Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkormat FT3 TTL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkormat FT3 TTL

    ik heb al enkele beelden van dit projectje laten zien, ik denk nu in het definitief stadium te zijn gekomen. Laat dus maar horen waar jullie denken dat dit nog beter kan. (Voor de duidelijkheid er is in het beeld niets ingezet, er is wel wat opgepoetst rond het beeld om een egale achtergrond te krijgen)


  • #2
    Re: Nikkormat FT3 TTL

    Ik wou dat ik het jou kon nadoen...
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Nikkormat FT3 TTL

      De onscherpte van de body (achtergrond) t.o.v. de scherpte van de lens is er voor wat over.
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Nikkormat FT3 TTL

        De FT3 staat er idd. wat te wazig op, dat zou ik zeker scherper in beeld brengen.
        Wat men nu in de lens ziet staat ondersteboven en is veel te klaar. Voor mij mag het wel ondersteboven staan maar het zal in werkelijkheid zeker nooit zo zuiver zijn als nu.
        Probeer ook eens met een donkere achtergrond achter uw FT3 met een diffuus licht op uw toestel zelf.
        Je bent creatief bezig, vind dit goed, maar niet te snel tevreden zijn hé.
        Blijf bezig en de resultaten zullen wel vanzelf komen. Veel suc6.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkormat FT3 TTL

          De lens staat in het midden geposteerd en dit in tegenstrijd met de lens in de ondersteboven presentatie van het beeld in de lens. Er zijn hier tips waar ik me kan achter scharen, het kan beter maar hou dus vol.
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: Nikkormat FT3 TTL

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            De FT3 staat er idd. wat te wazig op, dat zou ik zeker scherper in beeld brengen.
            Wat men nu in de lens ziet staat ondersteboven en is veel te klaar. Voor mij mag het wel ondersteboven staan maar het zal in werkelijkheid zeker nooit zo zuiver zijn als nu.
            Probeer ook eens met een donkere achtergrond achter uw FT3 met een diffuus licht op uw toestel zelf.
            Je bent creatief bezig, vind dit goed, maar niet te snel tevreden zijn hé.
            Blijf bezig en de resultaten zullen wel vanzelf komen. Veel suc6.
            Dit is met een F11 op 200mm van op een 1m60 afstand genomen, De 50mmAF-d licht +/- op 35cm van de FT3, dichterbij krijg ik de volledige body niet op het beeld in de lens.
            Ik heb aan dit beeld enkel het front van de 50mm AF-d wat opgelicht om wat diepte en detail in het zwart te krijgen het contrast in de 50mm MF op de body wat verminderd om de reflectie daar in wat te minderen. Het beeld in die lens is dus wel degelijk zo zuiver. Verder is de glasplaat waar alles opstaat en de reflectie van de body daarop weg gepoetst.
            Mijn opstelling waren 5 glazen met 2 gewone A4tjes op daarboven een glazen snijplank dit op een 20cm van een witte muur, achteraan hierop de body en vooraan op het randje de 50mmAF-d. Onder de FT3 een flits die naar de witte muur gericht is die er voor zorgt dat het licht zowel van achter als van onder de body komt, op mijn toestel had ik een flits staan die recht omhoog flitste en met vooraan nog een papiertje geplakt om de hoeveel licht dat toch naar voor gaat te verminderen om zo reflectie in de 50mmAF-d te vermijden. Alle licht dat frontaal in die lens komt zorgt voor reflecties zelfs met het meest difuus flits licht dat ik kan bereiken was dit dus geen optie. De donkere achtergrond kan ik eventueel nog wel eens uitproberen, hoewel ik nu het wit volledig rondom en het ontbreken van ondergrond en schaduwen wel leuk vind, het maakt er iets strak van.
            Ik ben zeker niet snel tevreden geweest bij het uitwerken van dit beeld, het zit nu zeer dicht bij wat ik in m'n hoofd had voor ik er aan begon en dat heb ik pas bereikt na de 5de sessie waarbij verschillende opstellingen en belichtingen zijn uitgeprobeerd.Van de eerste 2 sessies heb ik geen beelden meer over gehouden van de andere vind je in volgende topics het beste beeld.

