Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

    Mijn allereerste poging tot fotograferen van zonsopgang, deze ochtend op weg naar het werk.
    Vond het moeilijk.
    ISO 250, 1/20 sec, f13

    Wat vinden jullie?
    Tips om beter te doen?

    Bedankt




    UPDATE: http://i60.tinypic.com/9pt115.jpg


    UPDATE MET AANGEPASTE WITBALANS
    Last edited by Laurens; 2 februari 2014, 09:29. Reden: max 2 beelden - eentje achter link gezet
    https://www.facebook.com/devrieset/

  • #2
    Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

    Het is idd moeilijk. Ik begin er niet meer aan.
    Maar je sensorvlek wegkuisen, dat zou ik eerst doen
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

      Als je wil laten zien wat je zag, zou ik Lighten shadows (PS-Elements)
      gebruiken. Je krijgt dan net even wat structuur in de voorgrond zodat iedereen
      ziet dat het donkere een omgeploegde akker is.

      Maar ik zie ook meer dan jouw bedoeling was: een stofje op de sensor (rechts van de zon).
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

      Comment


      • #4
        Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

        Ik kan weinig toevoegen. Mooie foto, vooral als je eerste is en rap, rap werd onderweg getrokken. De sensorvlekjes kan je nog weg poetsen In Photoshop of Lightroom.

        Comment


        • #5
          Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

          Dat vlekje, had ik nog niet gezien...
          Een sensorvlekje is het niet, want de foto ervoor en de foto erna hebben het niet.
          Ik ga even een update plaatsen: een foto zonder het vlekje en de schaduwen wat opgelicht. Zal wel op basis van de foto erna zijn (wel f8 ipv f13), want ik krijg het vlekje niet weggepoetst.

          In elk geval lijkt de foto dus best OK als ik het hier zo hoor
          https://www.facebook.com/devrieset/

          Comment


          • #6
            Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

            Als je de foto in de software even egaliseert, zie je of het een sensorvlek is of niet. Kan dus een vochtdruppel zijn op de lens, maar meestal zou die dan centraal zitten(wat hier ook het geval is denk ik) en die mogelijkheid is dus aanwezig.
            Over de foto: Hoe stond je witbalans? Bij zonsopkomsten en ondergangen op het 'zonnetje' in je fototoestel zetten. Omdat je tegen het licht in fotografeert 1/2 stops 'mogelijk' (hier dus wel, veel voorgrond) overbelichten om je voorgrond mee te belichten. Statief gebruiken(als je het niet hebt gedaan) en zo laag mogelijke iso. Kijk in je zoeker naar je belichtingsmeter(reflexie meting) hoe die zich gedraagt en neem een paar foto's met verschillende belichtingen en diafragma, pas ook de hyperfocale afstand toe en kijk op je scherptediepteschaal van je lens en stel manueel het gemiddelde in aan F-getal, want op je scherptediepteschaal van je lens staan de afstanden in ft(voet) en meters, en dit is niet voor niets gedaan (dit is iets wat je uit het hoofd moet leren voor landschapfotografie). Later op de computer zie de de grote verschillen

            Comment


            • #7
              Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

              Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
              Over de foto: Hoe stond je witbalans? Bij zonsopkomsten en ondergangen op het 'zonnetje' in je fototoestel zetten. Omdat je tegen het licht in fotografeert 1/2 stops 'mogelijk' (hier dus wel, veel voorgrond) overbelichten om je voorgrond mee te belichten. Statief gebruiken(als je het niet hebt gedaan) en zo laag mogelijke iso. Kijk in je zoeker naar je belichtingsmeter(reflexie meting) hoe die zich gedraagt en neem een paar foto's met verschillende belichtingen en diafragma, pas ook de hyperfocale afstand toe en kijk op je scherptediepteschaal van je lens en stel manueel het gemiddelde in aan F-getal, want op je scherptediepteschaal van je lens staan de afstanden in ft(voet) en meters, en dit is niet voor niets gedaan (dit is iets wat je uit het hoofd moet leren voor landschapfotografie). Later op de computer zie de de grote verschillen
              Dat is een hele boterham :-)

