Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nobelprijs fysica

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nobelprijs fysica

    Deze is nu al gekend voor dit jaar vermoed ik met deze ontdekking:


    Weer een theorie die men kon bewijzen.

  • #2
    Re: Nobelprijs fysica

    Te moe om momenteel te kunnen volgen Vincent maar er zit zeker nog een heleboel in de pijplijn.
    Roche is bezig met een revolutionair kankermedicijn (de testen met mensen zijn bezig en beloven extreem veel) en zojuist hoorde ik dat er een spectaculaire doorbraak is in het stamcelonderzoek.
    Maar what matters first : ik heb hier sinds vandaag weer een flinke hoeveelheid verse oesters. Laat maar horen. Ben je in het land ?

    Comment


    • #3
      Re: Nobelprijs fysica

      Ziet er toch vrij simpel te doen uit hé Vincent......
      Zo maar eventjes tegen het absolute nulpunt, en wat te verstaan onder een andere aggregatietoestand ??
      Men bekomt dus een stof die niet gasvormig, vloeibaar of vast is, moeilijk te begrijpen, misschien ,
      komt daar toch nog een Perpertuum mobile uit.

      Om de monopool te creëren, gebruikten de onderzoekers heel wat high-techtechnieken in hun laboratorium. De eerste stap was het vervaardigen van een Bose-Einsteincondensaat van rubidium-atomen, een kleine wolk van atomen die afgekoeld zijn tot enkele miljardsten van een graad boven het absolute nulpunt, 0 graden Kelvin of –273,15 graden Celsius. Om een dergelijke lage temperatuur te bereiken, schiet men atomen met lasers in een koud gas en manipuleert men de atomen met magnetische velden om ze nog meer te doen vertragen. Bij deze temperatuur staan de atomen zo goed als stil en treden er vreemde quantum-verschijnselen op. De atomen gedragen zich erg vreemd en vormen een nieuw soort materie die verschilt van de gewone aggregatietoestanden - vaste stof, vloeistof, gas - die we kennen.

      Vervolgens onderwierpen de onderzoekers de vreemde materie aan zorgvuldig afgestelde magnetische velden, waardoor er kleine, tornado-achtige vortexen (draaikolken) ontstonden. Opnieuw met een magnetisch veld bracht men dan een punt aan de basis van een dergelijke vortex naar het midden van het Bose-Einsteincondensaat en dat begon dan een zich naar buiten uitstrekkend monopool-achtig magnetisch veld uit te stralen. De onderzoekers noemen dat de “egel-configuratie”, omdat de stekels van een egel ook vanuit het centrum naar alle kanten naar buiten steken. Volgens de onderzoekers komt de wiskunde die het theoretische gedrag van een magnetische Dirac-monopool beschrijft, mooi overeen met hoe het condensaat er uitziet in de egel-configuratie.
      Last edited by Guest42; 3 februari 2014, 08:36.

      Comment


      • #4
        Re: Nobelprijs fysica

        Zware turf...
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Nobelprijs fysica

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Zware turf...
          Beginnen bij het begin hé Pol.

          Dat is een foto, die ik nog gemaakt heb met mijn D2h.
          Boven een elektromagneet geregeld en onder een bak magnetische olie, zeg maar afgedraaide olie met metaaldeeltjes,
          onder ook een magnetisch veld onder een inox bakje, door de stroom boven en onder te regelen kan je kunstige dingen te voorschijn toveren.
          dat is wel gewoon magnetisme, maar dan zichtbaar gemaakt door die magnetische vloeistof.

          Comment


          • #6
            Re: Nobelprijs fysica

            Mooi werkje Geert !
            Vermoedelijk dan toch ook een techniek om olie van metaaldeeltjes te zuiveren.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Nobelprijs fysica

              Natuurlijk Pol, daarom zijn van bepaalde automerken de aflaat stopsels van motor of versnellingsbak voorzien van een magneet, metaaldeeltjes blijven daar dan hangen en komen niet meer in het smeersysteem terecht. Wordt ook gebruikt in sommige reductiekasten voor de nijverheid.


              Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Nobelprijs fysica

                Dat werkte wel alleen in de tijd dat alles nog in ijzer was hé.
                Deeltjes van een piston in ALU gaan hier niet aan blijven hangen...

                Comment


                • #9
                  Re: Nobelprijs fysica

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Dat werkte wel alleen in de tijd dat alles nog in ijzer was hé.
                  Deeltjes van een piston in ALU gaan hier niet aan blijven hangen...
                  Inderdaad Tommie, motoren worden tegenwoordig bij veel merken reeds in alu gemaakt,
                  maar er zijn ook nog véél gietstalen motorblokken, en ik heb nog geen enkele versnellingsbak
                  gezien waar alu tandwielen in steken....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nobelprijs fysica

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Inderdaad Tommie, motoren worden tegenwoordig bij veel merken reeds in alu gemaakt,
                    maar er zijn ook nog véél gietstalen motorblokken, en ik heb nog geen enkele versnellingsbak
                    gezien waar alu tandwielen in steken....
                    tenzij ik me nu hier even zwaar vergis : ik zie niet meteen Al zuigers draaien in Al cilindervoeringen, evenmin zie ik Al krukassen en nokkenassen voor ogen. Ik zwijg nu even over nokkenaskettingen. De bedoeling van een oliefilter is dan ook duidelijk maar de magneten vangen dus de ferromagnetische sludge op in het oliecarter. Ik zal niet beweren dat dit veel is maar ik heb nog deeltjes zien hangen, zeker in een versnellingsbak (zie opm van Geert).

                    De eerste verbrandingsmotor zonder ferromagnetisch materiaal zal nog wel even op zich laten wachten denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nobelprijs fysica

                      Pistons zijn bijna altijd in Alu!

                      Punt is, wat zin heeft het om alleen de ijzerdeeltjes op te vangen als er ook nog Alu in zit.
                      Trouwens, in mijn auto zit daarvoor een oliefilter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nobelprijs fysica

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Pistons zijn bijna altijd in Alu!

                        Punt is, wat zin heeft het om alleen de ijzerdeeltjes op te vangen als er ook nog Alu in zit.
                        Trouwens, in mijn auto zit daarvoor een oliefilter.
                        Goede vraag.
                        Maar als het geld mag kosten moet je bij Mahle zijn en die gebruiken idd niet altijd Al.


                        Wrijving zuiger-cilinder is wel niet de enige die deeltjes vrij maakt in de olie, ik kan er zo nog wel een aantal opnoemen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nobelprijs fysica




                          Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

                          Comment

                          Working...
                          X