            Forum voor stillevens of abstracte fotos. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


            Dat het beeld in de lens ondersteboven en gespiegeld staat is omdat als je door een objectief kijkt je dit beeld krijgt (en dit is er hier dus niet ingezet). Dit omdraaien zou dus ook niet correct zijn

            Comment


            • #7
              Re: Nikkormat FT3 TTL

              Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
              De lens staat in het midden geposteerd en dit in tegenstrijd met de lens in de ondersteboven presentatie van het beeld in de lens. Er zijn hier tips waar ik me kan achter scharen, het kan beter maar hou dus vol.
              Ik heb de FT3 gecentreerd in het beeld, de lens zit idd niet uitgelijnd met de lens op de ft3 simpel omdat de lens op een FT3 niet centraal staat en om het beeld in de lensopening mooi vullend te maken en toch de volledige body er op te krijgen lukte mij niet als ik dit mooi uit lijn. Ofwel had ik aan de linkerkant een leegte ofwel stond er aan de rechterkant de body niet volledig op. Nu staat hij eigenlijk nog een tikkeltje te laag waardoor hij rechts onderaan niet de lensrand raakt. Dus als je nog concrete tips hebt om dit toch juist te krijgen mag je dit zeker doorgeven.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkormat FT3 TTL

                Ok, maar met een 200mm heb je natuurlijk heel weinig scherptediepte, voor meer scherptediepte is een groothoek nodig met heel klein diafragma.
                Maar waar stond die camera die wij in de lens zien, voor- of achteraan?
                Ik heb hier snel een klein experimentje gedaan met een Canon A1 met een FD 50mm f/1.8 erop en een kleurrijk verpakking kartonnetje van een batterij achter de zoeker.
                Het kartonnetje (goed belicht) komt door de spiegel en het prisma niet omgekeerd in beeld als ik in de lens kijk, ik dacht dus dat u ook zo werkte.
                Ik heb hetzelfde geprobeerd met mijn Nikon F4s en een Nikkor 50mm f/1.4 erop, datzelfde kartonnetje achter de zoeker en.......... ik zie niks door de lens.
                Niks is ook geen waar, ik zie alleen een groene waas in de lens, waar ik met de Canon een toch redelijk zuiver beeld had, maar bij geen van de twee camera's was de lens volledig beeldvullend.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkormat FT3 TTL

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Ok, maar met een 200mm heb je natuurlijk heel weinig scherptediepte, voor meer scherptediepte is een groothoek nodig met heel klein diafragma.
                  Maar waar stond die camera die wij in de lens zien, voor- of achteraan?
                  Ik heb hier snel een klein experimentje gedaan met een Canon A1 met een FD 50mm f/1.8 erop en een kleurrijk verpakking kartonnetje van een batterij achter de zoeker.
                  Het kartonnetje (goed belicht) komt door de spiegel en het prisma niet omgekeerd in beeld als ik in de lens kijk, ik dacht dus dat u ook zo werkte.
                  Ik heb hetzelfde geprobeerd met mijn Nikon F4s en een Nikkor 50mm f/1.4 erop, datzelfde kartonnetje achter de zoeker en.......... ik zie niks door de lens.
                  Niks is ook geen waar, ik zie alleen een groene waas in de lens, waar ik met de Canon een toch redelijk zuiver beeld had, maar bij geen van de twee camera's was de lens volledig beeldvullend.

                  De lens ligt met een open diafragma op de voorgrond en de camera staat er achter. Er zijn dus 2 objectieven op de voorgrond de 50mmAF-d en op de ft3 een 50mm AI f2. Het beeld in de lens is het beeld dat je krijgt als je door die open lens doorkijkt. En er is dus een 35cm tussen de 50mmAF-d en de ft3.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkormat FT3 TTL

                    Oja, waarom met een 80-200 op 200mm en op +/- 1m60afstand en niet met een 24-70 ook weer om in de lens een mooi vullend beeld te krijgen en alles zo groot mogelijk op de foto te krijgen om zo veel mogelijk pixels te gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkormat FT3 TTL

                      Ok, nu snap ik het helemaal.
                      Ik dacht dus dat de lens aan de camera zat.
                      't Ja dan is het omzeggens onmogelijk om objectief en de camera scherp in beeld te krijgen, allee in een foto wil ik zeggen.
                      Misschien hetzelfde proberen met twee foto's en een blend van maken?
                      Dank voor de klare uitleg.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkormat FT3 TTL

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Misschien hetzelfde proberen met twee foto's en een blend van maken?
                        Dat is iets wat ik nu net niet wil doen, net zoals dat ik het beeld dat je in de lens er niet wil in zetten.
                        Ik heb even gekeken ik denk dat ik op f11 een Dof heb van 2.53cm en op f22 zou het +/-5cm zijn. Zou de body er dan veel scherper op staan? want die blijft dan ver buiten de Dof liggen,(Dof tot 2.5cm achter het scherpstelpunt en de body staat er een 35cm achter.)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkormat FT3 TTL

                          Met uw 200mm? Probeer het eens met een groothoek die hebben een grotere scherptediepte. De moeilijkheid zal dan evenwel de belichting zijn.
                          Als het enkel om de foto te doen is denk ik dat een goede compact nog een grotere scherptediepte heeft.
                          Probeer maar even en laat dan uw resultaat eens zien, ben benieuwd.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X