              - Witbalans: deze zet ik altijd op auto. Ik fotografeer in RAW, dus dat maakt uiteindelijk toch niet zo veel uit? Ik heb hier nadien nog wat bij aangepast. Als het hier mag, plaats ik nog even een update (en als het niet mag, hoor ik het wel :-) )
              - Ik heb de foto ook wat overbelicht, maar misschien niet genoeg. Nadien heb ik nog andere foto's gemaakt met nog extra overbelichting, maar daar was de lucht nadien té... Het histogram is voor deze foto best OK; stopt net voor het linker- en rechtereinde.
              - statief heb ik niet. Maar foto is op 1/320 sec, dus maakt dat uit?
              - ISO is bij de update op 100
              - scherptediepteschaal: waar zou dit staan? Op de lens zelf? Op mijn kitlens staat niets.

              - hyperfocale afstand: hier kan ik niet meer volgen. Wat bedoel je hiermee?
              Last edited by Thomas79; 1 februari 2014, 12:30.
              https://www.facebook.com/devrieset/

              Comment


              • #8
                Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                3.1.5 Fotohoek: Update’s
                Als je (door tips van anderen leden) een geplaatste foto verbeterd hebt, is het toegestaan 1 update foto per topic zichtbaar in het openingstopic bij te plaatsen.
                Laat de originele foto wel steeds staan.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
                  Dat is een hele boterham :-)

                  - Witbalans: deze zet ik altijd op auto. Ik fotografeer in RAW, dus dat maakt uiteindelijk toch niet zo veel uit? Moet je het ook wel wijzigen natuurlijk

                  - Ik heb de foto ook wat overbelicht, maar misschien niet genoeg. Nadien heb ik nog andere foto's gemaakt met nog extra overbelichting, maar daar was de lucht nadien té... Het histogram is voor deze foto best OK; stopt net voor het linker- en rechtereinde. Een zonsopkomst of ondergang hebben afwijkende histogrammen, met meestal accenten tegen de linkerzijde aan.

                  - statief heb ik niet. Maar foto is op 1/320 sec, dus maakt dat uit? Je compenseert met je belichting(sluitertijd) om bewegingsonscherpte uit te weg te gaan. Beter statief, en eventueel mirror up. Ik weet niet of je een 35 mm sensor hebt of een APS-C??

                  - ISO is bij de update op 100 is zeker ok

                  - scherptediepteschaal: waar zou dit staan? Op de lens zelf? Op mijn kitlens staat niets. De betere objectieven hebben een scherptediepteschaal op de lens. Links staat ft(voet) en daaronder meters(M) dit zijn je afstanden tot een bepaald object in je foto en daaraan kun je afleiden welk diafragma je kunt kiezen voor je beeld(belangrijk in landschapfotografie, leer het van buiten, want hieronder beschrijf ik het)

                  - hyperfocale afstand: hier kan ik niet meer volgen. Wat bedoel je hiermee?
                  De hyperfocale afstand wordt gebruikt voornamelijk door landschapsfotografen. Prent hem goed in je hoofd, want je zal er je hele loopbaan mee te maken krijgen. Ze de camera op statief en op manueel. Stel scherp op het diepste(verste) punt, op je scherptediepteschaal van de lens zal waarschijnlijk oneindig staan of aangeven. Stel nu scherp op het dichtste punt in je beeld wat je scherp wil hebben en kijk naar je schaal hoeveel meters die aangeeft. Tussen deze twee in stel je de camera handmatig scherp en hiertussen geeft je schaal een F-getal aan. Ik denk in deze foto zal dit rond de F-10/11 liggen. Zet je camera dus op diafragma f 10/11 en bepaal hiernaar je belichting...

