Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

    Hoi allemaal,

    Ik wil een foto toestel kopen en heb hiervoor wat rondgekeken. Uiteindelijk zijn er 2 foto toestellen waartussen ik niet kan kiezen. Dit zijn:
    De Sony NEX 3NL en de Nikon 1 J3.

    Kan een van jullie me misschien helpen met een keuze te maken? ( Als er andere modellen zijn wat nog betere keuzes zijn, mag je dat ook altijd zeggen )

    Ik heb geen ervaring met fotographie en het is een toestel om mee te nemen op vakantie of uitstapjes. Daarom dat ik iets compacts wil maar dat toch nog mooie foto's maakt. Ook vind ik de prijs van deze 2 toestellen zeer goed meevallen.

    Ik heb een vraag over het type bestand wat deze toestellen aan kunnen. De Sony kan de foto's opslaan in RAW. Wat wilt dit zeggen en wat is hier het voordeel van?

    De hoogste ISO waarde van de Sony is ook meer, zal deze het dan beter doen bij minder licht?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Mvg,

    Martijn

  • #2
    Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

    Het grootste verschil tussen beide camera's is de grootte van de sensor. De Nex heeft een sensor even groot als een spiegelreflexcamera, die van de Nikon is een heel stuk kleiner.
    Beeldkwaliteit wordt grotendeels bepaald door de grootte van de sensor, hoe groter, hoe hoger de beeldkwaliteit.

    Als je wil weten wat RAW is (kan de Nikon trouwens ook) kan je hier meer lezen: http://nexblog.be/2013/11/02/fotograferen-in-raw/6365/

    Comment


    • #3
      Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

      Ik heb na lang twijfelen de Nex-3N gekocht. Is iets groter maar de diepte (met lens) zeker niet. Waarschijnlijk betere foto's (ik héél tevreden), de Nikon zou iets handiger en vlugger zijn, maar veel zal dat allemaal niet schelen. Ongelofelijke kwaliteit voor die prijs!
      http://users.telenet.be/patric/

      Comment


      • #4
        Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

        Haal de NEX in huis, het is een camera waar je kan in groeien, werkt perfect op de intelligente auto modus
        maar kan ook alle andere modi aan. Dus als leek is het gewoon knopje drukken en goede resultaten.
        Groei je in je hobby, dan zal de NEX je ook nooit teleurstellen! De NEX kan ook in RAW, dat is de beste wijze
        maar niet echt voor starters ! Maar je kan met de NEX Nooit Fout Zijn ......

        Met vriendelijke groeten, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

          De eerste vraag die ik u zou stellen is: wat verwacht u van de foto's die u wilt schieten?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

            Zeker met die Nex-3N kan je vandaag geen foute keuze maken. De prijs voor de kit met 16-50 is gewoon aantrekkelijk.

            En zoals hierboven al gezegd: je kan er zonder probleem in groeien, van volautomatisch jpeg met de kitlens tot volledig manueel in RAW met een heel stel lenzen om tussen te kiezen; dus van een paar honderd euro tot een paar duizend als je wil .

            Het voornaamste voor mij is de sensor (grootte/kwaliteit), die o.a. uitstekende beelden bij weinig licht geeft, in combinatie met een compacte oplossing (als ik dat wil tenminste, bv. met een kleine prime of 16-50). Maar wil je er een 500mm tele op zetten, dan kan dat dus ook .
            En dan zijn er nog een een resem adapters waardoor je lenzen van zowat elke leeftijd of merk kan gebruiken in combinatie met dit toestel.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

              Bedankt voor de feedback allemaal!!

              Dan gaat het de Nex-3N worden

              Misschien een stom vraagje, maar jullie hebben het over de Sony nex n. Dat is toch dit toestel?


              Waar staat de lb in de naam dan voor?

              @Red Falcon
              Zoals ik aangaf in de eerste post wil ik een fototoestel dat compact is + mooie foto`s maakt en niet TE duur is. Als hij niet compact is, dan gaat het voor mij teveel gesleur zijn om mee te nemen. Als hij verschrikkelijk duur is, dan ga ik bang zijn om hem mee te nemen.
              Dus ik wil iets wat ik overal mee naartoe kan nemen. Als dit antwoord niet voldoende is, wil je dan misschien een voorbeeld geven wat je ong. juist wil horen?

              Comment


              • #8
                Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                Ja, dit is hem.
                L (of Y) staat voor het type van kitverpakking, met 1 of 2 lenzen erbij.
                B = Black.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                  Ik was vanplan om hem te kopen bij vandenborre. Maar hier zei de verkoper dat dit type geen zoom heeft. En als ik extra zoom wil hebben, ik er een zoom lens bij moet kopen. wat mij dan 200 euro extra zou kosten voor enkel en alleen optisch te kunnen zoomen. Klopt dit? Want ik dacht dat deze camera toch 3x zoom heeft. Ik wil niet ver kunnen zoomen, maar toch een beetje, dat ik niet op en neer moet lopen als ik iets wat dichterbij wil trekken. Klopt het wat die persoon zei, of wou die mij gewoon een andere lens erbij aansmeren van 200 euro?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                    Oorspronkelijk geplaatst door cuinhel Bekijk bericht
                    Ik was vanplan om hem te kopen bij vandenborre. Maar hier zei de verkoper dat dit type geen zoom heeft. En als ik extra zoom wil hebben, ik er een zoom lens bij moet kopen. wat mij dan 200 euro extra zou kosten voor enkel en alleen optisch te kunnen zoomen. Klopt dit? Want ik dacht dat deze camera toch 3x zoom heeft. Ik wil niet ver kunnen zoomen, maar toch een beetje, dat ik niet op en neer moet lopen als ik iets wat dichterbij wil trekken. Klopt het wat die persoon zei, of wou die mij gewoon een andere lens erbij aansmeren van 200 euro?
                    Ik heb het toestel ook gekocht bij VDB ( Sint-Denijs), zelfs met verlengde waarborg, en het wordt geleverd met de 16-50mm zoomlens.
                    http://users.telenet.be/patric/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                      Waarschijnlijk bedoelde de verkoper dat er geen telelens bij zit, maar dat is ook niet de bedoeling hé ☺. De arme jongen denkt waarschijnlijk dat alles om "zo veel mogelijk 'zoom' en pixels gaat"... 😁. Niks van aantrekken en die nex-3 kopen gewoon.

                      Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                        Idd, gewoon kopen die handel.
                        Er is voor die prijs geen betere camera met verwisselbaar objectief.
                        Bij Mediamarkt St. A. Berchem zelfs 279 euro.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                          Ik heb hem gekocht nogmaals bedankt voor de hulp!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                            Cuinhel dikke proficiat, ik heb de Nex 5 (oud model) en ben er bijzonder tevreden van.
                            Greetz,
                            Senn

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

                              Allez,

                              Alweer een tevreden Sony NEX-gebruiker
                              Welkom in de club ...

                              We moeten maar eens een "NEX-dagje" organiseren

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X