Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze Nikon D7100 - D610

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke keuze Nikon D7100 - D610

    Na tientallen draadjes gelezen te hebben over de D7100 de D610 en de D800, en verschillende overwegingen kom ik er echt niet uit dus zou graag jullie mening hebben.
    Ik fotografeer voornamelijk mensen, kinderen, honden... ik werk het liefste met natuurlijk licht, voornamelijk omdat ik niet zo een crack ben in flitsen.

    Momenteel heb ik een D7000 waar ik tevreden van ben (lenzen, zie in mijn handtekening) alleen onder slechte lichtomstandigheden (lees, winters weinig licht, indoor foto's maken) ben ik niet tevreden en ben ik echt verplicht om een (externe) fitser te gebruiken.
    Ik wil mijn D7000 houden als back-up body en een extra toestel kopen.

    Ik heb meerdere vergelijkingssites bekeken, vergeleken, alles erop en eraan. Als ik puur naar de specs kijk, ja dan lijkt de D800 - 24-70mm 2.8 zowat IDEAAL voor mij. MAAR deze optie is dan ook de meest prijzige, en voor mijn huis-tuin-en-keukengebruik mss een beetje over the top.

    Dingen die ik wel nader bekijk;

    -D7100 + een extra flitser bijkopen (en flitscursus gaan volgen zodat ik daar eindelijk wat beter in wordt)
    - D610 = overstap op Full Frame, dus lijkt me mogelijk om toch hogere iso's te gebruiken en zo langer zonder flits te kunnen werken.

    Dus m.a.w. ga ik voor het high-end model cropcamera of stap ik over op het instapmodel Full Frame. Als ik hun specificaties vergelijk vind ik niet veel verschillen?

    Zou ik met de D610 nog steeds gebruik kunnen blijven maken van mijn 17-50mm van Tamron? (ik weet wel dat die zal passen, maar twijfel of de range dan wel zo ideaal zal zijn)
    Ik kom er niet aan uit, mensen die keuze DX of FX moeten maken, op welke basis doen jullie dit??
    Last edited by _Gwen; 24 januari 2014, 20:38. Reden: Aanvulling
    Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

  • #2
    Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

    Waarom zou je geen indoor foto's kunnen maken met een D7000 ? (dat toestel is toch maar een paar jaar oud)
    Indoor fotograferen is niet zo moeilijk. ISO800-1600 én een lichtsterke prime lens als de Nikkor 50 f1.8 of de Sigma 30 f1.4.
    Wat me meeste stoort is de vaak niet-correcte witbalans. Maar de ingebouwde presets doen al veel goeds.
    Die 17-50 van Tamron kan je niet gebruiken op een Fullframe volgens mij.

    Comment


    • #3
      Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

      Die 17-50 van Tamron kan je niet gebruiken op een Fullframe volgens mij.
      Jawel maar in cropmodus...

      Comment


      • #4
        Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

        Ik zou geen halve seconde twijfelen en naar ff overstappen voor wat jij doet.
        En een D700 tweedehands? Super camera en erg betaalbaar tegenwoordig.
        Van welke regio ben je?
        Steeds welkom om hier eens aan de ff te snuffelen en te vergelijken met je huidige camera.
        Nikon D700, wat glas en Sony RX100
        BD2424BE
        Klik voor meer!

        Comment


        • #5
          Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

          Ik lees net dat je sommige zaken pas net hebt. Misschien is het een idee om aan je techniek te werken qua instellingen en post processing. Daarnaast hoef je echt geen crack te zijn met flitsen om er in bepaalde situaties voordeel mee te behalen. De investering in een SB700 is een stuk minder dan in de andere alternatieven die je noemt.
          Deze periode va het jaar is daarnaast buitengewoon rottig qua licht. Ik heb afgelopen zondag op onze open dag (vakcollegetilburg.nl) de hele dag de flitser er op gehad. Zowel met mijn back-up Fujifilm S5 als met de d800. Mits gebruikt als aanvulling op het aanwezige licht en indirect krijg je dan prima resultaten.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Ik lees net dat je sommige zaken pas net hebt.
            Klopt die lichtsterke Tamron heb ik maar sinds december, gekocht omdat ik héél graag met mijn 60mm 2.8 werk, maar deze soms te dicht zit qua zoom./
            Volledig mee akkoord dat ik nog moet werken aan techniek. Maar ik stel deze vraag omdat ik zo ie zo een 2de camera wil kopen, ik heb enkele huwelijken in 2014 voor de boeg waarbij ik mijn familie niet wil teleurstellen om op hun grote dag zonder camera te vallen. Dit is de hoofdreden voor een extra aankoop. (tot hiertoe zijn ze altijd tevreden geweest over m'n foto's die ik met de D7000 (of zelfs nog D3000) gemaakt heb, dus daar ga ik mijn keuze van camera niet laten vanaf hangen)

