Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

    Het is je vermoedelijk al voren gevallen ...
    Je moet, wil dat plafond fotograferen met een fisheye en dan begint de miserie ... Je kan niet op de rug gaan liggen en nadat je je statief hebt boven gehaald, merk je dat je tot op 50 cm van de bodem moet zakken om alles mooi in beeld te krijgen . Verduveld, speelt daar nog eens een symmetrisch lijnenwerk met onze befaamde edele organen.
    Liveview opzetten lukt wel, maar je kan et niet zien of enkel scheef zien en na enkele minuten heb je meer nek- en spier- en rugklachten dan dat die symmetrie rijk is ...
    En jawel, moeder de vrouw heeft wel haar make-up-spiegeltje bij de hand maar na bijna hopeloze en uiterst zware onderhandelingen volgt een workflow van knoeien, sakkeren en vloeken

    Ik loop nu toch al enkele jaren mee met al die spelen en omstandigheden en naar aanleiding van mijn collega die te pochen loopt met een hoekzoeker (erbarmelijk als je op de grond macro wil doen) probeerde ik een technisch haalbare oplossing te vinden.

    Principe:
    1) Je hebt een spiegel die 45° gekanteld staat op hoogte van het liveview-schermpje.
    2) Het moet eenvoudig te monteren zijn
    3) Eenvoudig te maken zijn zonder hoog-technologische tools en kits en goedkoop in materialen
    (4) eventueel moet de hoek instelbaar zijn.

    Wat nu volgt is GEEN evangelie, noch hoogwaardige theorie. Neen, een simpele aangeboden oplossing.
    Even aan de slag en na enkele uren oefening kwam ik tot het volgende
    - 2 draadstangen (6mm diameter)
    - enkele moeren (6mm diameter)
    - stukje vlakspiegel van ongeveer 5cm op 8cm met afgeslepen zijkanten (dit kan je verkrijgen door de zijkanten te strijken op fijn schuurpapier)
    - 1 bout van 2 cm en 8 mm diameter en een bijhorende moer
    - lusterklemmetje met diameter 6mm. Indien je de vijsjes eruit draait, kan je het koperen lichaam verwijderen. Dit stukje heb je nodig, de plastiek mag weg.
    - een paar stukjes vlak metaal (ijzer of koper, GEEN aluminium) van ongeveer 1,5 cm op 5 cm, 1 à 2 mm dik
    - zilversoldeer, een kleine bunzenbrander en soldeerpasta.
    - siliconenmasitek of een ander kleefmiddel

    Het setje is op een snelbinder gemonteerd wat daarna op een L-bracket wordt geplaatst. Indien je een andere snelkoppeling gebruikt moet je maar even kijken hoe je dit bij jouw setup moet gekoppeld krijgen.

    Het instapmodel: de Lada
    Materiaal


    Op de volgende foto's merk je hoe dit alles moet solderen. We gebruiken een soldeer waar zilver is aan toegevoegd. Dit laat toe dat de minder begaafde loodgieter toch een hechte sluitende binding kan maken, ook al verhit je de onderwerpen niet rondom, maar slechts aan 1 kant. Vergeet niet om de te solderen vlakken even met soldeerpasta te reinigen. Je zorgt er eveneens voor dat de gesoldeerde voorwerpen NIET bewogen worden alvorens het soldeer volledig is uitgehard.

    Je soldeert twee vlakke stukjes metaal aan een schroefstang die je later achter je spiegel aan kleeft met een siliconenmastiek. Laat dit uitharden
    Je soldeert vervolgens een moer op het einde van de tweede schroefstang (je verkrijgt een groter hechtoppervalk) waartegen je dan de lusterklem soldeert.
    Meet vervolgens de afstand vanop jet fototoestel waar het stangetje zal geplaatst worden tot op het punt waar je de spiegel later zonder probleem volledig kan laten ronddraaien. Je mag daar zonder probleem nog eens 5mm bij rekenen. Liever iets te veel, dan te kort.
    Je soldeert op die plaats een bout 100% evenwijdig met het lusterklemmetje en op 90° van de schroefstang. Om een rechte hoek te hebben heb ik gebruik gemaakt van een badkamertegeltje. Plaatste daar de schroefstang en de bout tegen in een hoek van 90° en verhitte met de bunzenbrander. Die tegel kan daar tegen (gebruik geen hout)

    Na uitharden van soldeer alles even goed wassen in gewoon water en drogen. Na uitharden van de siliconenmastiek schuif je nu de schroefstang van de spiegel doorheen het lusterklemmetje waarbij je een moertje voor en en het klemmetje draait. Dit belet dat de spiegel gaat weg en weer schuiven. Iets aanspannen van de moeren kan ervoor zorgen dat de spiegel iets stroever ronddraait maar dat is helemaal niet nodig indien je de spiegel in het midden hebt gevat.
    Je kan eventueel ook de kleine boutjes van de lusterklem gebruiken om de spiegel vast te zetten. Let wel, deze zijn heel klein. Zelf soldeer ik daar een klein vlootje op zodat je ze beter met je vingers kan aandraaien. In het instap-model heb ik dat niet gebruikt.










