Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 7 D ..........ruis....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 7 D ..........ruis....

    ik heb nog niet lang mij een canon 7 d aangeschaft , en wat een ruis , ik kan mij daar wel heel erg aan ergeren
    en zo te lezen hier en daar op internet , zijn er nog die klagen die een 7d hebben wat ruis betreft.
    hoe lossen jullie dat op?

  • #2
    Re: canon 7 D ..........ruis....

    Ik heb geen 7D, maar vind hem overroepen. t Is n gepimpte 500d, eigenlijk maar echt bruikbaar tot Iso 800.

    Lightroom 4 is goed om ruis te verwijderen. En ook vermijden dat er veel donkere plekken zijn in je foto.

    Onderbelichte foto's ophelderen is ook niet bevorderlijk voor de ruis.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: canon 7 D ..........ruis....

      Hey

      Ik heb een EOS 7D, maar ik heb van een kennis ook een Eos10D afgepingeld die nog geen 8000 clicks had.
      Als ik ze allebei vergelijk dan wint die 10D op ISO100-400... de 7D doet het beter vanaf ISO800.
      In de hand, vind ik de oude 10D véél prettiger, betere grip en beter aanvoelende bolknopjes bovenaan. Ook het geluid van de 10D klinkt veel professioneler. Bij de 7D is het net of de spiegel ratelt.
      Dus... wil ik portretten maken, dan kies ik voor de 10D voor zijn ruisvrije beelden. Wil ik sportopnames maken van motorrijders dan kies ik de 7D omwille van de grote buffer.

      Comment


      • #4
        Re: canon 7 D ..........ruis....

        Tsja de 7d heeft wel wat ruis. Maar zo slecht was het nu ook niet. Ik durfde toch iso1600 gebruiken voor concerten. Er was dan wel wat ruis reductie nodig maar perfect bruikbaar.
        Ik vond dat hij heel goed in de hand lag, maar zoiets is persoonlijk.

        Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: canon 7 D ..........ruis....

          Als je uitvergroot tot 100% is de ruis vanaf ISO 1600 iets hoger in bepaalde specifieke omstandigheden. Voor een normale foto kun je tot 3200-12800 Iso gaan met goede resultaten. Een softwarepakket als bvb lightroom kan voor grotere afdrukken een oplossing bieden.

          Ik druk mijn foto's heel zelden af op A3 dus geen probleem voor wat betreft ruis. Na bewerking met lightroom 5 heb ik zelden een foto die met storende ruis zit, zelfs op schermgrootte. Als je extreem ver gaat in ISO moet je natuurlijk inboeten qua kwaliteit (en dit met iedere body).
          Je moet de camera gebruiken voor wat hij geschikt is: een buitensportwedstrijd doe ik liever met mijn 7D. Een studioshoot zal veel betere resultaten hebben met mijn 6D.

          Dat is zo, maar indien nodig ga ik ook met mijn 7D naar de studio en het aantal bruikbare foto's is niet zoveel minder dan met de 6D, alhoewel die 6D door zijn fullframe natuurlijk over betere troeven beschikt (perfecte beelden tot 12800 Iso en hoger).

          Voor zijn huidige prijs is de 7D nog steeds een zeer goede, sterk gebouwde body en alhoewel zijn leeftijd al hoog is moet hij nog niet (veel) onderdoen voor de huidige generatie semipro camera's.
          Last edited by philippeDeli; 2 februari 2014, 10:55.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #6
            Re: canon 7 D ..........ruis....

            Ik heb een 700D, die heeft ongeveer dezelfde sensor, en die levert op iso 1600 nog steeds bruikbare beelden op.
            Als je op 100% gaat kijken, dan zal je wel ruis zien, maar in het totaalbeeld valt dat best mee, zolang de afdruk niet heel groot is.
            Met Topaz Denoise kan ik de ruis op iso 1600 nog prima wegwerken als dat nodig is.
            Het is wel zo dat ik het over de jpeg's heb, de omzetting naar jpeg is bij de recentere camera's wel verbeterd (minder ruis, en beter behoud van details), in RAW zou het verschil niet zo groot zijn, maar dan moet je de RAW bestanden zelf wel bewerken om de ruis te verminderen.

            De 1DX doet het wel een stuk beter op hoge iso, maar die is ook een flink stuk duurder...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: canon 7 D ..........ruis....

