Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

    Ik zou graag wat goede foto's maken tijdens een basketbalwedstrijd. Ik heb al eens een keer geprobeerd met mijn Nikon D5200, er staat een stand op voor sport-foto's, maar ik vind dat op deze stand toch nog wat te veel bewegingsonscherpte zit, terwijl dat juist niet de bedoeling is. Ik heb geprobeerd om goede foto's te maken met de standaard bijgeleverde Nikkor 18 - 55 mm VR DX lens, maar ook met mijn Nikkor 55 - 200 mm VR DX lens. Beide objectieven staan op de auto focus stand met VR ingeschakeld. Af en toe zit er wel eens een fatsoenlijke foto tussen, maar grotendeels zijn de foto's te onscherp.

    Ik ben wel nog maar pas bezig met dit toestel, en moet nog veel leren om het toestel 'correct' te gebruiken. Als ik het goed verstaan heb moet bij snel bewegende objecten de sluiterstijd zo klein mogelijk zijn, en het diafragma vrij groot. Ik ben nu ook al aan het denken om de VR functie van de objectieven eens een keer af te zetten, daar ik vermoed dat niet zo goed werkt met snel bewegende objecten. Ik heb ook al wat pogingen gedaan met de Continu H (continu hoge snelheid) functie. Leuk voor veel foto's te nemen op korte tijdspanne, maar de scherpte is weer niet altijd wat het moet zijn. Misschien kan ik betere resultaten behalen op een andere stand dan sport? P stand met Continue servo-AF?

    Alle tips om goede (en vooral scherpe) foto's te nemen van snelbewegende objecten zijn welkom!
    Nikon D5200 - Tamron A14 18-200mm - Nikkor AF-S 50mm 1:1.8 G

  • #2
    Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

    Het gaat over de basis van de fotografie, als er weinig licht is, dan moet de sluitertijd langer worden om de foto goed belicht te krijgen.
    Er zijn 2 manieren om de sluitertijd dan korter te krijgen, je kan een grotere diafragma-opening gebruiken, of je kan de iso verhogen tot de sluitertijd kort genoeg wordt.

    Het diafragma verder open zetten geeft minder scherptediepte, dan wordt het moeilijker om correct scherp te stellen op bewegende onderwerpen.
    De iso verhogen geeft meer ruis, en verlies van de fijne details.

    Het komt er op aan om tussen die diafragma-opening en de iso een soort "evenwicht" te vinden waarbij er nog net voldoende scherptediepte is, en niet teveel ruis.
    Wat de ruis betreft is elke digitale reflexcamera een heel pak beter bij hoge iso dan de analoge film van vroeger, maar toch kan het in bepaalde omstandigheden moeilijk zijn om goede foto's te maken.
    Het percentage bruikbare actiefoto's zal altijd verminderen naarmate er minder licht is, want de scherpstelling werkt dan ook minder snel en accuraat.
    Als je met niet zo lichtsterke lenzen werkt, dan heb je geen andere keuze dan de iso flink te verhogen, met een heleboel ruis tot gevolg, daar is niets aan te doen.

    Zelfs met de beste camera's en lenzen zit je bij dat soort fotografie geregeld tegen de limieten, maar met die betere camera's kan je nog wat beter verder werken als er nog minder licht is (verwacht daar geen wonderen van, uiteindelijk zal het ook met een D4 of 1DX met een 70-200 f2,8 niet meer lukken).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

      Zelf uitvissen wat een goede sluitertijd is voor het bevriezen van beweging (genre basketbal) : laat iemand jumping jacks doen, je weet wel, armen op en neer, benen open en dicht tegelijkertijd.

      Doe dat in goed licht, buitenshuis. Je zal zien dat als je alles stil wil hebben, je een sluitertijd zal nodig hebben rond de 1/500.

      Met die gevonden beste sluitertijd(en) vertrek je : om in slechter licht te werken moet je diafragma open, je iso omhoog, het ene of het andere of een combinatie van beide. Beter een scherpe foto met ruis dan een bewogen foto zonder ruis ( ruis kan je nog bewerken, bewegingsonscherpte niet ).



      D5200 is meer dan goed genoeg, je beperking zit in de kitlenzen : te traag voor indoor basket (indoor alles sport eigenlijk).

      Het zal dus investeren worden in snellere lenzen (en in oefening voor je eigen vaardigheden).

      Leen eens van een vriend een goedkope 50 1.8, gewoon om het verschil te ondervinden door met een 'snelle' lens te werken ipv. de kitlenzen.

      Daarna moet je voor jezelf uitmaken welk type voor jou het meest praktische is, jij weet waar je kan staan, welke zalen je in fotografeert, enz

      Laat je ook niet te rap gek maken door goedbedoelde adviezen om naar de idd. zeer goed presterende 70-200 2.8 te gaan, ook dat zal bij snelle indoor balsporten vaak niet genoeg zijn. Daarvoor ben je beter af met enkele goede primes 1.2, 1.4, 1.8 tussen 50 en 150 mm.
      Last edited by Lalonde; 2 februari 2014, 02:48.

