Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestaat het of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestaat het of niet

    Onze 2 platte daken zijn momenteel niet afgewerkt.
    Er zijn gaten geboord om water naar beneden te laten.
    Deze gaten verstoppen regelmatig door vervuiling (algen-> of soortgelijks/ hout / bladeren/ ...)
    met als gevolg dat onze chape niet goed kan uitdrogen, waardoor we geen roofing kunnen branden.

    Nu, ken ik de typische dompelpomp wel, maar daarvoor moet er al heel wat water staan.
    Bestaat er een pomp systeem voor "oppervlakkige" plassen?

    dan zou het een optie worden om eerste laag roofing los te branden, zodat het binnenwaterdicht wordt,
    maar dat het water toch naar beneden kan...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Bestaat het of niet

    Een vlakzuigpomp. Maar weet dat je het natuurlijk nooit volledig weg krijgt.

    Laat het wel duidelijk zijn dat het de voorkeur verdient om je water op natuurlijke wijze te evacueren van je dak. Ik ken je situatie niet, maar ik zou je toch aanraden een dekdichting te voorzien met een tapper voor de waterevacuatie.

    Comment


    • #3
      Re: Bestaat het of niet

      Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
      Een vlakzuigpomp....

      Laat het wel duidelijk zijn dat het de voorkeur verdient om je water op natuurlijke wijze te evacueren van je dak. Ik ken je situatie niet....
      even een foto van de situatie ter plaatse.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Bestaat het of niet

        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
        Een vlakzuigpomp. Maar weet dat je het natuurlijk nooit volledig weg krijgt.

        Laat het wel duidelijk zijn dat het de voorkeur verdient om je water op natuurlijke wijze te evacueren van je dak. Ik ken je situatie niet, maar ik zou je toch aanraden een dekdichting te voorzien met een tapper voor de waterevacuatie.
        Ik zou maar al te graag de finale dichting voorzien,
        maar roofing branden op natte chape lukt niet.
        de chape droogbranden is een onbegonnen werk, (geprobeerd om kleine stukken droog te branden, maar 1 stuk droogbranden en aan 2e beginnen = 1e terug nat).
        Wachten op droge periode is momenteel beetje als wachten op godot.

        tis puur een voorlopig oplossing, om binnen alles droog te krijgen/houden.
        (zoiezo dubbel werk om roofing los te branden om dan weer open te snijden en finaal te branden)
        binnen 3 weken staan de ramen erin,
        maar ik vrees voor de zaak dat we binnen 3 weken de platte daken dicht hebben...

        wat bedoel je met dekdichting met tapper voor waterevacuatie? you lost me
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Bestaat het of niet

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          even een foto van de situatie ter plaatse.
          grt,bouk.
          Beeld je een plat dak in van 7,4m op 4meter.
          met hellingschape (2cm / lm) en op het laagste punt een gat geboord.

          Ziezo: je hebt net een denkbeeldige foto van de situatie gemaakt

          er is niet zoveel te zien aan de situatie.
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: Bestaat het of niet

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Beeld je een plat dak in van 7,4m op 4meter.
            ...
            daar kan je toch een zeil overheen leggen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Bestaat het of niet

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              daar kan je toch een zeil overheen leggen.
              grt,bouk.
              Bouk,

              Zeker dat je er over nagedacht hebt?

              1/ een zeil dat contact maakt met de chape zal zijn vocht gewoon doorlaten.
              2/ als je dat zeil op een constructie moet gaan spannen zodat er geen contact is met ondergrond moet je een verdomd stevige constructie hebben om niet weg te waaien.
              3/ zeil moet perfect gespannen worden zonder "stresspunten" of het zal open scheuren.
              4/ de grootste maat van nuttige zeilen die ik momenteel vond zijn 6x4meter . ik heb minstens 8x5 en indien ik met helling wil werken zal het eerder 9x5.5 worden.
              5/ als dat zeil wegwaait wil ik niet weten welke schade het bij buren kan aan richten.

              even zoeken voor zo'n vlakzuigpomp en zien wat de mogelijkheden zijn.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Bestaat het of niet

                Een zeil of zo'n dunne plastiekfolie die je in huis gebruikt om iets af ter schermen tegen stof .... Is teer, flinterdun, maar het kan zeker een paar weken mee als je het verstandig plaatst.
                Als het zonnig is, weghalen en natuurlijke tocht laten.
                Je kan ook de eerste keer proberen alles met een trekker af te halen zodat het meeste vocht weg is, meer kan door alle water met een dweil op te halen en dan af te dekken indien regen zich aan kondigt.

