Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

    Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor omdat mijn huidig extern scherm echt ondermaats presteert qua kleur en contrast.

    Momenteel ben ik vooral gefocust op Dell Ultrasharp. Ik heb daar af en toe mee gewerkt heb en deze lijken verbluffend goed te zijn voor hun prijs.
    Deze schermen waren volgens mij Dell Ultrasharp U2410m. Dit model is uiteraard al gedateerd, maar ik vroeg me af of de nieuwe Dell's even sterk zijn qua prestaties. Ik heb gelezen dat de u2412m heeft bespaard in specificaties en vroeg me af of dit echt veel verschil uitmaakt bij fotobewerking.

    Raden jullie de U2412 aan of zou ik toch wachten en sparen voor een 200 euro duurdere U2413 of raden jullie mij iets anders aan?

  • #2
    Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

    Ik heb sinds enkele weken een u2412 en ben er zeer tevreden over. Ik kom van een eizo CG -serie (die niet mee verhuisd is naar Noorwegen) en dat was toch een redelijk high-end monitor. Op die Eizo was absoluut niets op aan te merken maar in de praktijk merk ik het verschil eigelijk niet.

    Minpunten:
    - Banding, vooral in groene tinten maar het is minimaal en die enkele keren dat het voorkomt werkt het niet storend.
    - Lightbleeding. Weerom te miniem om mij te storen.
    - USB2 poorten ipv USB3

    Pluspunten:
    - Prijs!
    - energiegebruik.
    - Ergonomie

    Tenzij je professioneel werkt is die dell (wel kalibreren) zeker een goed scherm.

    Groet
    Jelle
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

      Ik sinds een paar weken een U3014 en supertevreden. Gekalibreerd met een spyder geeft dit deftige resultaten.
      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

      Comment


      • #4
        Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

        Zelf ook de U2713 en gekalibreerd met de X-Rite I1 en zeer tevreden. Scherp beeld en tevreden van de kleuren.

        Gr, Daniel.

        Comment


        • #5
          Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

          Bedankt voor de reacties

          Ik lees hier op belgiumdigital dat naast Dell Ultrasharp vooral de schermen van Eizo gevestigde waarden zijn.

          Op Kameraexpress vond ik volgende modellen:

          - EiZO EV2316WFS-BK (250euro)
          - EIZO EcoView EV2336WFS-BK (330 euro)

          Dit zijn uiteraard de goedkopere Eizo schermen... zijn deze schermen nog steeds de moeite waard?
          Ze zijn een inch kleiner, maar als deze een betere kwaliteit garanderen voor ongeveer dezelfde prijs als de 24 inch Dell Ultrasharps durf ik toch voor Eizo te gaan.
          Wat denken jullie?
          Last edited by Seeck; 23 januari 2014, 13:56.

          Comment


          • #6
            Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

            Ik heb eind augustus een Dell UltraSharp U2413 scherm gekocht en was hier tot eind december heel tevreden van.
            Tot ik plots een scherm met 3 banden kreeg: de onderste band toonde niets meer, de middelste band toonde een heel troebel beeld en de bovenste band toonde mijn scherm nog perfect.

            Vanalles geprobeerd maar niets lukte dus het scherm weer volledig ingepakt en teruggestuurd (Redcoon).
            Redcoon heeft het scherm teruggestuurd voor revisie naar Dell en nu zit ik nog steeds te wachten

            Gelukkig werk ik met 2 schermen dus heb nog steeds eentje (Samsung) over maar ben toch niet meer zo tevreden van Dell.

            Ook hun hele support trekt eigenlijk op niet veel. Als je via hun website een case wilt aanmaken dan vragen ze een bepaald nummer maar dat nummer bestaat niet op hun schermen.
            Daarom moest ik wel alles via Redcoon doen.

            Moest ik binnen een paar weken niets horen dan ga ik mijn geld terug vragen of een ander scherm vragen aan Redcoon want dit vind ik persoonlijk niet kunnen.


            mvg en succes

            Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

            Comment


            • #7
              Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

              Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
              Ik heb eind augustus een Dell UltraSharp U2413 scherm gekocht en was hier tot eind december heel tevreden van.
              Tot ik plots een scherm met 3 banden kreeg: de onderste band toonde niets meer, de middelste band toonde een heel troebel beeld en de bovenste band toonde mijn scherm nog perfect.

