Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

    Hoi allemaal,

    Ik wil een foto toestel kopen en heb hiervoor wat rondgekeken. Uiteindelijk zijn er 2 foto toestellen waartussen ik niet kan kiezen. Dit zijn:
    De Sony NEX 3NL en de Nikon 1 J3.

    Kan een van jullie me misschien helpen met een keuze te maken? ( Als er andere modellen zijn wat nog betere keuzes zijn, mag je dat ook altijd zeggen )

    Ik heb geen ervaring met fotographie en het is een toestel om mee te nemen op vakantie of uitstapjes. Daarom dat ik iets compacts wil maar dat toch nog mooie foto's maakt. Ook vind ik de prijs van deze 2 toestellen zeer goed meevallen.

    Ik heb een vraag over het type bestand wat deze toestellen aan kunnen. De Sony kan de foto's opslaan in RAW. Wat wilt dit zeggen en wat is hier het voordeel van?

    De hoogste ISO waarde van de Sony is ook meer, zal deze het dan beter doen bij minder licht?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Mvg,

    Martijn

  • #2
    Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

    Het grootste verschil tussen beide camera's is de grootte van de sensor. De Nex heeft een sensor even groot als een spiegelreflexcamera, die van de Nikon is een heel stuk kleiner.
    Beeldkwaliteit wordt grotendeels bepaald door de grootte van de sensor, hoe groter, hoe hoger de beeldkwaliteit.

    Als je wil weten wat RAW is (kan de Nikon trouwens ook) kan je hier meer lezen: http://nexblog.be/2013/11/02/fotograferen-in-raw/6365/

    Comment


    • #3
      Re: Eerste camera kopen: Sony NEX 3NL of Nikon 1 J3

      Ik heb na lang twijfelen de Nex-3N gekocht. Is iets groter maar de diepte (met lens) zeker niet. Waarschijnlijk betere foto's (ik héél tevreden), de Nikon zou iets handiger en vlugger zijn, maar veel zal dat allemaal niet schelen. Ongelofelijke kwaliteit voor die prijs!