      Comment


      • #4
        Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

        Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
        ...
        Laat je ook niet te rap gek maken door goedbedoelde adviezen om naar de idd. zeer goed presterende 70-200 2.8 te gaan, ook dat zal bij snelle indoor balsporten vaak niet genoeg zijn. Daarvoor ben je beter af met enkele goede primes 1.2, 1.4, 1.8 tussen 50 en 150 mm.
        Volledig mee eens (een zoom is uiteraard wel veel praktische).

        Hoe korter je brandpuntsafstand, hoe groter je beeldkader en hoe meer licht je lens, bij eenzelfde diafragma opening, kan opnemen. Bovendien is de grootst mogelijke diafragma opening vaak groter bij een korte brandpuntsafstand dan bij een langere. Bij 18mm zal je lens dus kortere sluitertijden kunnen gebruiken dan bij 50mm.
        Je kan dus meer uit je lens halen door een kortere brandpuntsafstand te gebruiken en nadien te croppen (bijsnijden). Hierdoor heb je wel minder detail, maar voor de meeste toepassingen nog meer dan voldoende (bvb beeldscherm HD 1920x1080 = 2.07Mpix).

        Ik weet niet of de sportstand steeds de kortst mogelijke sluitertijd gebruikt wordt (?). Je zou de S-stand kunnen gebruiken en zelf de sluitertijd instellen. Je foto zal misschien wat te donker worden (iso verhogen) maar je hebt tenminste een scherpe foto. In nabewerking kan je altijd nog proberen om te foto wat op te lichten.

        Faststone Image Viewer is gratis software (nederlandstalig menu beschikbaar) met heel wat mogelijkheden voor nabewerking.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

          Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
          Met die gevonden beste sluitertijd(en) vertrek je : om in slechter licht te werken moet je diafragma open, je iso omhoog, het ene of het andere of een combinatie van beide. Beter een scherpe foto met ruis dan een bewogen foto zonder ruis ( ruis kan je nog bewerken, bewegingsonscherpte niet ).

          D5200 is meer dan goed genoeg, je beperking zit in de kitlenzen : te traag voor indoor basket (indoor alles sport eigenlijk).

          Het zal dus investeren worden in snellere lenzen (en in oefening voor je eigen vaardigheden).

          Leen eens van een vriend een goedkope 50 1.8, gewoon om het verschil te ondervinden door met een 'snelle' lens te werken ipv. de kitlenzen.

          Daarna moet je voor jezelf uitmaken welk type voor jou het meest praktische is, jij weet waar je kan staan, welke zalen je in fotografeert, enz

          Laat je ook niet te rap gek maken door goedbedoelde adviezen om naar de idd. zeer goed presterende 70-200 2.8 te gaan, ook dat zal bij snelle indoor balsporten vaak niet genoeg zijn. Daarvoor ben je beter af met enkele goede primes 1.2, 1.4, 1.8 tussen 50 en 150 mm.
          Lichtsterke lenzen met een vaste brandpuntsafstand zijn inderdaad ook een oplossing, maar voor een crop camera is er ook nog de redelijk betaalbare (zeker in vergelijking met de 70-200 f2,8 "merk" lenzen) Sigma 50-150mm f2,8 met beeldstabilisatie, die ook prima presteert volgens de tests.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

            Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
            Zelf uitvissen wat een goede sluitertijd is voor het bevriezen van beweging (genre basketbal) : laat iemand jumping jacks doen, je weet wel, armen op en neer, benen open en dicht tegelijkertijd.

            Doe dat in goed licht, buitenshuis. Je zal zien dat als je alles stil wil hebben, je een sluitertijd zal nodig hebben rond de 1/500.

            Met die gevonden beste sluitertijd(en) vertrek je : om in slechter licht te werken moet je diafragma open, je iso omhoog, het ene of het andere of een combinatie van beide. Beter een scherpe foto met ruis dan een bewogen foto zonder ruis ( ruis kan je nog bewerken, bewegingsonscherpte niet ).
            Heb het eens opnieuw uitgetest met sluitertijd 1/500 en ISO op 250, en heb nu inderdaad veel betere resultaten. Heb nu scherpere foto's van mijn zoon, de omgeving is dan wel minder scherp, maar dan kan ik mee leven. Mogelijk dat ik binnen in de zaal de ISO nog wat hoger zal moeten zetten, maar dat probeer ik dan ter plekke wel uit. Het zal wel kwestie zijn om van alles uit te proberen, en dan zien hoe het uitpakt...


            Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
            Laat je ook niet te rap gek maken door goedbedoelde adviezen om naar de idd. zeer goed presterende 70-200 2.8 te gaan, ook dat zal bij snelle indoor balsporten vaak niet genoeg zijn. Daarvoor ben je beter af met enkele goede primes 1.2, 1.4, 1.8 tussen 50 en 150 mm.
            Een prime lens staat op mijn wenslijst, ik had gedacht aan de Nikon AF-S 50mm f/1.8G. Maar ik ben niet zeker of deze lens wel geschikt is voor mijn toestel. Er staat namelijk een filtermaat bij van 58 mm, terwijl mijn andere lenzen 52 mm hebben. Hier moet ik mij nog eerst eens wat op verdiepen vooraleer ik er eentje aankoop...
            Nikon D5200 - Tamron A14 18-200mm - Nikkor AF-S 50mm 1:1.8 G

            Comment


            • #7
              Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

              Oorspronkelijk geplaatst door hv66 Bekijk bericht
              Een prime lens staat op mijn wenslijst, ik had gedacht aan de Nikon AF-S 50mm f/1.8G. Maar ik ben niet zeker of deze lens wel geschikt is voor mijn toestel. Er staat namelijk een filtermaat bij van 58 mm, terwijl mijn andere lenzen 52 mm hebben. Hier moet ik mij nog eerst eens wat op verdiepen vooraleer ik er eentje aankoop...
              De filtermaat heeft niets met de lensvatting van je camera te maken, het is de maat van de filterschroefdraad aan het frontelement.
              Een zonnekap is doorgaans een betere investering (als die al niet bij de lens geleverd is) dan een uv-filter, andere filters kunnen wel nut hebben, maar die gebruik je alleen als je die echt nodig hebt.
              Je zet bijvoorbeeld zeker geen polarisatiefilter op je lens als je snelle actiefoto's wil maken in een slecht verlichte zaal (een polarisatiefilter houdt tot 2 stops licht tegen).
              Ik zie er op de kleine festivalletjes ook elk jaar wel een paar die proberen concertfoto's te maken met een polarisatiefilter op hun lens...
              Als je in bepaalde omstandigheden toch een stukje glas nodig hebt om het frontelement van de lens te beschermen, dan moet je eigenlijk een beschermfilter kopen en geen uv-filter (liefst eentje van goede kwaliteit, de coating is belangrijk om lensflare door interne reflecties zoveel mogelijk te vermijden).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

                Ik heb een Nikon 5100 en gebruik met een telelens van 70-200mm f2.8, sluitertijd voorkeuze, stand S, maar schiet dan ook nog tekort bij duister weer. ISO verhogen is een oplossing want het is beter wat overbelicht dan onderbelicht, heb ik ondervonden. Ik vraag mij wel af en is er iemand die dit al ondervonden heeft, hoe ver kan je gaan in het verhogen van de ISO?
                Ik wil binnenkort foto's nemen in een overdekte hall en met kunstlicht en vraag mij af of het wel mogelijk is met mijn toestel. Het zal ook een gok worden...
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #9
                  Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

                  Ik denk dat je eerst wat basis van de fotografie moet door lezen. Voor actie shots zal je naar de 'S' of 'M'-stand moet gaan. Je sluitertijd moet voldoende snel snel zijn. In een sportzaal zal je toch wel even tijd hebben om ISO in te stellen (ik ga met mijn D90 toch enkele generaties ouder gemakkelijk naar ISO 1600) anders kan je ook de auto ISO gebruiken Als je de mogelijkheid hebt op je D5200 voor backbutton focus te gebruiken zou ik je dat aanraden. Ik vind dat ik betere controle heb over de autofocus met 'backbutton focus' en ik gebruik bijna altijd en zeker bij actie shots.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

                    Met aandacht heb ik dit artikel gelezen omdat ik ook af en toe vogels in vlucht wil fotograferen. Nu heb ik ook nog een vraag. Het witbalans kan die ook niet ervoor zorgen dat je een betere belichting binnen in een zaal verkrijg ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

                      Een correcte witbalans zorgt voor juiste kleuren, de belichting wordt er niet beter van.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

                        dank u Black B@ndit, die vraag stelde ik me omdat ik toen ik thuis met het licht speelde en witbalans veranderde, omwille van de kleur, moest ik soms ook mijn instellingen ook weer aanpassen met sluiter en diafragma. Dus vroeg ik het me af of deze ook al is het minimaal hierin een rol speelde.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bewegingsonscherpte voorkomen bij snelbewegende objecten

                          Om te bepalen hoe hoog je wil gaan in ISO moet je eerst weten wat er met die foto's zal gebeuren.
                          Is dat enkel om op TV/PC/web te bekijken, printen tot max A4 ? Ga gerust tot ISO 3200, misschien zelfs 6400. Dat moet je eens proberen.
                          Wil je groter afdrukken, tot A3, dan zou ik max 1600/3200 gaan.

                          Ja, als je op 100% zal kijken dan zal je "veel" ruis zien. Maar als 't voor HDTV is dan is dat 2MPx.... je toestel geeft je 24MPx. Door 't verkleinen zal je de ruis niet (of toch veel minder) zien. Voor prints op A3 heb je meer dan genoeg met 8MPx. Dat is ook al 3x minder dan wat je toestel kan leveren.
                          Hoge ISO is niet meer zo gevaarlijk als vroeger hoor. (en ik kan 't weten van mijn oude "ruisbak" D200, 6/7 jaar oud, ISO 800/1600 was toen al geen probleem)

                          Comment

                          Working...
                          X