              Vanalles geprobeerd maar niets lukte dus het scherm weer volledig ingepakt en teruggestuurd (Redcoon).
              Redcoon heeft het scherm teruggestuurd voor revisie naar Dell en nu zit ik nog steeds te wachten

              Gelukkig werk ik met 2 schermen dus heb nog steeds eentje (Samsung) over maar ben toch niet meer zo tevreden van Dell.

              Ook hun hele support trekt eigenlijk op niet veel. Als je via hun website een case wilt aanmaken dan vragen ze een bepaald nummer maar dat nummer bestaat niet op hun schermen.
              Daarom moest ik wel alles via Redcoon doen.

              Moest ik binnen een paar weken niets horen dan ga ik mijn geld terug vragen of een ander scherm vragen aan Redcoon want dit vind ik persoonlijk niet kunnen.


              mvg en succes

              Steven

              Bij Sicomputers beweren ze anders; http://www.sicomputers.nl/u2413-blac...ub3-0-tco.html
              - Dell Premium Panel Guarantee: Ruil uw monitor kosteloos om als u ook maar één heldere pixel op uw scherm gewaarwordt.
              - Solide garantie en service: Profiteer van de Advanced Exchange Service en de beperkte hardwaregarantie van 3 jaar.
              Misschien doet Redcoon niet erg hun best.

              Comment


              • #8
                Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                Door onder andere volgende review te lezen werd het me pas duidelijk waar het verschil zit tussen de U2412 en de U2413: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm
                Het verschil in kwaliteit lijkt me groter dan ik had verwacht: de Dell u2412 heeft 74.3% Adobe RGB, 95.8% sRGB en de Dell u2413 heeft 99% Adobe RGB, 100% sRGB coverage.

                Het eerstgenoemde Eizo-scherm in mijn vorige reactie is geen IPS panel (dus deze valt al zeker af) en van de andere vind ik weinig specs maar op een ander forum verkozen ze zelfs de 100 euro goedkopere en grotere Dell U2412 nog boven dit scherm.

                De U2413 wordt bekeken als de opvolger van de U2410 en de U2412 eerder als een iets meer mainstream gemaakt alternatief, dus ik heb besloten om toch de 200euro extra te investeren en ook een U2413 aan te schaffen.

                Bedankt voor de tip om het niet via Redcoon aan te schaffen maar via sicomputers, die trouwens volgens tweakers ook de goedkoopste deal aanbiedt!

                Comment


                • #9
                  Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  Bij Sicomputers beweren ze anders; http://www.sicomputers.nl/u2413-blac...ub3-0-tco.html
                  - Dell Premium Panel Guarantee: Ruil uw monitor kosteloos om als u ook maar één heldere pixel op uw scherm gewaarwordt.
                  - Solide garantie en service: Profiteer van de Advanced Exchange Service en de beperkte hardwaregarantie van 3 jaar.
                  Misschien doet Redcoon niet erg hun best.
                  Dit zal enerzijds ook aan Redcoon liggen.

                  Maar als hun support enkel gebasseerd is op servers, desktops en laptops die allemaal een zogenaamde Dell service tag hebben en hun schermen niet, dan is support voor monitors niet echt super.

                  Had heel goede reviews gelezen van dit scherm en dan toch besloten om het te proberen maar het zal me niet nog eens gebeuren.
                  En met mijn ervaring in het verleden met Dell (servers en storage) had ik dit direct moeten vergeten.

                  mvg

                  Steven
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                    Bijna een maand verder heb ik nog steeds geen goede monitor.
                    Ik heb de dell Ultrasharp U2413 gekocht bij sicomputers, maar deze had enorm veel last van backlightbleeding. De service van sicomputers naar mij toe was perfect, maar door het ontbreken van de servicetag code op het scherm die nodig was om een omruiling te doen behandelde Dell mij als ******. Uiteindelijk, na uren getelefoneer naar Nederland, is vandaag eindelijk het nieuwe scherm toegekomen. Het defecte scherm wordt volgende week opgehaald. Een ideaal moment om mijn nieuw scherm eens naast het oude te zetten.