                Ik gebruik dat zelf om mijn serre te isoleren tijdens de winter tegen vocht en vorst. Allee, moest de vorst nu echt wel willen komen, ik denk dat ik hem toch wel binnen laat, zou tot unieke fotokes kunnen leiden.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Bestaat het of niet

                  ze hebben hier alle schuurdaken van een nieuwe laag voorzien.
                  het werk ging gewoon door ook met regen.
                  waar niet gewerkt werd, werd een zeil gespannen.
                  maar het zal bij U wel anders zijn.
                  toch succes en misschien komt er nog iemand met een goed idee..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bestaat het of niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Een zeil of zo'n dunne plastiekfolie die je in huis gebruikt om iets af ter schermen tegen stof .... Is teer, flinterdun, maar het kan zeker een paar weken mee als je het verstandig plaatst.
                    Als het zonnig is, weghalen en natuurlijke tocht laten.
                    Je kan ook de eerste keer proberen alles met een trekker af te halen zodat het meeste vocht weg is, meer kan door alle water met een dweil op te halen en dan af te dekken indien regen zich aan kondigt.

                    Ik gebruik dat zelf om mijn serre te isoleren tijdens de winter tegen vocht en vorst. Allee, moest de vorst nu echt wel willen komen, ik denk dat ik hem toch wel binnen laat, zou tot unieke fotokes kunnen leiden.
                    Ik heb er slechte ervaringen mee, indien niet goed gespannen, krijg je waterzakken...
                    Bij een zeil zorgt het voor doorsijpeling en bij een gewone plastiek ga je het niet meer kunnen wegkrijgen, want trekken/duwen aan plastiek zorgt gemakkelijk voor scheuren...

                    Zeil/plastiek ben ik dus niet zo'n fan van...
                    kben eerder in staat om golfplaten te gaan kopen en hiermee een dak boven het plat dak te bouwen
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bestaat het of niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      ze hebben hier alle schuurdaken van een nieuwe laag voorzien.
                      het werk ging gewoon door ook met regen.
                      waar niet gewerkt werd, werd een zeil gespannen.
                      maar het zal bij U wel anders zijn.
                      toch succes en misschien komt er nog iemand met een goed idee..?
                      grt,bouk.
                      En dat was ook op doorweekte chape dat ze die roofing gebrand hebben?
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bestaat het of niet

                        Dat beloofd Koeno,

                        Heb ooit eens in de winter op een plat dak van appartementsgebouw roofing (Derbigum) geplaatst, enkele honderden m2, het moest en zou waterdicht zijn van de bouwheer.
                        Was beetje te begrijpen want het was een appartementsgebouw van 34 appartement + handelsgelijkvloers, moest dus opbrengen.
                        Wij waren jong en ja dan geef je toe: het SNEEUWDE toen we de roofing aan het leggen waren en de bouwheer kwam op het dak kijken naar de voortgang.
                        Dit was rond 1986 dacht ik, roofing zal er waarschijnlijk nog steeds opliggen

                        Het was een titanenwerk dat zeer lang duurde:
                        - op voorhand zeilen op dak gelegd. (niet vergeten ballast op zeil/en te leggen of kan wegvliegen)
                        - stuk zeil wegnemen en met aftrekker chape proper maken(water/sneeuw) en met droger* chape droogbranden.
                        - roofing plaatsen (weet nu niet meer of we de eerste laag gebrand hadden of met hete bitumen geplakt, dacht laatste).
                        - na eerste laag: 2e laag/afwerkingslaag, idem.

                        * droger: zeer grote roofingbrander met zeer grote kop/mond, je kan hier eigenlijk geen roofing mee branden maar chape droogbranden.

                        PS: ik had veel verluchtingskappen voorzien zodat de chape achteraf kon uitdrogen.