            @Diabolix
            Ik woon op de grens van Limburg en Antwerpen. Weet jij of de D700 ook nog ergens nieuw verkrijgbaar is? want voor een body ben ik niet zo geneigd om 2de hands te gaan kopen.
            Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

            Comment


            • #7
              Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

              Ik ga hier Spanjaart toch wind in de zeilen blazen door te bevestigen dat je echt wel met je materiaal moet leren werken. Een d7000 is een fantastische camera die mijlenver beter is dan een toestel dat een pro 15 jaar geleden kon hebben. Voor huis tuin en keukenfotografie moet die meer als voldoende zijn. Een d800 en 24-70? Beide volkomen pro toestellen die een investering van zo'n grosso modo 4000€ vertegenwoordigen. Voor huis- tuin en keukenfotografie??

              Mijn advies : leer wat je hebt goed te gebruiken. Je zegt dat je niet kunt flitsen? Leer dat dan. Een nieuwe body gaat niets helpen. Tuurlijk, je krijgt een stop meer bruikbare iso. So what? Als de d710/900/xx uitkomt, ga je dan weer 1000'en euros uitgeven voor een marginale verbetering? Spendeer 200€, koop een flash en en koop een internetles en leer flitsen. Heb beide toestellen veel gebruikt en met beide toestellen kan ik exactdezelfde fotos maken. Tenzij je echt alles wil halen uit een d800/610 blijf dan bij die 7000. Om alles te halen uit een d610/800 moet je trouwens meer doendan materiaal beschikke, je moet die toestellen kennen en algemene kennis hebben. Die kun je niet kopen.

              Het gaat om de techniek, niet het materiaal.

              PS Een huwelijk goed fotograferen is niet van de poes. Waarschuw je familie voor het eventuele risico. Huwelijken zijn stresserende momenten waar je jaren kennis op vlak van aperture, shutterspeed, belichting, compositie in een fractie van een seconde moet combineren om een goed beeld te krijgen. Als je zegt dat je nog niet kunt flitsen zou ik dringend bijscholen...
              (Je mag deze laatste commentaar negeren als je niet de fotograaf van dienst bent, maar enkel wat extra fotojes maakt. Maar dan vraag ik mij wel af waarom je een backup nodig hebt.)
              MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

              Comment


              • #8
                Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
                PS Een huwelijk goed fotograferen is niet van de poes. Waarschuw je familie voor het eventuele risico. Huwelijken zijn stresserende momenten waar je jaren kennis op vlak van aperture, shutterspeed, belichting, compositie in een fractie van een seconde moet combineren om een goed beeld te krijgen. Als je zegt dat je nog niet kunt flitsen zou ik dringend bijscholen...
                (Je mag deze laatste commentaar negeren als je niet de fotograaf van dienst bent, maar enkel wat extra fotojes maakt. Maar dan vraag ik mij wel af waarom je een backup nodig hebt.)
                Heb ik heel duidelijk met hun afgestemd, ik heb een externe flits en weet wel hoe deze basis te gebruiken (maar veel verder gaat het dus idd niet). Familie is uitgebreid gewaarschuwd, hebben ook mijn foto's gezien van vorige huwelijken waar ik inderdaad als 2de fotograaf werkte, 't is echt hun bewuste keuze om mij als enige fotograaf in te schakelen. Daarom inderdaad dat ik een 2de body wil hebben, een onlinecursus is nog eens een idee, ook tips waar ik die kan vinden?
                Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

                Comment


                • #9
                  Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                  Mja, dan blijf ik bij wat ik ervoor heb gezegd. Als je toch 2e shooter bent, dan heb je 90% geen tweede body nodig. Die eerste shooter, die wsl een pro zal zijn zal er 2-3 bij hebben. Indien je echt toch een tweede wil, huur gewoon een tweede d610 die dag. Indien je een backupbody wilt, pak dan dezelfde dat je exact weet hoe dezelfde instellingen moet instellen. Indien je moet beginnen sukkelen met instellingen veranderen, DX/FX beeldverhoudingen berekenen enz.
                  Vraag jezelf in alle eerlijkheid af hoeveel keer je die eerlijk gaat gebruiken die backup.