                    Het is een enorme verbetering maar ik ben nog steeds niet te spreken over de backlightbleeding in het scherm. Het kan me niet schelen dat de hoeken gaan beginnen oplichten als ik vanuit een hoek kijk, maar als ik frontaal op mijn scherm kijk ligt er nog steeds een vieze waas over de rechteronderhoek waardoor de contrasten verdwijnen. Vraag ik nu echt te veel van een monitor?
                    Ik zit momenteel in het dilemma om het opnieuw te laten omruilen of moet ik er vrede mee nemen, ga ik nooit een beter scherm te pakken krijgen??

                    Ik had toen een video gemaakt van mijn eerste scherm. Het ziet er nog extreem goed uit op de video in vergelijking met de werkelijkheid:

                    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                    Vandaag heb ik een nieuwe video gemaakt waar ik de twee schermen vergelijk, deze keer door een foto te tonen. Let vooral op de rechteronderhoek. Opnieuw verbloemt deze video de werkelijkheid. Eerst toon ik het oude scherm, nadien het nieuwe.

                    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                    Moet ik er vrede mee nemen of moet ik opnieuw contact opnemen met Dell? Wat denken jullie? Is dit normaal? De Dell Ultrasharps u2410 die ik al gezien heb hadden dit alvast helemaal niet!
                    Last edited by Seeck; 19 februari 2014, 15:48.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                      heb eens naar de links gekeken, dat ziet er inderdaad onaanvaardbaar uit, zal ook 2 keer nadenken....
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                        mijn raad? Vraag uw centjes terug en koop een goede Eizo uit de CG reeks.
                        Dell is een heel goed merk als je de verkopers en reviews moet geloven, maar ik ken weinig mensen die dell hebben en daar ook echt tevreden over zijn.
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                          Denk niet dat het probleem aan de displays lig als je dat twee maal tegen komt maar eerder aan je grafische kaart. Is deze nog wel in orde en hoe lang gaat hij al mee. Is hij ook wel zwaar genoeg om dit scherm aan te kunnen en met welke kabels werk je nu !!! VGA HDMI of Display-Port. Zou daar eens naar verder kijken. Zelf mijn Dell werk hier zonder problemen of is dat bij mij alleen maar dat ze een "goede" geleverd hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            mijn raad? Vraag uw centjes terug en koop een goede Eizo uit de CG reeks.
                            Dell is een heel goed merk als je de verkopers en reviews moet geloven, maar ik ken weinig mensen die dell hebben en daar ook echt tevreden over zijn.
                            Heel graag, moest ik het geld hebben.. De 24inch kost meer dan 1000 euro boven de prijs van die Dell. 't is toch een prijsklasse te hoog voor mij.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                              Denk niet dat het probleem aan de displays lig als je dat twee maal tegen komt maar eerder aan je grafische kaart. Is deze nog wel in orde en hoe lang gaat hij al mee. Is hij ook wel zwaar genoeg om dit scherm aan te kunnen en met welke kabels werk je nu !!! VGA HDMI of Display-Port. Zou daar eens naar verder kijken. Zelf mijn Dell werk hier zonder problemen of is dat bij mij alleen maar dat ze een "goede" geleverd hebben.
                              Ik dacht eerst ook dat het daar aan kon liggen. Het is de bedoeling ze op een PC te hangen, maar daar staat nu nog geen besturingssysteem op. Aan die Pc was hij verbonden met de DVI-kabel. De eerste video is van toen hij met de PC verbonden was.
                              Momenteel hangt hij nog aan mijn 13inch macbook Pro van 2011 met de Displayport kabel.

                              Beide aansluitingen tonen hetzelfde, alsook als het scherm nergens aangesloten is (wat ook even op de tweede video te zien is).
                              Last edited by Seeck; 17 maart 2014, 13:52.

                              Comment

                              Working...
                              X