Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterke zoom zonder statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sterke zoom zonder statief

    Tot hoeveel zoom kan men gewoonlijk goede onbewogen foto's uit de losse hand krijgen?
    Ik ben nl naar een (compacte) camera met wat meer zoom aan het kijken maar heb gehoord dat je dan een 'stabiliser' in de camera moet hebben omdat je foto's anders 'bewogen' worden.
    Klopt dit en vanaf welke zoom is dat dan zo?
    Bedankt!
    Ed

  • #2
    300 a 400 mm moet nog lukken, 500mm vereist een stalen arm a la Jaja.

    Veel hangt natuurlijk ook van andere factoran af, veel licht of juist weinig, tracht zo veel mogelijk op een snelle sluitertijd te werken = 250+

    Comment


    • #3
      In de analoge fotografie hield ik volgende regel aan : sluitersnelheid = focuslengtezo dicht mogelijk)
      vb:focale lengte 200mm = sluitersnelheid 1/250 om uit de hand onbewogen beelden te hebben

      misschien geldt deze regel bij digitale fotografie ook

      Christiaan
      Fuji Digitaal fototoestel

      Comment


      • #4
        V

        Comment


        • #5
          Oei, er was iets misgelopen.
          Bedankt voor jullie supersnelle reacties!Niet te moeilijk, ik ben nog maar een beginneling...
          Ik ben aan het kijken naar de olympus 770 en de pentax optio mx (die binnenkort in de winkel ligt) ze hebben 1o x zoom dat is dus ongeveer 380 mm als ik het goed begrijp en dan zouden de foto's nog moeten lukken uit de vrije hand? Hebben die camera's dan automatisch een snelle sluitertijd als je inzoomt of moet je dat zelf instellen (en KAN je dat instellen bij zulke cameras?)
          Nogmaals bedankt!
          Ed

          Comment


          • #6
            Originally posted by ed33
            Oei, er was iets misgelopen.
            Bedankt voor jullie supersnelle reacties!Niet te moeilijk, ik ben nog maar een beginneling...
            Ik ben aan het kijken naar de olympus 770 en de pentax optio mx (die binnenkort in de winkel ligt) ze hebben 1o x zoom dat is dus ongeveer 380 mm als ik het goed begrijp en dan zouden de foto's nog moeten lukken uit de vrije hand? Hebben die camera's dan automatisch een snelle sluitertijd als je inzoomt of moet je dat zelf instellen (en KAN je dat instellen bij zulke cameras?)
            Nogmaals bedankt!
            Ed
            Dat zal je zeker terugvinden in de technische specificaties van het toestel. Probeer es www.dpreview.com
            "Een foto bekijken is als wijn proeven. Het is de proever die beslist of hij goed is."

            Comment

            Working...
            X