Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste reflex camera kopen (student)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste reflex camera kopen (student)

    Hey iedereen,

    Ik ben Laurens Meeusen en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben hier lid geworden omdat ik wat meer wou teweten komen over fotografie door verschillende topics te lezen op deze site.
    Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken over de aanschaf van mijn eerste reflex camera maar ik twijfel toch een beetje.

    Ik twijfel momenteel tussen de canon 600d en de 700d en ik dacht hierbij de 18-135 kitlens van cannon zelf. Ik sta ook open voor andere merken had bijvoorbeeld ook al eens gekeken naar de samsung nx 2000.
    Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor foto's op reis en op uitstappen. Voor mij is het belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis in zit want dit is voor mij een vrij belangrijk punt. Verder hoef ik er niet zo'n speciale dingen mee te doen eigenlijk.

    Vriendelijke groeten,
    Laurens Meeusen

    Ps. Mijn budget als student is wel beperkt dus indien ik een duurder model zou kiezen zal ik hiervoor wel nog even moeten sparen. Dus liefst niet te duur.

  • #2
    Re: Eerste reflex camera kopen (student)

    Mischien dat je er beter aan doet om een gedetaileerde omschrijving van:
    - foto's op reis
    - op uitstappen
    te geven
    (de één gaat cultuur snuiven de ander trekt de wildernis in of gaat de feesttent/concertje pakken de ander gaat een dagje duinpan zitten / tochtje op, met de fiets/benewagen/varen)

    belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis
    - daar ben je zelf 99% voor verantwoordelijk
    - kan je ook uitstekend met software verdoezelen

    Comment


    • #3
      Re: Eerste reflex camera kopen (student)

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Mischien dat je er beter aan doet om een gedetaileerde omschrijving van:
      - foto's op reis
      - op uitstappen
      te geven
      (de één gaat cultuur snuiven de ander trekt de wildernis in of gaat de feesttent/concertje pakken de ander gaat een dagje duinpan zitten / tochtje op, met de fiets/benewagen/varen)

      belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis
      - daar ben je zelf 99% voor verantwoordelijk
      - kan je ook uitstekend met software verdoezelen
      Ik ga wel af en toe op uitstap maar wil de camera eigenlijk voor zowat alles KUNNEN gebruiken. Soms wat meer kunstzinnig dan andere keren.
      Echt cultuur snuiven doe ik niet echt. Ik ben meer de ''massatoerist'' om het zo te noemen.

      Weet niet of je nu een tip hebt voor mij van welke camera ik het beste zou kiezen?

      Comment


      • #4
        Re: Eerste reflex camera kopen (student)

        Dat "massatoerist" zegt mij nog weinig, maar beschouw dat als cultuur snuiven.

        Was meer op zoek naar woorden als:
        - straat
        - landschap
        - sport
        - architectuur
        - close-up / detail

        Principeel zal ik dan eerder uitkomen op een objectief met een zoom in het bereik van 24-70mm of 18-85mm, als je dan nog wat mist na de 70mm dan kan je altijd nog overwegen om te investeren in een 70-200mm of 70-300mm

        Het maakt mij niet veel uit of je dan voor canon/nikon/pentax/sony/sigma/panasonic/samsung/olympus gaat, dat is iets wat jij dan als beste kan beoordelen:
        - ergonomie (hoe ligt de body in de hand)
        - bedieningsgemak (waar zitten de knopjes, menustructuur enz)
        - overall prestaties (snelheid, min/max iso bereik, kwaliteit - te bekijken inclusief gekozen objectieven -)
        - accessoires (draadontspanner / externe flitser/ welk sd kaartje)
        - hoe vaak ga je gebruik maken van de video optie (als dat hoofdmoot wordt, dan kan je bijvoorbeeld kijken naar 24-105mm of objectief welke daarin "uitblinkt")
        - welke objectieven je eventueel van vrienden kunt lenen