              Wat ook helpt, expose to the right, oftewel altijd goed belichten met de nadruk op de rechterkant van je histogram. Zolang niet alle kleuren clippen is er meestal niets aan de hand.
              Je kan veel beter in raw trekken en een beetje uit de reserve van de hoge lichten putten dan dat je de donkere delen moet oplichten want dat is vragen om ruis.
              En druk eens een "slechte" foto af op A4, je zou verbaasd zijn hoeveel van de ruis die er in een 100% afbeelding op het scherm te zien is ,uiteindelijk weg is op een afdruk.
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: canon 7 D ..........ruis....

                Dit is een probleem dat er eigelijk geen is, de fout ligt er gewoon aan hoe jullie dat bekijken,
                en zeer waarschijnlijk bekijken jullie het fout, en bezondigen jullie zich aan het "pixelpiepen"
                Wat zien jullie ? en Waar zien jullie de ruis in de beelden ? Heb je ook correct belicht !
                Kijk ruis of zoals het voeger heette "korrel" is eigen aan de fotografie, en geloof me die is
                met de komst van de digitale fotografie, zeer sterk afgenomen. In mijne jonge tijd werkte ik
                op een film Kodak Tri X 400 ISO, een zeer gekende film en die had korrel, dat was trouwens een van de redenen
                waarom we die film kochten. Onze beelden hadden die korrel nodig.

                Om nu terug te komen op de 7D met het "ruis probleem" ruis is alleen erg, als je er last van hebt.
                Wanneer heb je last van ruis, als het je beelden stoort, en niet als het sfeer brengt in je beelden.
                Nu is (digitale) fotografie nooit gemaakt om op 100 % bekeken te worden op een monitor die qua
                weergave ver achterblijft op een afdruk op papier, gemaakt met een professionele printer .
                Dus maak van het beeld waar je je echt aan stoort, een afdruk van minimaal 60 X 40 cm en bekijk die
                afdruk van de juiste afstand, en niet op 15 cm van je oog. Stoort de ruis nu nog ?

                Dan moet je der iets aan doen, maar ik durf wedden dat het niet zo zal zijn !

                Waarom lijkt een beeld van een 10D beter, omdat het gewoon een lagere resolutie heeft
                en dat beter overkomt op je monitor !

                Beoordelen doe je alleen maar op een afdruk, daar is het voor gemaakt !
                Werk je echter alleen maar op je monitor, en op de gekende internet sites
                dan heb je geen 16 megapixels nodig, want je mag maar posten op maximaal 1024 pixels
                aan de langste zijde.

                En qua hedendaagse technologie is een opname met een ISO van 6400 geen probleem meer
                ik maak daar afdrukken van, waar er inderdaad ruis zichtbaar is, maar nooit waar ruis storend is.

                Het ligt er dus alleen maar aan hoe je het bekijkt !

                Sterkte nog met je probleem !

                Jeff C.
                Last edited by Digipics357; 2 februari 2014, 13:49.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: canon 7 D ..........ruis....

                  ^Bedankt voor deze mooie uiteenzetting.

                  Ik klaagde ook over ruis met mijn 60D (zelfde sensor als de 7D) en ben zeker een 'pixelpieper'. De sleutel voor minder ruis is een goede belichting. Onvoldoende licht resulteert altijd in meer ruis, zeker in de donkere gebieden.
                  Daarnaast heb ik gemerkt dat je in post niet mag overdrijven. Tot 1 stop oplichten is meestal nog doenbaar, meer geeft gegarandeerd problemen in de donkere gebieden. Goede anti-ruis software helpt uiteraard ook. Ikzelf gebruik NeatImagePro en Topaz Denoiser, afhankelijk van de foto.

                  Ik zou toch graag eens zelf een vergelijkende test doen tss mijn 60D en een 6D (of 5D Mark III) op bv. 3200 ISO. Je leest overal dat de fullframes minder ruis zullen hebben en dat er een groot verschil is, maar hoe vertaalt zich dat op reële foto's en niet op charts?
                  Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 7 D ..........ruis....

                    Oorspronkelijk geplaatst door COBRASoft Bekijk bericht
                    ^Bedankt voor deze mooie uiteenzetting.

                    Ik klaagde ook over ruis met mijn 60D (zelfde sensor als de 7D) en ben zeker een 'pixelpieper'. De sleutel voor minder ruis is een goede belichting. Onvoldoende licht resulteert altijd in meer ruis, zeker in de donkere gebieden.
                    Daarnaast heb ik gemerkt dat je in post niet mag overdrijven. Tot 1 stop oplichten is meestal nog doenbaar, meer geeft gegarandeerd problemen in de donkere gebieden. Goede anti-ruis software helpt uiteraard ook. Ikzelf gebruik NeatImagePro en Topaz Denoiser, afhankelijk van de foto.

