Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

    Eerst en vooral, ik weet dat er al verschillende topics lopen over softboxen en alles wat hiermee te maken heeft, maar velen daarvan zijn al enkele jaren oud en de tijd staat niet stil qua aanbod en prijzen in fotografie-land... vandaar dus een nieuwe topic.

    Ik wil me een softbox aanschaffen (tot nu toe heb ik mijn speedlights enkel met paraplu's gebruikt), en als je hierover begint te lezen kom je automatisch bij de softboxen van Westcott uit, nl. de Apollo's.

    Twee modellen waarover ik alleen maar positieve ervaringen hoor zijn de Apolla 28" en de Apollo Orb.
    De prijzen hiervan zijn ongeveer 125 euro voor de Orb, en ongeveer 135 euro voor de Apollo 28". (Prijzen van Amazon.de)
    http://www.bhphotovideo.com/c/produc..._Recessed.html
    http://www.bhphotovideo.com/c/produc...b_36_91_4.html
    Is die Apollo Orb niet een beetje té groot? Ik weet wel, hoe groter, hoe zachter het licht en ideaal voor full body portretten, maar is dit nog werkbaar op locatie? Of is dit niet bruikbaar als er een beetje wind staat?



    Maar er zijn ook andere merken op de markt met gelijkaardige producten, die vaak véél goedkoper zijn zoals bvb. de Phottix easy-up Umbrella (70x70), die kost nog geen 50 euro én je krijgt er meteen een grid bij... Hoe belangrijk is (het gemis van) zo'n grid eigenlijk?
    http://www.phottix.com/en/studio-acc...a-softbox.html

    Op Ebay vind je vaak nog goedkopere modellen, dikwijls merkloos,...


    Wat ik me nu afvraag; zijn de Apollo's hun meerprijs waard tov de andere goedkopere modellen? Wat zijn de grote verschillen? Bouwkwaliteit? Kwaliteit van het licht?

    Ik heb er geen moeite mee om 130 euro te betalen voor een degelijke softbox, maar als blijkt dat je met een model dat minder dan de helft kost even goed geholpen bent, dan moet ik er nog eens over nadenken.

    -Nog een vraagje, ik heb nu 2 speedlights, een canon 430 ex en een Sigma EF-500 DG Super. Als je een grote softbox wil gebruiken, kom je er dan meestal met één flitser erin of zal het dikwijls nodig zijn om twee flitsers te gebruiken? Dat zal zeker afhankelijk zijn van de situatie maar ik probeer het gewoon in te schatten. Als ik beide flitsers wil gebruiken, welk hulpstuk heb ik dan precies nodig en waar kan ik dat bestellen?
    -Als ik kies voor één van de Apollo's, waarvan moet mijn keuze dan afhangen? Ronde of vierkante catchlights, de grootte van de softbox,... andere?

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

    Ik gebruik de ocotabox van Phottix (met grid) en ben daar toch heel tevreden van.

    Om twee flitsers in je softbox te plaatsen (en om de softbox beter te kunnen richten gebruik ik de Phottix multiboom.

    Vooral de grid heeft me voor Phootix doen kiezen.
    Sommige zullen de Apollo's verkiezen wegens zijn uittekende rand (beter richten) maar een rand kun je altijd toevoegen (gewoon een stuk karton aan je softbox maken met klemmen og velcro).
    Die van de apollo's kun je niet verwijderen indien je dit nodig hebt.

    verschil in kwaliteit van licht ga je niet zien.
    In bouwkwaliteit zal er wel een verschil zijn, maar die is niet van die orde dat je het dubbel moet betalen.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

      Bedankt voor de info Zunoel,

      Ik denk dat ik dan ook eerder ga kijken voor een Phottix Softbox

      Ondertussen nog een filmpje gevonden over de octobox, ik zal de link hier plaatsen, wie weet heeft iemand er nog wat aan :-)

      http://www.youtube.com/watch?v=VItiAtEMB_g
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

        Die Phottix-softbox heb ik ook en is heel stevig in gebruik (je kan die grid er gerust met enkele stevige rukken aftrekken). De multiboom van Phottix is trouwens ontzettend handig in gebruik en kan ook als een kleine boom gebruikt worden (zodat je statief niet voor je camera staat als je de softbox vlak voor/boven het model wil plaatsen).

        Comment


        • #5
          Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
          Die Phottix-softbox heb ik ook en is heel stevig in gebruik (je kan die grid er gerust met enkele stevige rukken aftrekken). De multiboom van Phottix is trouwens ontzettend handig in gebruik en kan ook als een kleine boom gebruikt worden (zodat je statief niet voor je camera staat als je de softbox vlak voor/boven het model wil plaatsen).
          Is het ook doenbaar om deze softbox in combinatie met de multiboom buiten te gebruiken? Ik kan me voorstellen dat het hele gevaarte omvalt bij het minste beetje wind? Je kan wel een zandzak of iets dergelijks gebruiken, maar dan nog... Of valt dit mee?
          Nog een vraagje hierover... ik heb verschillende filmpjes gezien waarin een grote softbox aan een monopod is bevestigd... hoe wordt de softbox dan precies vastgemaakt aan de monopod? Zijn er hier nog mensen die op deze manier werken? Je hebt dan natuurlijk wel een assistent nodig.

          Bij de multiboom van Phottix kan je ook een swivel bestellen (15 euro), is die zijn geld waard of kan ik beter kijken voor een andere? De swivels die ik nu heb vertrouw ik niet erg, met name de plaats waar de flits wordt vastgezet met het kleine schroefje (bovenaan). Bestaan er geen swivels die een flits op een andere manier bevestigen?
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

            De multiboom van Phottix moet idd op die swivel van Phottix gemonteerd worden. De duurdere (maar heel stevige) swivel heb je dus echt wel nodig en moet je dus sowieso bijkopen. Het voordeel van de softbox is dat hij gesloten is en dus geen wind vangt zoals een paraplu. Er mag dus gerust een beetje wind waaien, hij zal niet zomaar omwaaien. Heb dit een tijd geleden nog ondervonden (er zaten toen wel twee speedlights in de softbox waardoor hij redelijk zwaar woog). Een verademing in vergelijking met een paraplu.

            Comment


            • #7
              Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Als ik beide flitsers wil gebruiken, welk hulpstuk heb ik dan precies nodig en waar kan ik dat bestellen?
              Ik heb zo eentje gekocht. Stevig van bouw, kan getriggerd worden door 1 trigger die de rest aanstuurt... En dat allemaal voor geen prijs.

              Je stelde nog een vraag over de noodzaak van een grid. Ik zou niet zonder kunnen, maar dat hangt uiteraard van je werk af.

              V.
              http://www.catchlight.be
              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

              Comment


              • #8
                Re: Westcott Apollo's vs goedkopere softboxen

                Ik heb de Westcott reeks, ook de Orb ... met grid.

                Of je een verschil kan zien tussen beide merken dat betwijfel ik.
                www.fotofolio.be

                Comment

                Working...
                X