                  Mijn advies: huur er desnoods een tweede, en steek die honderden euros in cursussen/spaarpot
                  MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                    je kan altijd op http://kelbyone.com/ hun aanbod even checken
                    Ze doen zo wat van alles en toch wel zeer informatieve cursussen, het is natuurlijk wel niet echt zoals een echte real-life cursus maar je steekt er toch altijd wat van op.
                    Heb paar maand geleden eens een 48 hour pas gewonnen, Heb enorm veel van bij geleerd, aangezien ze toch wel zo van die kleine handige tips geven

                    Hopelijk helpt dit je een beetje
                    groeten
                    Behance:
                    https://www.behance.net/mamoela

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                      Gegroet fotografie liefhebbers !

                      Ik heb ook lang (3 maanden) getwijfeld tussen de D7100 en D610, maar het is toch de D610 geworden. Voornaamste redenen :

                      * veel grotere viewfinder (een wereld van verschil met de D7100!)
                      * ligt veel beter in de hand (iets groter)
                      * minder en meer centraal gelegen focuspunten storen mij helemaal niet, integendeel ik vind het prettiger werken
                      * fullframe sensor (grotere kleurendiepte en nòg betere prestaties in donkere omstandigheden)
                      * voor de DX (24 megapixel) van de D7100 moet je eigenlijk ZEER scherpe lenzen hebben, om op de kleine sensor scherpe beelden te maken. FX heeft het voordeel van de kleinere pixeldichtheid. In theorie moet de lens voor de D610 eigenlijk minder scherp zijn dan de lens voor de D7100 om even scherpe beelden te maken. De meeste testfoto's op reviews zijn met een 50mm prime lens gemaakt en dat heeft zo zijn reden denk ik.
                      * dat je met een 24-85mm lens de ideale "all-round" lens hebt, ik heb vroeger een D90 gehad , en die cropfactor stoorde mij mateloos, omdat je voor echte breedhoek + allround altijd 2 lenzen nodig hebt. Tenzij je een 16-55 of zoiets neemt, maar met de meeste 18-xxx lenzen heb je maar een breedhoek van 27mm, wat volgens mij net iets te klein (of groot) is om gebouwen e.d. te fotograferen. Natuurlijk voor natuurfotografen is een cropfactor de ideale partner... geef ik toe, maar voor mij heeft de FX het groothoekvoordeel...
                      * DX lenzen (vooral de groothoek) zijn zeer moeilijk te maken, ze hebben sowieso meer optische vervorming dan de FX equivalenten
                      * je kan op de D610 ook DX lenzen op gebruiken, die geven dan maar +/- 10 megapixelfoto's maar het IS mogelijk. Het toestel herkent de DX lens en maakt automatisch de cropping. Alleen in de optische viewfinder zie je een zwarte rand van de cirkel. Voor de DX markt zijn er fantastische lenzen, en je kan hier ook lekker gebruik van maken.

                      my 2 cents
                      Last edited by hgwells; 5 maart 2014, 14:18.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                        * ligt veel beter in de hand (iets groter)
                        Dus door die 5mm ligt hij VEEL beter in de hand?
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                          Jazeker, zo vind ik de D800 te groot en te zwaar, en dat scheelt ook maar een paar millimeter. De D610 is voor mij het ideale formaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                          Dus door die 5mm ligt hij VEEL beter in de hand?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                            Ik heb momenteel een D7100, met 35, 50, 16-85 en 18-105 objectieven. Ik zou graag overstappen naar een D610 (ff). Wie kan mij hierover wat raad geven?
                            JPVD fotografie
                            Canon EOS 7D en Canon EOS 60D
                            Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

                              Welke raad bedoel je?

                              Comment

                              Working...
                              X