Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac

    Ik wil een iMac kopen vooral voor gebruik van Photoshop (CS6) en Lightroom.
    Mijn vragen:
    - is er veel verschil tussen de i5 en i7 processor?
    - is een fusion drive echt nodig?
    Ik ga wel voor RAM geheugen 16 gb, dat zal wel volstaan, zeker!
    Ter info: ik ben geen professioneel en hoef dus zeker niet de duurste iMac.
    Beelden maken is plezant!

  • #2
    Re: iMac

    Kan kort zijn: een i5 en 16GB RAM is ruim voldoende.
    Waarschijnlijk zal men u hier een i7 aanpraten wat absoluut niet nodig is voor CS6 of LR5 en al de rest van de programma's die u meekrijgt bij een nieuwe iMac.
    Eén ding kan ik u wel aanraden en dat is het bedraad toetsenbord in plaats van het draadloze.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Dat toetsenbord had ik al door. Muis zonder draad tot daar toe...
      Beelden maken is plezant!

      Comment


      • #4
        Re: iMac

        Het verschil tussen een fusion drive en hdd is zeker erg groot en is imho zijn geld zeker waard. De i5 volstaat zeker, enkel het exporteren in lightroom gaat op een i7 met de extra virtuele cores wat sneller, maar voor de rest voel je dat eigenlijk niet echt. Afhankelijk of het ramgeheugen in de imac nog uit te breiden valt later (ik dacht tegenwoordig van niet?) zou ik overwegen om voor 8GB ram te gaan en eventueel in de toekomst (als ram weer wat goedkoper is geworden) te upgraden. Apple vraagt best heeeeel veel voor die upgrade.

        Voordeel van het toetsenbord met draad is dat er een versie is met numeriek klavier, op een azerty is dat best wel fijn.

        Comment


        • #5
          Re: iMac

          onlangs de 27" aangekocht met de standaard i5 met 8gb Ram geheugen maar wel mét fusion drive meer dan voldoende voor LR en andere veeleisende programma's
          nadien kan je zonder veel moeite gewoon(en goedkoper)wat meer Ram geheugen bijsteken

          Comment


          • #6
            Re: iMac

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht

            Voordeel van het toetsenbord met draad is dat er een versie is met numeriek klavier, op een azerty is dat best wel fijn.
            en je hebt nog 2 usb aansluitingen erbovenop (links en rechts zijkant onderaan het klavier)

            Comment


            • #7
              Re: iMac

              Inderdaad met 8GB RAM geheugen zal het ook vlotjes gaan en Apple is idd. veel te duur als je extra geheugen door hen laat bijplaatsen, maar pas op welk geheugen je achteraf koopt en vooral bij welke winkel.
              Persoonlijk had ik heel goede ervaringen met DEZE winkel.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: iMac

                Je kan er ook gewoon normaal laptopramgeheugen insteken. Dat hoeft echt niet speciaal voor een mac te zijn ofzo.

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de feed-back want die was nuttig
                  Nu nog kiezen tussen de 21.5 en de 27". Die 27 is echt wel groot....
                  Beelden maken is plezant!

                  Comment


                  • #10
                    Re: iMac

                    Ik heb zowel een 24" - als een 27" monitor van Dell, en moet eerlijk bekennen dat ik veel liever voor die 27" monitor zit als ik een foto bewerk.
                    Als het om een tekstverwerker gaat, zoals MS Office, dan heb ik eigenlijk liever een 24".
                    U heeft het in uw openingstopic over photoshop en LR, dan zou ik u een 27" aanraden.
                    In het begin lijkt dat groot maar na een tijdje bent u dat gewoon.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: iMac

                      Opletten als je toch maar voor 8GB RAM zou gaan! Weet dat je in de 21.5-inch achteraf zelf geen kunt bijsteken, in tegenstelling tot de 27-inch, of de modelspecificaties zouden weer eens gewijzigd moeten zijn (ik kan het tegenwoordig niet meer zo bijhouden als vroeger ).
                      Ik kwam van een 24-inch en kon moeilijk naar een kleiner scherm, maar weet dat een scherm nooit groot genoeg kan zijn.

                      Het ziet er ook naar uit dat de 21.5-inch een maximum van 16GB kan hebben, althans volgens MacTracker.
                      Last edited by LesC; 28 januari 2014, 09:10.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: iMac

                        Ik heb een iMac 21,5 inch (dacht van mid 2011) en toen ik hem nieuw kocht heb ik er direct 16GB geheugen in geplaatst (gekocht via internet).
                        Werkt probleemloos, hoe het met de modellen van 2014 zit dat week ik niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: iMac

                          Bij dat model kon je zelf nog RAM bijsteken, daarna niet meer in het 21,5-inch model.
                          Get memory specifications and learn how to install memory in iMac computers.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: iMac

                            Klopt inderdaad dat er 21,5" iMac's zijn waar het zelf bijplaatsen van geheugen in 59 stappen moet gaan, niet voor iedereen weggelegd dus.
                            Vroeger was het maar een plaatje dat je onderaan het scherm moest losvijzen om er ander RAM in te steken, maar sinds die met een dun scherm is verschenen . . . . . . .
                            Aan de hand van het EMC nummer kan HIER achterhaald worden hoe het kan.
                            Dit is ook te lezen op deze sit:

                            Identification and Background

                            Released September 24, 2013,the 21.5" iMac EMC 2638 features improved specifications but the same internals as its previous iteration,
                            the EMC 2455. It can be identified by its model number A1418 and EMC number, 2638, both of which are located beneath the single foot.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Is deze voldoende : 21,5-inch: 2,9-GHz
                              Specificaties
                              2,9-GHz quad-core Intel Core i5
                              Turbo Boost tot 3,6 GHz
                              8 GB geheugen (2x 4 GB)
                              Harde schijf van 1 TB1
                              NVIDIA GeForce GT 750M met 1 GB videogeheugen

                              Ik zou wel voor 16 GB Ram gaan en misschien de fusion drive.
                              Beelden maken is plezant!

                              Comment

                              Working...
                              X