                  Ik heb het even in het rood geplaatst om duidelijk te zijn, hoop dat je me dit niet kwalijk neemt? Ik bedoel er helemaal niets mee hoor..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                    Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                    De hyperfocale afstand wordt gebruikt voornamelijk door landschapsfotografen. Prent hem goed in je hoofd, want je zal er je hele loopbaan mee te maken krijgen. Ze de camera op statief en op manueel. Stel scherp op het diepste(verste) punt, op je scherptediepteschaal van de lens zal waarschijnlijk oneindig staan of aangeven. Stel nu scherp op het dichtste punt in je beeld wat je scherp wil hebben en kijk naar je schaal hoeveel meters die aangeeft. Tussen deze twee in stel je de camera handmatig scherp en hiertussen geeft je schaal een F-getal aan. Ik denk in deze foto zal dit rond de F-10/11 liggen. Zet je camera dus op diafragma f 10/11 en bepaal hiernaar je belichting...

                    Ik heb het even in het rood geplaatst om duidelijk te zijn, hoop dat je me dit niet kwalijk neemt? Ik bedoel er helemaal niets mee hoor..
                    Bedankt voor de uitleg! Maar zonder die schaal op de lens gaat dat dus niet, en is het wat gokken en proberen?
                    https://www.facebook.com/devrieset/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
                      Bedankt voor de uitleg! Maar zonder die schaal op de lens gaat dat dus niet, en is het wat gokken en proberen?
                      Als je googled, dan vindt je zeker ook wat beeldvorming hierover terug. Ik heb het in mijn eigen bewoording omschreven, maar het zal beslist ergens duidelijker worden beschreven met illustraties. Succes, komt zeker goed, en ja de kitlens heeft volgens mij geen scherptediepteschaal zoals ik die voorstel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                        Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                        Als je googled, dan vindt je zeker ook wat beeldvorming hierover terug. Ik heb het in mijn eigen bewoording omschreven, maar het zal beslist ergens duidelijker worden beschreven met illustraties. Succes, komt zeker goed, en ja de kitlens heeft volgens mij geen scherptediepteschaal zoals ik die voorstel.
                        Bedankt. Ben nog maar dikke maand bezig, maar door er veel mee bezig te zijn leer ik iedere dag bij (zeker ook dankzij dit forum )
                        https://www.facebook.com/devrieset/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
                          Bedankt. Ben nog maar dikke maand bezig, maar door er veel mee bezig te zijn leer ik iedere dag bij (zeker ook dankzij dit forum )
                          TOP maat, dat is de bedoeling hier dus. Goed op weg om een leuke hobby te beoefenen. Bewaar de foto's goed en vergelijk ze over een jaar eens

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                            Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                            TOP maat, dat is de bedoeling hier dus. Goed op weg om een leuke hobby te beoefenen. Bewaar de foto's goed en vergelijk ze over een jaar eens
                            Zal ik doen
                            https://www.facebook.com/devrieset/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

                              Ik denk dat tegenwoordig de meeste objectieven hebben geen scherptediepteschaal. Vroeger wel, maar al mijn Nikkor objectieven hebben zelfs geen diafragmaring.

                              Betreffend hyperfocale kan je googelen en daar ga je een hele boterham vinden. Ik ga kort en bondig de praktijk uitleggen:

                              Als je scherpstelt op een bepaalde afstand, blijft de foto aanvaardbare scherp iets voor en iets achter deze afstand. Hoe kleiner het diafragma (groot getal) hoe groter deze afstand.
                              In de praktijk, als ik kan een relatief klein diafragma zetten (b.v. f/11) voor een landschap, om een maximale scherptediepte te krijgen scherp ik stel op ong. de hyperfocale afstand. Dat is iets dichterbij dat oneindig ∞. Zo wordt je scherptediepte vergroot want zo blijft toch scherp tot oneindig maar je win scherpte van dichterbij.
                              Last edited by GTrotter; 1 februari 2014, 22:00.

                              Comment

                              Working...
                              X