Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kleurzweem voorkomen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kleurzweem voorkomen

    Mijn living bouw ik telkens om tot een geďmproviseerde studio waar ik dan met achtergrond werk en enkele speedlights. Het is nu wel zo dat de muren en plafond in bloesembeige kleur zijn. Hoe kan ik nu voorkomen dat er een kleurzweem op mijn foto's komt. De muren wit schilderen is geen optie.Ik gebruik westcott apollo softboxen met mijn speedlights. Ik dacht dat het licht genoeg gericht kon worden zonder de kleur van de muur mee te trekken maar dat is blijkbaar niet zo, of ik doe wat verkeerd. Iemand wat tips?
    Groetjes Steco

  • #2
    Re: Hoe kleurzweem voorkomen

    Helpt het niet als je de kleurbalans manueel instelt?
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kleurzweem voorkomen

      een "echte" grijskaart mee fotograferen en die gebruiken als referentie om de andere fotos te corrigeren op WB.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kleurzweem voorkomen

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        een "echte" grijskaart mee fotograferen en die gebruiken als referentie om de andere fotos te corrigeren op WB.
        Ik zal mij daar eens op toeleggen......Dat heb ik al eens geprobeerd maar was nog niet zoals ik wenste.........

        Is het bijvoorbeeld mogelijk dat je bij het meeflitsen van gekleurde muren het onmogelijk is om dat nog recht te zetten? Bedankt voor de info.
        Groetjes Steco

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kleurzweem voorkomen

          De flitsers hebben een bepaalde kleurtemperatuur, maar het flitslicht dat weerkaatst wordt op de "bloesembeige" kleur heeft een andere kleurtemperatuur, dat maakt het volgens mij moeilijk om de kleuren 100% correct te krijgen.
          Je zit met 2 verschillende kleurtemperaturen door elkaar, net zoals je dat bijvoorbeeld krijgt als je flitsers gebruikt terwijl er daglicht binnen komt door een raam.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kleurzweem voorkomen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De flitsers hebben een bepaalde kleurtemperatuur, maar het flitslicht dat weerkaatst wordt op de "bloesembeige" kleur heeft een andere kleurtemperatuur, dat maakt het volgens mij moeilijk om de kleuren 100% correct te krijgen.
            Je zit met 2 verschillende kleurtemperaturen door elkaar, net zoals je dat bijvoorbeeld krijgt als je flitsers gebruikt terwijl er daglicht binnen komt door een raam.
            Zoals gezegd gebruik ik softboxen........Ik veronderstel door dat dit meer gericht is, dat ik daar minder last van zou hebben. Toch klopt het nog niet helemaal. Ik heb ook niet veel ervaring in nabewerking........Cursus volgen, wat ik graag zou doen is door mijn werk geen optie.
            Groetjes Steco

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kleurzweem voorkomen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De flitsers hebben een bepaalde kleurtemperatuur, maar het flitslicht dat weerkaatst wordt op de "bloesembeige" kleur heeft een andere kleurtemperatuur, dat maakt het volgens mij moeilijk om de kleuren 100% correct te krijgen.
              Je zit met 2 verschillende kleurtemperaturen door elkaar, net zoals je dat bijvoorbeeld krijgt als je flitsers gebruikt terwijl er daglicht binnen komt door een raam.
              Met een kleurkaart zoals een ColorChecker Passport mogen je muren zelfs fel oranje zijn
              Get true and consistent color in your photos and videos with tools for shooting, editing and printing. Browse our color management products and find your solution today.
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoe kleurzweem voorkomen

                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Met een kleurkaart zoals een ColorChecker Passport mogen je muren zelfs fel oranje zijn
                http://xritephoto.com/ph_product_ove...ction=overview

                Bedankt voor de reacties. Hoog tijd om met zo een kaart te (leren) werken.
                Groetjes Steco

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe kleurzweem voorkomen

                  Een kleurkaart kan een zeer goede oplossing zijn maar als je bijv. op een gezicht aan de ene kant licht van je softbox hebt en aan de andere gereflecteerd (gekleurd) licht van de muur of plafond je dit niet goed gaat krijgen. Je kan met een kleurkaart je kleuren juist zetten maar verschillende kleurzwemen op één foto kan je niet corrigeren.
                  Wat je ook kan doen is de kleur van je flitsen aanpassen met gelfilters om ze in de buurt van je gereflecteerd licht te krijgen
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment

                  Working...
                  X