        Comment


        • #5
          Re: Eerste reflex camera kopen (student)

          Dit lijkt me net iets voor u (KLIK)
          Enkel nog de lens erbij en bent klaar om te beginnen.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste reflex camera kopen (student)

            Oorspronkelijk geplaatst door LaurensM Bekijk bericht
            ...
            Mijn budget als student is wel beperkt dus indien ik een duurder model zou kiezen zal ik hiervoor wel nog even moeten sparen. Dus liefst niet te duur.
            Oorspronkelijk geplaatst door LaurensM Bekijk bericht
            ...
            Ik ga wel af en toe op uitstap maar wil de camera eigenlijk voor zowat alles KUNNEN gebruiken. Soms wat meer kunstzinnig dan andere keren.
            Echt cultuur snuiven doe ik niet echt. Ik ben meer de ''massatoerist'' om het zo te noemen.

            Weet niet of je nu een tip hebt voor mij van welke camera ik het beste zou kiezen?
            Ik veronderstel dat je weet dat bovenstaande niet goed samengaan !?

            Het enige wat je tot nu toe duidelijk gesteld hebt is dat je weinig ruis wil.
            Op dat vlak doen geen van de recente modellen het slecht en is er weinig verschil tussen de goedkoopste en de iets duurdere modellen.
            De voornaamste verschillen bevinden zich op het vlak van instelmogelijkheden, kantelbaar scherm en beschikbare knopjes om instellingen rechtstreeks te kunnen wijzigen i.pv. via het menu.

            Je zal dus wat meer duidelijkheid moeten geven als je verdere hulp wil.

            Ben je zeker dat de omvang van een dslr je niet gaat storen ?
            Bekijk ook eens de sony-RX10/RX100/RX100II
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: Eerste reflex camera kopen (student)

              Oorspronkelijk geplaatst door LaurensM Bekijk bericht
              ...
              Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken over de aanschaf van mijn eerste reflex camera maar ik twijfel toch een beetje.

              Ik sta ook open voor andere merken had bijvoorbeeld ook al eens gekeken naar de samsung nx 2000.
              .
              wil je nou een DSLR of een Compactje..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                Oorspronkelijk geplaatst door LaurensM Bekijk bericht
                Hey iedereen,

                Ik ben Laurens Meeusen en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben hier lid geworden omdat ik wat meer wou teweten komen over fotografie door verschillende topics te lezen op deze site.
                Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken over de aanschaf van mijn eerste reflex camera maar ik twijfel toch een beetje.

                Ik twijfel momenteel tussen de canon 600d en de 700d en ik dacht hierbij de 18-135 kitlens van cannon zelf. Ik sta ook open voor andere merken had bijvoorbeeld ook al eens gekeken naar de samsung nx 2000.
                Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor foto's op reis en op uitstappen. Voor mij is het belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis in zit want dit is voor mij een vrij belangrijk punt. Verder hoef ik er niet zo'n speciale dingen mee te doen eigenlijk.

                Vriendelijke groeten,
                Laurens Meeusen

                Ps. Mijn budget als student is wel beperkt dus indien ik een duurder model zou kiezen zal ik hiervoor wel nog even moeten sparen. Dus liefst niet te duur.
                Welkom Laurens,
                ik denk dat je een goede keus maakt met een beginnerstoestel zoals de 600D of evt. de 700D.
                De 18-135 is een veelzijdige lens waar je het voorlopig mee zult redden.
                Veel fotograferen, dat is de manier om het goed te leren.
                Veel succes.
                Paul

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                  Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor foto's op reis en op uitstappen. Voor mij is het belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis in zit want dit is voor mij een vrij belangrijk punt
                  Dan kijk je het best naar Fuji met een Xtrans sensor, doet het ongelooflijk goed op hoge ISO en zelfs beter dan menig full frame model.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                    Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht

                    belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis
                    - daar ben je zelf 99% voor verantwoordelijk
                    - kan je ook uitstekend met software verdoezelen
                    Ik wil me niet opdringen maar dat eerste snap ik maar half. Bij bij is ruis de vijand nr 1 omdat ik dikwijls in moeilijke lichtomstandigheden bezig ben, gelukkig staan mijn onderwerpen dan nog stil. Dus ik doel niet op concerten.
                    Ruis verdoezelen met software heb ik al regelmatig geprobeerd, je verliest gewoon aan scherpte (mijn gedacht). Misschien heb ik niet het goede progje. Tips zouden welkom zijn.

