Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar gaat het om?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar gaat het om?

    Blijkbaar ligt de interesse van vele fotografieliefhebbers meer in de Chit-Chat, dan in de fotobeoordelingen?
    Daarom dat ik even mee doe in Chit-Chat Kan toch niet achterblijven?

    Hoe komt dit eigenlijk?
    Worden we moe om een foto van anderen te 'wilen' beoordelen?
    Komt de foto in HOF, dan zie je plots dat er een hoop reacties komen als.. 'Zag nu pas je foto in HOF staan, gefeliciteerd' ... Sta mij toe dat ik daar vraagtekens bij zet ???

    Bovenstaande is niet slecht bedoeld hoor, maar zou wel eens willen ventileren hier, hoe het komt, en vooral waarom de fotobeoordelingen afzwakken ten opzichte van dit Topic bijvoorbeeld.

    Graag geen boze reactie's naar mij toe, of niet op een persoon schrijven aub? Dan blijft de discussie eventueel leefbaar
    Dank voor jullie begrip!

  • #2
    Re: Waar gaat het om?

    Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
    Hoe komt dit eigenlijk?
    Omdat topics als "Het Weer Weer" interessanter zijn dan bepaalde foto's ?

    Comment


    • #3
      Re: Waar gaat het om?

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Omdat topics als "Het Weer Weer" interessanter zijn dan bepaalde foto's ?
      Begrijp je reactie volledig Maar wat is de naam Belgium Digital dan nog waard? Fotoforum voor beginners en de gevorderde of beroepsfotografen? Hoe meer mogelijkheden men aanbiedt, hoe meer de fotografie wordt ondergesneeuwd(toepasselijk in deze periode..) wat ik wel jammer vind.
      Last edited by Guest4; 1 februari 2014, 10:32.

      Comment


      • #4
        Re: Waar gaat het om?

        Dikwijls worden de reacties op een foto met meer elan beoordeeld dan de foto zelf
        En soms krijg je dan nog reacties op reacties.

        Als je een foto goed vindt wat moet je dan in godsnaam zeggen?
        En als je een foto slecht vindt wat moet je dan zeggen of kan je dan beter zwijgen.
        9 op 10 wordt er dan weer gereageerd en heel soms kan dit er hard aan toegaan

        Bovendien kan iedereen een goede technische foto maken.
        Je moet de basis kennen en je moet jouw toestel kennen
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Waar gaat het om?

          Goede vraag...
          Misschien omdat het tempo van de foto's amper bij te houden is ?
          Ik beperk me in alle geval tot de fototopics waar ik iets van ken, van oa macro of portret weet ik niks. Ik ga me daar dan ook niet moeien omdat ik weet dat ik het niet beter kan.
          Ik klik vooral op architectuur en landschap en -ik geef toe- enkel showcase maar ik merk ook dat ik kijk naar de TS. Met Gilbert (Gils) zit je nooit verkeerd.
          Van urbex en IJsland (Scandinavië in het geheel) probeer ik niks te missen.

          Comment


          • #6
            Re: Waar gaat het om?

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Dikwijls worden de reacties op een foto met meer elan beoordeeld dan de foto zelf
            En soms krijg je dan nog reacties op reacties.

            Als je een foto goed vindt wat moet je dan in godsnaam zeggen?
            En als je een foto slecht vindt wat moet je dan zeggen of kan je dan beter zwijgen.
            9 op 10 wordt er dan weer gereageerd en heel soms kan dit er hard aan toegaan

            Bovendien kan iedereen een goede technische foto maken.
            Je moet de basis kennen en je moet jouw toestel kennen
            Ik wil me even aansluiten bij Theo.
            Iedereen wil graag ergens wel bewierookt worden zeker ?
            Maar wat kan je als TS in feite doen met opmerkingen als : "mooie kleuren", "de compo zit niet goed" (iedereen zal wel weten dat ik me aan dat tweede enorm stoor, ik heb al meerdere keren geprobeerd om daar iets over te starten maar helaas kan niemand "compo" definiëren).
            Ik plaats zelf bijna nooit foto's. Waarom ? Ja waarom in feite ?
            Misschien omdat iemand moet leren tevreden zijn met de behaalde resultaten ?? Niet iedereen heeft de gave van "het zien". De kracht van een foto kan in een heel ander hoekje zitten dan wat iemand vreemd er van maakt/ziet.
            Enfin, ik geraak vandaag blijkbaar niet uit mijn woorden

            Comment


            • #7
              Re: Waar gaat het om?

              Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
              Begrijp je reactie volledig Maar wat is de waarde van de naam Belgium Digital dan nog waard? Fotoforum voor beginners en de gevorderde of beroepsfotografen? Hoe meer mogelijkheden men aanbiedt, hoe meer de fotografie wordt ondergesneeuwd(toepasselijk in deze periode..) wat ik wel jammer vind.
              BD is ook een afspiegeling van de maatschappij.
              Als jij je goed voelt op BD, blijf dan hier.
              Indien niet?
              Je vindt hier mensen in of voor alle categorieën die BD aanbiedt.

              Beroepsmensen of fotografen met talent kan ik (& wij) totaal niks bijbrengen.
              Met één oogopslag zie je dat hun foto's prima zijn en afsteken tegen de rest.
              Weet ge dat die mensen dan nog soms commentaar krijgen omdat hun foto's te dikwijls in de HOF staan.
              En dan begint dat 'gezever' weer over vriendjespolitiek en wat nog allemaal.
              Men zoekt en vindt altijd wel een stok om mee te slaan.
              Ik kan maar één raad geven: maak ook zo foto's he

              De mogelijkheden zoals je dat noemt zijn er meestal gekomen op vraag van gebruikers.
              Ik ga met niet verstoppen achter het cliché dat je toch niet goed kan doen voor iedereen
              maar als BD niet goed was in zijn opzet dan was BD al lang verdwenen
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Waar gaat het om?

                Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                Blijkbaar ligt de interesse van vele fotografieliefhebbers meer in de Chit-Chat, dan in de fotobeoordelingen?
                Daarom dat ik even mee doe in Chit-Chat Kan toch niet achterblijven?

                Hoe komt dit eigenlijk?
                Worden we moe om een foto van anderen te 'wilen' beoordelen?
                Komt de foto in HOF, dan zie je plots dat er een hoop reacties komen als.. 'Zag nu pas je foto in HOF staan, gefeliciteerd' ... Sta mij toe dat ik daar vraagtekens bij zet ???

                Bovenstaande is niet slecht bedoeld hoor, maar zou wel eens willen ventileren hier, hoe het komt, en vooral waarom de fotobeoordelingen afzwakken ten opzichte van dit Topic bijvoorbeeld.

                Graag geen boze reactie's naar mij toe, of niet op een persoon schrijven aub? Dan blijft de discussie eventueel leefbaar
                Dank voor jullie begrip!
                Niet onderschatten: fotograferen is voor velen een hobby die men zeer vaak alleen uitoefent. Het is leuk als er dan commentaar op een foto komt die je in de één of andere topic geplaatst hebt. Soms is het minimaal of zelfs niets maar meestal zijn de commentaren geen discussie in de goede zin van het woord. Bij een rubriek als Chit Chat kun je alles kwijt en heb je ook nog het genoegen van een soort gesprek met mensen die dezelfde hobby beoefenen.
                Maakt het beoefenen van de hobby een beetje socialer.

                Ik ken fora waar zelfs rubrieken bestaan als : "Wat eten we vandaag" of men wenst elkaar aan het eind van de dag "Welterusten". Dat gaat natuurlijk wel erg ver maar dit tekent wel hetgeen ik bedoel.
                http://www.smuttynose.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Waar gaat het om?

                  Algemeen vind ik de reacties nogal wat oppervlakkig, veel:
                  - mooie kleuren [zeg er gerust bij wélke kleuren je mooi vindt, en waarom]
                  - scherp
                  - mooi in beeld gebracht / mooie compo (voor PaulM) [zeg er vooral bij wát je mooi vindt aan de compo, en waarom]
                  - kan je een iets grotere foto posten? [de gemiddelde bouk reactie]
                  - knap
                  - mooi lijnenspel (ja, dat woord is een dooddoener)
                  ...

                  Ik vind veel reacties, zeker voor een degelijk fotoforum, vrij algemeen, alsof een lezeres van de Libelle aan het reageren is. Het kan beter. Reageer liever op wat minder foto's, maar met een diepere uitleg.

