iso, witbalans en sluitertijd moeten van elke opname dezelfde zijn:

      je licht instellen op het voornaamste onderdeel van je foto, dan overschakelen op manueel. Anders heb je lichtverschillen. Je licht op meerdere punten meten en daarvan het gemiddelde nemen. Op Av stand zetten, zelf diafragma instellen en ISO; letten op je sluitersnelheid. Al deze instellingen overnemen op je M stand - done

      - diafragma zo rond de F11 - F16 - f10 gebruikt
      - focuspunt (manueel) op ongeveer 1/3 van je foto - done
      - automatische witbalans uitschakelen - ok, stond hier nog op auto vrees ik
      - ISO (100) - altijd als ik de kans heb, enkel als ik geen statief bij de hand heb, ga ik op automatische iso, dus in this case: done
      - eens over de ganse lengte pannen van de foto die je van plan bent te maken; door je zoeker (of nog beter via Liveview) controleren of je alles op de foto gaat hebben. Links en rechts een stuk meer mee fotograferen, zodat je gemakkelijk een stuk kan afknippen. - done

      - Je foto's minimaal 25 % laten overlappen, meestal doe ik zo rond de 40% zelfs. Zorgen dat je zeker geen stukje overslaat. - ik zal zelf ook eerder aan de 40% gezeten hebben dan aan de 25%
      - je eerste foto vooraleer je je pano opname begint: eentje van je hand of vinger. Zodat je gemakkelijk weet wanneer je pano moet starten. En om te eindigen nog een foto van je hand. - en je kunt niet geloven hoe handig je deze tip vind als je thuiskomt . Done dus
      - liefst geen filters gebruiken. - UV, zit eigenlijk steeds op mijn 18-55
      - je RAW foto's tezamen bewerken, zodat je eenzelfde witbalansinstelling verkrijgt, en dan pas aan elkaar stitchen - eerst gestitched, dan het geheel 'bewerkt', ttz contrast wat bijgewerkt, niks meer.
      - ik gebruik PTGui om te stitchen
      Ik denk dat het verlies aan scherpte zich zal voordoen in het stitchen. Moet eerlijk bekennen dat ik enkel bewerkingen uitvoer op tablet (dus ook die panoramafoto's). Over het algemeen, voor de weinige bewerkingen die ik uitvoer, ben ik zeer tevreden van de apps die ik gebruik (Photo Mate R2 als ik RAW heb gefotografeerd en Photo-editor indien direct in jpg). Die stitcher echter, had ik al mijn twijfels over. Sowieso is de resolutie die er uit rolt al zeer magertjes als je ziet wat de resoluties van de verschillende foto's zelf zijn (of zie ik dat verkeerd). Ik load morgen eens één van de 'onderdeelfoto's' op.

      Sowieso heb ik wel het idee om nog een panorama van hetzelfde te maken, maar dan opschuivend zodat het bolle effect niet optreedt.

      Comment


      • #4
        Re: Klassiekertje

        Wat is die zwarte balk links in de bovenhoek?

        Comment


        • #5
          Re: Klassiekertje

          best op 50 mm, heb je minder vertekening - heb het moeten doen op minder, dacht 35mm, omdat zelfs in vertikale stand de gebouwen er niet volledig opkonden met voldoende water op de foto
          je kan ook in verschillende rijen werken.
          Ik heb hier ooit eens een pano geplaatst van 52 foto's
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

          Comment


          • #6
            Re: Klassiekertje

            Hier één van de foto's uit de reeks. Let wel, enige 'bewerking' hier was het verschalen naar de maximaal toegelaten grootte voor upload hier op BD.


            Zal inderdaad nodig zijn om de volgende keer ook in rijen te werken. Oefenen dus!!

            Comment


            • #7
              Re: Klassiekertje

              Ik vind het goed gedaan, iets wat ikzelf nog nooit gedaan heb. Dus kijk ik wel met bewondering

              Comment

              Working...
              X