    Hier merk je hoe de schroefstang met behulp van twee stukjes vlakmetaal op de spiegel is gehecht. Indien dit in het midden is voorkom je dat je spiegel te pas en te onpas begint te tollen.



    Met uitzondering van het uitharden heeft dit juist geteld een half uurjte om dit werkende te krijgen. Merk op: Dit is maatwerk en dat betekent dat deze oplossing eventueel niet volledig past op een ander fototoestelmodel.

    De lamborgini:

    Op de volgende foto's merk je hoe dit alles moet solderen. We gebruiken een soldeer waar zilver is aan toegevoegd. Dit laat toe dat de minder begaafde loodgieter toch een hechte sluitende binding kan maken, ook al verhit je de onderwerpen niet rondom, maar slechts aan
    Maar, zoals we zijn, proberen we natuurlijk wat meer bewegingsmogelijkheden te maken en kijken we uit naar een meer uniforme hoekliveviewer.
    Zo wil ik dat beide stangen in alle richtingen instelbaar zijn (niet één zoals in het instapmodel). Dit betekent en kantelen en verschuiven.
    Technisch lijkt dit sterk op de eerste uitvoering, met uitzondering van de eerste schroefstang die nu gemonteerd wordt op een draagvlak via twee houdertjes. Hierdoor wordt het mogelijk die as in de lengte te verschuiven en eveneens te draaien.
    Hier dan de uitwerking:

    Materiaal


    De soldeertechniek en de uitvoering is hierboven reeds beschreven. Dus, daar hoef ik nu niet veel woorden aan te spenderen.
    Let op. Het is enorm belangrijk alle onderdelen in volkomen rechte hoeken te solderen. Indien die niet het geval is, zal je merken dat je daarvoor gestraft wordt in niet-werkende of niet-handelbare bewegingen ...
    Merk op: Er zijn in deze opstelling twee klemboutjes nodig om de beide schroefstangen vast te zetten wanneer ze in de goede stand staan. Zonder deze lukt de opstelling niet. Ik had vleugelmoertjes willen gebruiken, maar vond die niet, dus ik heb er dan maar twee gemaakt door een vlootje op een boutje te solderen.
    De twee moeren die op de eerste schroefstang (die waar de spiegel NIET op gekleefd is) dienen enkel ervoor dat deze stang niet uit de houdertjes kan glippen en op de bewegingsafstand ook te beperken. Ze zijn evenwel niet nodig en het werkt evengoed zonder deze.











    Werking en resultaat:

    Na bevestiging op je fototoestel stel je de schroefstangen zo in dat ze een makkelijke kanteling van de spiegel toe laten. Bij de Lamborgini kan je deze afstand vast zetten, bij de Lada kan je dit niet.
    Zet liveview aan en kantel de spiegel zo dat hij je levert wat je wenst. Eventueel deze stand vastzetten met behulp van het klemboutje.

    suc6







    Zo tot hier een eventueel interessante tip. En er zijn inderdaad variaties op dit onderwerp best mogelijk. Indien dit het geval is, eventueel toevoegen aan dit topic.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

    Toestel met kantelbaar/draaibaar scherm?

    Comment


    • #3
      Re: De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

      Sorry, ik knutsel ook graag zelf iets in mekaar, maar we zijn ondertussen in de 21e eeuw en er zijn electronische oplossingen hiervoor.
      Voor je smartphone of tablet vind je apps om je camera via een USB kabeltje te bedienen (genre DSLR controller).

      Comment


      • #4
        Re: De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Sorry, ik knutsel ook graag zelf iets in mekaar, maar we zijn ondertussen in de 21e eeuw en er zijn electronische oplossingen hiervoor.
        Voor je smartphone of tablet vind je apps om je camera via een USB kabeltje te bedienen (genre DSLR controller).
        ja, 5 Euro versus 100 à 200 Euro ... en accu-onafhankelijk ...
        Niet iedereen heeft een tablet of een smartphone ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

          Had ik al eens gezien ergens ... via google deze gevonden http://flipbac.com/angle-viewfinder-about.htm

          Comment


          • #6
            Re: De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

            hier heb ik lang op liggen zoeken zonder te weten hoe het heet. Bedankt voor de link

            Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
            Had ik al eens gezien ergens ... via google deze gevonden http://flipbac.com/angle-viewfinder-about.htm
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: De hoekliveviewer analoog aan de hoekzoeker

              Als ik een zoldering of plafond fotografeer leg ik gewoon mijn camera op de grond en met de afstandbediening vastleggen.
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment

              Working...
              X