                  Zet er liever een constructieve persoonlijke en opbouwende kritiek bij: hoe jij hetzelfde onderwerp zou trekken, welke settings jij zou gebruiken in die situatie, waarom deze foto jou iets doet en/of wat er ontbreekt in de foto opdat het jou zou raken, etc... wat deze foto extra zou moeten hebben om net het verschil te maken met de honderdste foto van de Graslei in Gent, om maar iets te noemen.
                  Daag de topicstarter uit voor een betere foto te maken van hetzelfde, het motiveert en zet aan tot... doe desnoods onderling een battle om een betere foto te posten als tegenprestatie en bewijs. Enfin, ik noem maar wat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar gaat het om?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Ik wil me even aansluiten bij Theo.
                    Iedereen wil graag ergens wel bewierookt worden zeker ?
                    Maar wat kan je als TS in feite doen met opmerkingen als : "mooie kleuren", "de compo zit niet goed" (iedereen zal wel weten dat ik me aan dat tweede enorm stoor, ik heb al meerdere keren geprobeerd om daar iets over te starten maar helaas kan niemand "compo" definiëren).
                    Ik plaats zelf bijna nooit foto's. Waarom ? Ja waarom in feite ?
                    Misschien omdat iemand moet leren tevreden zijn met de behaalde resultaten ?? Niet iedereen heeft de gave van "het zien". De kracht van een foto kan in een heel ander hoekje zitten dan wat iemand vreemd er van maakt/ziet.
                    Enfin, ik geraak vandaag blijkbaar niet uit mijn woorden
                    Haha

                    Compo of compositie?
                    Heeft te maken met de "regel van derden" of 'de gulden snede'.
                    Een mooie foto maken van je dochter, dat leuke strandhuisje of die prachtige vlinder? Wie of wat je ook fotografeert, […]


                    Maar het is ook zoals je zegt: je moet het zien en er zijn getalenteerde fotografen die alles zien.
                    En dat zie je in de foto.
                    Talent is er, niks aan te doen en probeer daar maar eens tegenop te boksen

                    Nog een randopmerking.
                    Er wordt tegenwoordig meer gefotografeerd dan ooit, al is het met de smartphone.
                    En de laatste jaren zijn er enorm veel dslr's verkocht. Ieder huishouden zal er wel eentje hebben.

                    Tja, een foto die je goed vindt, wat moet je dan in godsnaam zeggen?
                    Misschien mag de maker content zijn dat er IETS gezegd wordt?
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar gaat het om?

                      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                      Ik ken fora waar zelfs rubrieken bestaan als : "Wat eten we vandaag" of men wenst elkaar aan het eind van de dag "Welterusten". Dat gaat natuurlijk wel erg ver maar dit tekent wel hetgeen ik bedoel.
                      Dat klinkt eerder als Faceboek .

                      Wat mezelf betreft, ik ben echt een groentje op het vlak van fotografie. Het begint al met mijn materiaal, ik heb 'slechts' een Nikon Coolpix L820. Deze evenaart bijlange niet het materiaal waar jullie over beschikken. Maar voor mij voldoet hij momenteel meer dan genoeg. Ideaal voor mij om als autodidact mijn hobby uit te oefenen.
                      Mijn foto's zijn ook bijlange niet van het WOW gehalte als die van jullie, en dat is dan ook de reden dat ik op dit forum dus ook zo goed als geen commentaar wil geven. Ook al zie ik soms foto's voorbij komen waarvan ik persoonlijk denk dat ze op niks trekken, terwijl die foto net wel lovende kritiek krijgt van jullie . Dus zwijg ik veiligheidshalve
                      Maar dat neemt niet weg dat ik hier zo wat dagelijks kom gluren en meelezen op dit forum, ondertussen interessante zaken oppik en bijleer , en voor de rest mij beperk tot iets te posten in de chitchat afdeling.
                      Nikon Coolpix L820

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waar gaat het om?