                        Koeno: het dak was dan wel waterdicht maar de hellingschape moest natuurlijk nog uitdrogen, dit heeft zeer lang geduurd, ik herinner mij dat ik meer dan een jaar na
                        de bouw geroepen werd door bouwheer omdat het binnenregende (bij regenachtig weer kwamen druppels uit electriciteitsbuizen plafond). Ben destijds gaan kijken en alles was 100% waterdicht, het was de chape die zijn vocht kwijt moest. Na lange tijd stopten die druppels uit plafond.

                        Tja doen was ik nog jong en sterk
                        ... en aannemer

                        Succes ermee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bestaat het of niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht

                          wat bedoel je met dekdichting met tapper voor waterevacuatie? you lost me
                          Een tapper is eigenlijk hetgene men door dat gat steekt dat jij nu hebt gemaakt op je laagste plaats. Dat is niets meer dan een plaat met een stuk buis aan. Dat stuk buis steekt men door het gat om de uiteindelijke afvoer op aan de sluiten en de plaat dient dan op de roofing op te branden: zeker waterdicht. Uit je beschrijving begrijp ik dat je geen dakoversteek hebt, dus dat dat gat direct bij jullie binnen uitkomt? In dat geval zou ik toch die tapper al steken, aansluiten op de definitieve afvoerbuis en enkel plaatselijk rond de randen van die tapper een strook roofing branden. Waterdicht, geen werk te veel (enkel die stroken later verwijderen als je je defintieve dakdichting doet) en je water wordt stelselmatig geëvacueerd zoals het hoort.

                          Wat je chappe betreft, je hebt gelijk, lastig onder deze omstandigheden, maar je moet wachten. Misschien toch wel kijken om iets van afdek te voorzien tijdens hevige regen en dat weghalen als het droog is. Veel wind zal dan zelfs een positieve invloed hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bestaat het of niet

                            Ik begrijp wat je wilt zeggen, en herken het verhaal.

                            Mijn schoonbroer is dakwerker, en vertelt volledig eenzelfde verhaal.
                            Maar wilt wel kwalitatief werk leveren... (vandaar dat hij zelfs dubbele moeite wilt doen om eerst los te branden, en dan eens los te snijden en op nieuw vast te branden).

                            dat de chape uiteindelijk langs onder zal moeten uitdrogen is onoverkomelijk..
                            om langs boven uit te drogen zitten we in een verkeerd seizoen...
                            en de bouw 6 maand stil leggen lijkt mij beetje radicaal...

                            over het uitdrogen langs onder maak ik mij niet zoveel zorgen,
                            bouw droger/ ontvochtiger zal wat moeten helpen natuurlijk...

                            maar op dit moment blijft de chape maar vocht opnemen...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bestaat het of niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                              Een tapper is eigenlijk hetgene men door dat gat steekt dat jij nu hebt gemaakt op je laagste plaats. Dat is niets meer dan een plaat met een stuk buis aan. Dat stuk buis steekt men door het gat om de uiteindelijke afvoer op aan de sluiten en de plaat dient dan op de roofing op te branden: zeker waterdicht. Uit je beschrijving begrijp ik dat je geen dakoversteek hebt, dus dat dat gat direct bij jullie binnen uitkomt? In dat geval zou ik toch die tapper al steken, aansluiten op de definitieve afvoerbuis en enkel plaatselijk rond de randen van die tapper een strook roofing branden. Waterdicht, geen werk te veel (enkel die stroken later verwijderen als je je defintieve dakdichting doet) en je water wordt stelselmatig geëvacueerd zoals het hoort.

                              Wat je chappe betreft, je hebt gelijk, lastig onder deze omstandigheden, maar je moet wachten. Misschien toch wel kijken om iets van afdek te voorzien tijdens hevige regen en dat weghalen als het droog is. Veel wind zal dan zelfs een positieve invloed hebben.
                              het geboorde gat is een voorlopig oplossing natuurlijk he, uiteindelijkt dient dit door de gevel te lopen...
                              maar om nu een gat op het laagste punt door de chape te boren is niet de bedoeling (er moet nog 12cm isolatie op komen, dus dan zou voorlopig gat verloren moeite zijn).

                              het geboorde gat komt momenteel in de woonkamer uit, waar een "opvang systeem"- gefabriceerd is om het meeste naar buiten te brengen via flexibele darm.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment

                              Working...
                              X