Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een nieuwe videocamera maar welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een nieuwe videocamera maar welke?

    Hi,

    Na dat verleden jaar halfweg de vakantie onze videocamera het begaf is het tijd voor een vervanger.
    Natuurlijk HD (er zijn geen andere meer denk ik). Met vorige cams werd grotendeels op automatisch gefilmd met nu en dan manuele aanpassing van belichting. Wat wel beter kon was DOF (of beter het gebrek er aan, want steeds scherp van dicht tot ver). Dat willen we dus ook beter en hoewel waarschijnlijk weinig te gebruiken moet er manuele diafragma instelling mogelijk zijn.
    Low light kwaliteit is meegenomen.

    Mocht ik cameraman zijn was de keuze wat sneller gemaakt (ik heb geen schrik van manuele instellingen) maar mijn vrouw wil zo weinig mogelijk handelingen uitvoeren bij het filmen. We maakten al wel een selectie maar gebruiksgemak is zeer belangrijk.
    Heeft iemand ervaring met de volgende modellen?

    Canon Legria HF G25 (op het eerste zicht: 10x zoom mag iets meer, iets te weinig breedhoek, zeer dure wide angle voorzet)
    Canon Legria HF G30 (tegenover G25 betere keuze maar prijzig)
    JVC GC PX-100 (10x zoom)
    Panasonic HC-X920

    Ingebouwde effecten e.d. worden niet gebruikt (editing met Premiere).

    Suggesties voor andere modellen zijn ook welkom natuurlijk.
    Liefst iets waar "pak" aan is want sommige camera's zijn wel echt te klein/licht.

    alvast bedankt.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Een nieuwe videocamera maar welke?

    Heb gewerkt met Sony 650: onder de indruk van de steadicam: indrukwekkend.
    Heelwat beelden van die camera zijn gebruikt bij tv-uitzending vorige maand.
    Je kan handinstellingen doen.
    Ook de groothoek is prima en dat is niet gebruikelijk voor zo'n handicams.
    Ook de grote contrasten worden goed overbrugd.
    Als je met een dof wil werken zet dan op tele en dan krijg je zoiets bij benadering maar kies dan voor een fotocamera met grote sensor
    maar dat is absoluut niet gemakkelijk en best alleen te gebruiken voor fictie of als je veel tijd krijgt.
    De andere camera's ken ik niet.
    http://www.stich.be

    Comment


    • #3
      Re: Een nieuwe videocamera maar welke?

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      ...
      Wat wel beter kon was DOF (of beter het gebrek er aan, want steeds scherp van dicht tot ver). Dat willen we dus ook beter en hoewel waarschijnlijk weinig te gebruiken moet er manuele diafragma instelling mogelijk zijn.
      ...
      Mocht ik cameraman zijn was de keuze wat sneller gemaakt (ik heb geen schrik van manuele instellingen) maar mijn vrouw wil zo weinig mogelijk handelingen uitvoeren bij het filmen. We maakten al wel een selectie maar gebruiksgemak is zeer belangrijk.
      ...
      Liefst iets waar "pak" aan is want sommige camera's zijn wel echt te klein/licht.
      Kleinere DOFs zullen m.i. onmogelijk zijn met een klein toestel (lees sensor).

      In iedere DOF is er een relatie tussen de brandpuntsafstand (en praktisch dus ook de sensorgrootte) en de afstand tot het onderwerp. Zie Wiki.
      Simpel uitgedrukt : 5 m is dichtbij t.o.v. een groot (sensor)beeld maar bijna oneindig ver voor een minibeeldje.

      Moest je een camcorder vinden met een zeer lichtsterk objectief (grote diafragmaopening, die bovendien manueel instelbaar is) dan kan je de DOF wat verkleinen, maar nooit zoals bij de beduidend grotere fotocamera's. Ook kan je telkens de grootste brandpuntsafstand gebruiken, maar dat beperkt dan natuurlijk wel sterk wat in beeld komt.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Een nieuwe videocamera maar welke?

        Ik werk met de G10. Die is vergelijkbaar met de G25.
        a) -Bij zwak licht maakt die nog redelijke beelden.
        b) -De DOF vind ik ook redelijk.
        a) en b) zijn inderdaad niet te vergelijken met de prestaties van een DSLR.
        c) - Het gebrek aan groothoek stoort me het meeste bij deze camera. Als je binnen (thuis of feestzalen) filmt kom je nogal wat groothoek te kort.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Een nieuwe videocamera maar welke?