                        ik beoordeel nooit fotos om de zeer eenvoudige reden dat ik nog steeds de mening van mijn leraar esthetica indachtig ben. "Kunst is de allerindividueelste expressie van een allerindividueelste emotie". Dat is voor mij ook van toepassing of fotos, wie ben ik dan om over de "esthetische perceptie" van iemand anders te lopen zeuren? Het zou van mateloze arrogantie getuigen als ik dat wel deed!
                        Ik vind het concept van "een beoordeling" al ongezond en dat voor beide partijen. Dat kan hooguit gaan over het "oneigenlijk" gebruik van apparatuur, en dan nog!
                        Ooit heb ik hier, met enig "jeugdig" enthoesiasme over de aankoop van mijn eerste d-reflex, eens een foto geplaatst. De "welwillende" komentaren waren zo lachwekkend dat ik op slag genezen was!
                        Reken het mij dus niet aan als dat forumonderdeel mij siberisch koud laat, ergo, dat ik daar nooit voorbij kom.

                        Edit: kijk, zoals hier aangehaald, naar de inhoud van de kommentaren. antwoorden om te antwoorden? heck, je krijgt betere reacties op nietszeggende lezersbrieven in om 't even welke "gazet"! ... en de doodgelulde "regel van derden" samen met de "gulden snede"? mosterd na de maaltijd ... de beste,in mijn perceptie, fotos die ik zie vegen daar gandioos hun "posterioris" aan!
                        Last edited by Guest41; 1 februari 2014, 11:18.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waar gaat het om?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          ik beoordeel nooit fotos om de zeer eenvoudige reden dat ik nog steeds de mening van mijn leraar esthetica indachtig ben. "Kunst is de allerindividueelste expressie van een allerindividueelste emotie". Dat is voor mij ook van toepassing of fotos, wie ben ik dan om over de "esthetische perceptie" van iemand anders te lopen zeuren? Het zou van mateloze arrogantie getuigen als ik dat wel deed!
                          Ik vind het concept van "een beoordeling" al ongezond en dat voor beide partijen. Dat kan hooguit gaan over het "oneigenlijk" gebruik van apparatuur, en dan nog!
                          Ooit heb ik hier, met enig "jeugdig" enthoesiasme over de aankoop van mijn eerste d-reflex, eens een foto geplaatst. De "welwillende" komentaren waren zo lachwekkend dat ik op slag genezen was!
                          Reken het mij dus niet aan als dat forumonderdeel mij siberisch koud laat, ergo, dat ik daar nooit voorbij kom.
                          Facebook staat vol met misbaksels van foto's.
                          En geen kat die er zich druk over maakt
                          (overbelicht, ruis, wazig enz. enz.)
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waar gaat het om?

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Facebook staat vol met misbaksels van foto's.
                            En geen kat die er zich druk over maakt
                            (overbelicht, ruis, wazig enz. enz.)
                            So what? Bij mijn weten is FB geen foto forum met fotografische pretenties wat niet wegneemt dat er fotos staan waar sommigen hier nog een staffe punt kunnen aan zuigen ... maar ga eens kijken op Photobucket en ween ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waar gaat het om?

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ik beoordeel nooit fotos om de zeer eenvoudige reden dat ik nog steeds de mening van mijn leraar esthetica indachtig ben. "Kunst is de allerindividueelste expressie van een allerindividueelste emotie". Dat is voor mij ook van toepassing of fotos, wie ben ik dan om over de "esthetische perceptie" van iemand anders te lopen zeuren? Het zou van mateloze arrogantie getuigen als ik dat wel deed!
                              Langs een kant begrijp ik je manier van denken.
                              Maar los van het oordelen, mag je gerust over de foto 'praten' of filosoferen. Dat mag gerust neutraal zijn, of vergelijkend met andere werken, of persoonlijke indrukken meegeven.
                              Wat een potentieel kunstwerk tot kunst maakt, is wanneer mensen erover gaan praten, of er zich vragen over beginnen stellen.
                              Een curator hangt ook graag werken in een museum die spraakmakend zijn, en waarbij men niet gewoon voorbijloopt maar bij blijft stilstaan. Een journalist schrijft ook liever een artikel over een tentoonstelling die interessant genoeg is om er net een artikel over te kunnen schrijven. Dat artikel kan gerust neutraal, objectief en zonder oordeel zijn.
                              Maar er mag over gepraat worden. En daarom komt elke foto in een apart topic, en liefst met reacties.

                              Comment

                              Working...
                              X