                    Ik zou toch graag eens zelf een vergelijkende test doen tss mijn 60D en een 6D (of 5D Mark III) op bv. 3200 ISO. Je leest overal dat de fullframes minder ruis zullen hebben en dat er een groot verschil is, maar hoe vertaalt zich dat op reële foto's en niet op charts?
                    Ik heb 60D en 7D gehad en nu een 5DIII en kan je zeggen dat zeker vanaf ISO1600-3200 de ruis bij de croptoestellen prominent aanwezig was. Wel zoals velen hier zeggen ETTR en je hebt er al minder last van.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 7 D ..........ruis....

                      Ik zou toch graag eens zelf een vergelijkende test doen tss mijn 60D en een 6D (of 5D Mark III) op bv. 3200 ISO. Je leest overal dat de fullframes minder ruis zullen hebben en dat er een groot verschil is, maar hoe vertaalt zich dat op reële foto's en niet op charts?
                      http://www.youtube.com/watch?v=Jqc5jwR0uuw Spring ineens naar minuut 15 voor het begin van vergelijkingen, 7d/70d/5dIII, qua detail, ruis, enz. ok, wel weer pixelpeepen, maar toch...
                      Last edited by Lalonde; 2 februari 2014, 18:20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 7 D ..........ruis....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                        Wat ook helpt, expose to the right, oftewel altijd goed belichten met de nadruk op de rechterkant van je histogram...
                        Sommige mythes zijn niet weg te branden ..

                        "....
                        Expose to the Right (ETTR)

                        To maximize signal-to-noise ratio, one should use the lowest ISO and shutter speed to collect as much light as possible, filling the pixels as much as one can. Again, ISO does not change how much light one records, only the range that is digitized. Popular on the web is the idea that one should always expose to the right, meaning watch the histogram on the camera and set the exposure to have some pixels with enough signal that it shows on the histogram at the right edge, but without clipping signals one does not want clipped (e.g. the white feathers on a black and white bird). The region where this is important is in the camera electronics limited region in Figure 2. The reason for this is not only lower apparent noise in highlights and mid-tones, but getting as much of the low end out of the noise from the camera electronics. If one does not expose to the right in the camera electronics limited region (low ISOs), and if one underexposes an image. trying to fix it in post processing will likely show too much of the electronics noise.

                        However, ETTR is irrelevant in the sensor limited high ISO region in Figure 2. In that high ISO region, one is "light limited" and ETTR is irrelevant. If you need to record a faint signal, once at ISO 1600 to 3200 (as above, but different on each camera), forget the expose to the right idea. Simply set your shutter speed and f/ratio and expose the image, then adjust to the desired level later in post processing. if your camera has auto ISO, one could set shutter speed and f/ratio and set an upper limit to auto ISO of just in the sensor limited region (e.g. ISO 3200 in the Figure 2, 5D Mark II camera), and when the upper limit is reached, fix the image intensity in post processing with no quality loss (assuming 16-bits/channel processing or better).

                        So too with night and star photography. There is no need to expose to the right in the sensor limited high ISO region. Simply set your exposure time, f/ratio, and the ISO at the optimum for sensor noise limited region with maximum dynamic range. Adjust scene intensity in post processing...."

                        source: http://www.clarkvision.com/articles/iso/index.html


                        Debunking ETTR

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 7 D ..........ruis....

                          Beste, ik heb deze video en andere reeds gezien. Het geeft niet echt weer wat het verschil is op 3200/6400 binnenshuis met pakweg een 24/105 f/4 of een 50 f/1.4 objectief. Ik denk dat zelf testen hier de enigste 'overtuiging' kan zijn.
                          Ik ben erg geïnteresseerd in de 6D omdat die prijs/kwaliteit interessanter lijkt dan de 5D Mark III. De vraag is natuurlijk of het aantal focuspunten van de 5D echt vereist is. Mss moet ik nog even wachten en hopen dat die 7D Mark II effectief daglicht zal zien en hogere ISO's aankan dan de 70D vandaag.
                          Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 7 D ..........ruis....

                            De enige reden waarom ik een 6D buiten beschouwing zou laten is omdat het geen echte fullframe is. 99% Fullframe is geen Fullframe volgens mij.

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 7 D ..........ruis....

                              Een sensor van 36x24 lijkt mij anders toch 100 % full frame hoor.

                              Zelfde formaat als de 5D III, Nikon D800, enz...

                              Ai, sorry, de Nikon D800 is maar 35,9 x 24, géén full frame dus.

                              Comment

                              Working...
                              X