                    In mijn ogen is de beste ruis de ruis die er niet is.

                    @Laurens : ben je wel zeker dat je een reflex wil?
                    Aan een bevriend koppel dat naar Zuid-Afrika is geweest heb ik op aanraden van Jacques (Jaja) een Sony bridge aangeraden. Ik heb verleden week het fotoalbum gezien en ik was best onder de indruk van de polyvalent-inzetbaarheid van dat toestel. Het model ken ik niet meer.
                    En oja, de mensen waren amateurs. Voor wie moeite wil doen is daar beslist nog méér uit te halen.
                    Als je een SLR wil gebruiken voor hetgene hij is bedoeld dan stoppen de kosten niet na de aanschaf, lees : extra lenzen.
                    Als dat niet de bedoeling is dan zou ik gewoon geen reflex meer kiezen. Voor het verschil in kwaliteit moet je het tegenwoordig al niet meer laten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                      Ruis Ruis Ruis...

                      Ik heb van een kennis eens een Eos 10D kunnen testen en in de lage ISO's heeft ie er heel wat minder dan mijn EOS 7D, maar het stoort me niet.
                      Ik vind het een artistieke touch geven als de wazige achtergrond lekker grainy is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Follie Bekijk bericht
                        Ruis Ruis Ruis...

                        Ik heb van een kennis eens een Eos 10D kunnen testen en in de lage ISO's heeft ie er heel wat minder dan mijn EOS 7D, maar het stoort me niet.
                        Ik vind het een artistieke touch geven als de wazige achtergrond lekker grainy is.
                        Ik volg. Maar kleurenruis is toch wel erg storend ???

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht

                          belangrijk dat er zo weinig mogelijk ruis
                          - daar ben je zelf 99% voor verantwoordelijk
                          - kan je ook uitstekend met software verdoezelen
                          Door goed te belichten kun je in de meeste gevallen ruis reduceren.
                          Er bestaat zeker goede software om ruis weg te filteren zonder dat het noemenswaardig de scherpte beinvloed.
                          Bij voorbeeld het ruisfilter in NX2 van Nikon maar ook de ruisfilters in Lightroom zijn goed met de insteek modulen Dfine 2 van Nikon die ook geschikt is voor Photoshop. De Nikon filters worden nu verkocht door Google.
                          Ik denk dat Laurens het beter bij een compactcamera kan houden, want weinig geld en een DSLR gaat niet samen: dan komen de kosten pas.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                            Ik volg dit draadje zijdelings. Wil me niet bemoeien, maar als er sprake is van een beperkt budget, zou het handig zijn om daar een ongeveer-cijfer op te plakken, dan zijn er plots heel wat mogelijkheden die wegvallen.....Of heb ik een cijfer gemist ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste reflex camera kopen (student)

                              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                              Ik volg dit draadje zijdelings. Wil me niet bemoeien, maar als er sprake is van een beperkt budget, zou het handig zijn om daar een ongeveer-cijfer op te plakken, dan zijn er plots heel wat mogelijkheden die wegvallen.....Of heb ik een cijfer gemist ?
                              Om jullie een cijfer te geven ik dacht om te beginnen aan een max van 550 euro waar de camera die ik wou kopen juist binnenviel. http://www.vandenborre.be/reflex-fot...-600d-18-135is
                              Wat denken jullie van dit budget ongeveer?

                              Comment

                              Working...
                              X