          Hallo,

          Ik heb 2 Sony's (beide 1920x1080)
          .
          De eerste is een VG20E - losse camerabody met de NEX-sensor en kan alle NEX-lenzen gebruiken (ik heb ook de NEX-7) (lenzen van 12mm tot 200mm)
          Levert prachtige DOF-beelden op en schitterende kwaliteit - maar de prijs is navenant ... zeker als je de lenen ook nog eens moet aanschaffen (maar ik had die al ...).
          Die is wel perfect te gebruiken als fototoestel en de kwaliteit is gelijk aan die van de NEX-7.
          Deze camera heeft dan ook een grote sensor.

          Voor dagdagelijks gebruik en op minder veilige vakantiebestemmingen heb ik de HDR-320E. Werkt eigenlijk bijna helemaal automatisch (behalve de belichting - die kan ook manueel).
          Die levert ook prachtige beelden (wel wat minder dan de VG20E), en is qua prijs-kwaliteit heel erg goed.
          DOF moet je wat zoeken ...
          De foto's zijn duidelijk van een mindere kwaliteit. Duidelijk merkbaar dat er hier een kleine sensor inzit.

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Een nieuwe videocamera maar welke?

            Om een idee te geven van de DOF bij een Canon HF G10 heb ik snel, snel een testfilmpje gemaakt.
            (Ook om eens Edius 7 uit te testen )

            DOF test met Canon Legria HF G10
            Diafragma op f 2.8 ( Av - Diafragma voorkeur)
            Eerste deel: manuele focus met focusring
            Tweede deel: manuele focus met touchscreen

            Op 1080p HD bekijken op een beter idee te hebben a.u.b.


            Zie ook : http://youtu.be/_PDvEO60DBI
            Last edited by Skitch; 24 januari 2014, 22:35.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Een nieuwe videocamera maar welke? UPDATE

              Sony komt heel binnenkort uit met de HDR-CX 900 E videocamera.
              Deze heeft een 1 inch CMOS sensor en werkt als AVCHD en XAVC S camera - 50p/24p.
              Het is dezelfde sensor als in de Sony DSC-RX10. De lens is een 12x zoom. 35-mm equivalent Filmmodus: (mm) 29,0 - 348,0 mm

              Met deze camera zullen mooie DOF's mogelijk zijn. Waarbij de ingebouwde ND filter kan helpen.

              De prijs zal op 1.499€ komen.
              Zijn broertje, de FDR-AX 100 E heeft 4K aan boord. (1.999€)
              Last edited by Skitch; 25 januari 2014, 18:00. Reden: 35-mm equivalent
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Een nieuwe videocamera maar welke? UPDATE

                OK, alles is gelezen/bekeken en de Sony CX900 ziet er prachtig uit wat betreft specs. Helaas heb ik nog geen manual te pakken gekregen om alles in detail te bekijken.

                Door naar de CX900 te zoeken kwamen we twee andere Sony's tegen die technisch dicht bij elkaar aansluiten, de PJ780 en PJ650. Op YT zijn er nogal wat filmpjes te vinden en de beeldkwaliteit is zeer goed. Beiden hebben een beamer aan boord (lijkt mij het equivalent van bloatware bij printers )

                Het "floating" deel van de camera's lijkt ook een groot voordeel te zijn en ziet er wat uit als vloeiende steadycam beelden. Ideaal om te filmen vanuit de auto.

                Verschil: PJ780 heeft een "G" lens en minder kans op glare. Sensor is iets groter. We hebben deze camera's al eens vast gehad bij MM en ze liggen goed in de hand en hebben toch iets van gewicht voor een stabiel gevoel.

                Aangezien de 900 nog niet verkrijgbaar is en we niet lang meer kunnen wachten om een camera aan te schaffen (leer/test periode voor de vakantie) zal de keuze waarschijnlijk tussen de 650 en 780 gaan...
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Een nieuwe videocamera maar welke? UPDATE

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Aangezien de 900 nog niet verkrijgbaar is en we niet lang meer kunnen wachten om een camera aan te schaffen (leer/test periode voor de vakantie) zal de keuze waarschijnlijk tussen de 650 en 780 gaan...
                  Alles hangt af van wat je wil doen. Ik werk zelf soms met de 650 en die is prijs kwaliteit super en je kan ook heel wat handmatig instellen!
                  De 780 registreert met andere codec.
                  De stabilisator is buitengewoon en ik kan het weten want ik werk zelf soms met een echte steadicam.
                  De beamer is wel beperkt van licht maar ook meegenomen.
                  http://www.stich.be

                  Comment

                  Working...
                  X