Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel voor mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel voor mij?

    Ben al enkele weken aan het meelezen op het forum. Al heel erg veel nuttige tips gelezen maar de kritieke vraag voor mij nog niet kunnen oplossen: "Welk toestel kopen?"
    Even schetsen: Op dit ogenblik heb ik een analoog, goedkoop toestelletje waar we ons mee behelpen op feestjes, uitstappen..
    Nu zou ik echter een digitaal toestel willen kopen voor bovenstaande gelegenheden, maar ook om foto's te maken voor webdesign. Dit gaat dan van gebouwen tot juwelen, portretten tot landschappen..
    Jullie zullen misschien zeggen: Webgebruik? Niet veel resolutie nodig, maar toch zou ik zowel de overzichtsfoto van bijvoorbeeld gebouwen te combineren met zeer kleine details en liefst vanzelfsprekend vanuit dezelfde originele foto.. Ook voor het mooi fotograferen van bijv. juwelen heb je toch al een tamelijk goed toestel (lens) nodig?..
    Dus eigenlijk heb ik een veelzijdig toestel nodig en wil ik graag ook de mogelijkheid hebben om te experimenteren met handmatige instellingen.
    En die liefst nog net in een broekzak past..

    Ik heb een shortlist: Sony DSC-V1, W1, P120 / Canon Powershot S1 IS, G5, A80, ixus 500.

    Nikon toestellen zaten eerst ook in het lijstje maar werden geschrapt wegens niet zo degelijk aanvoelen (sorry, subjectief..)

    Wat mij vooral opviel is dat tussen bovenstaand lijstje eigenlijk qua specificaties erg gelijkende toestellen tussenzitten (bijv. SOny W1 en P120..), zit er ergens toch een groot verschil tussen dat ik als leek niet uit de specificaties haal?

    Een hele boterham dus.. Thanks voor degene die het leest en nog meer thanks voor jullie feedback!!

  • #2
    Hier komen regelmatig in onze "koopjeshoek" bere-goede occ. voor zoals Sony 717 en Nikon 5700, e.a.

    Een kleine prijs voor grote toestellen.

    Véél beter dan de beste instapmodellen...

    Edit; o ja, welkom hier, je zal zeker nog meer blijven plakken hier



    Comment


    • #3
      Niemand feedback over de toestellen die ik in mijn shortlist heb? Helemaal niemand?..

      Comment


      • #4
        Ik ken de Sony-reeks niet, maar als je de specificaties bekijkt, lopen die wat beeldsensor en objectief betreft inderdaad gelijk. Het grote verschil zit hem in de manuele instellingen. De P120 heeft mogelijkheid tot diafragmavoorkeuze en sluitertijdvoorkeuze, de W1 niet. Met jouw eisen mag je de W1 dus schrappen uit je lijstje.

        De V1 heeft een iets groter zoombereik (34-136 ipv 38-114) en de lens is in telestand iets lichtsterker (4 ipv 5.2) dan de P120.
        Is this the real life? Is this just fantasy?
        Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

        Comment


        • #5
          Sorry Tim, ik heb geen ervaringen met de vernoemde toestellen...
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Zoals ik reeds aanhaalde in een andere topic:
            Sony = MS (Memory Stick) = traag = verouderd...
            maw. Sony valt af (al zitten er inderdaad een paar toffe toestellen bij.)

            De andere shortlist:
            Powershot S1 en G5 en A80: past niet in broekzak; valt af.

            Blijft dus nog over: ixus 500 ...
            Mja als je je echt niet kunt houden, maar ik zou eerder te vinden zijn voor Optio S4 ( ) of S40 (iets groter maar iets meer mogelijkheden ) of Kyocera SL400.

            Ik heb rekening gehouden met je wensen:
            - gebouwen fotograferen betekent lens met lage vertekening (zodat je geen kromtrekking krijgt van muren, etc...) en dan zijn beide optio's een zeer goede keuze (heb een testshot met een Optio S gemaakt en ik kon bijna geen vertekening terugvinden);
            - macromogelijkheid (voor de juwelen): beide optio's en de Kyocera gaan tot 5cm.
            - snelheid: is dé hoofdreden waarom de Canon 'Ixus-en-een-nummerke' voor mij zou afvallen; ge moet veel geduld hebben...

            Als 3 MPix voldoende is, is de Minolta Xg ook een goed alternatief...

            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              - snelheid: is dé hoofdreden waarom de Canon 'Ixus-en-een-nummerke' voor mij zou afvallen; ge moet veel geduld hebben...
              Geduld waarvoor?.
              Ik gebruik zelf de A80 en heb nog nooit klachten gehad over de snelheid van het ding.
              Sterker nog, ik zou deze best durven aanbevelen aan MegaWUssie.
              Nog steeds geen DSLR, maar wel degelijk een goede camera.
              Canon EOS450D

              Comment


              • #8
                Originally posted by decadance
                - snelheid: is dé hoofdreden waarom de Canon 'Ixus-en-een-nummerke' voor mij zou afvallen; ge moet veel geduld hebben...
                Geduld waarvoor?.
                Ik gebruik zelf de A80 en heb nog nooit klachten gehad over de snelheid van het ding.
                Sterker nog, ik zou deze best durven aanbevelen aan MegaWUssie.
                Nog steeds geen DSLR, maar wel degelijk een goede camera.

                Ik had het dan ook over de 'Ixus-met-een-nummerke', hé...
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  En dat terwijl ik eigenlijk toch voor een +- 90% overtuigd van de Sony DSC-V1 zit te raken.. met een MS Pro of Ultra II dan ;-)

                  De lenzen die je erbij kan kopen vind ik wel heel erg leuk.. Kwaliteit van het toestel lijkt me ook dik in orde..

                  Comment


                  • #10
                    'k Ben zelf 1 jaar in het bezit geweest van een Sony F-717 en was daar zeer tevreden over,traag was hij zeker niet.
                    Ik ben alleen overgeschakeld naar een DSLR,omdat ik vroeger ook een analoog spiegelreflex had en zo meer lenzen kon wisselen....enz.
                    Want anders had ik mijn Sony nog gehad,de F717,F828 en de V1 hebben een hele goede lens vind ik.( Carl Zeiss lens )
                    De andere toestellen heb ik geen ondervinding mee,dus zwijg ik daar over.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Alle toestellen die jij vernoemt zijn goed, en van betrouwbare merken.
                      Ik heb geen sony maar dat de memory stick pro trager is dan veel andere media is bull****.
                      Op deze toestellen onderling merk je daar niks van.
                      W1 is ook tof door zijn megagroot scherm (2.5 inch) om je foto's te bekijken, p120 heeft dan weer meer manuele instellingen en een totaal andere vorm dan de W1.
                      V1 is vorig jaar met een pak prijzen gaan lopen (eisa awards) maar is toch iets ouder dan de rest....
                      Ik denk dat je uw keuze meer door het "gevoel" moet laten bepalen want alles zit in de buurt van mekaar volgens mij.
                      G5 is wel een wat meer "professioneel" toestel dan al de rest...
                      NIKON D70
                      NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MarcFoto
                        Ik had het dan ook over de 'Ixus-met-een-nummerke', hé...
                        Excuus, dan heb ik niets gezegd.
                        Over de Ixus range kan ik niet meepraten, zo'n camera heb ik nooit in mijn handen gehad.
                        Dus een oordeel geven over een déze camera lijkt me niet handig.
                        Canon EOS450D

                        Comment

                        Working...
                        X