Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf materiaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf materiaal

    Wegens stopzetten van huur van mijn studio zou ik mij meer willen toeleggen op het fotograferen met speedlights ( zowel binnen als buiten ).
    Ik heb momenteel een Nikon D700 , SB600 en een Metz 44AF-4N.
    Ik zou graag mijn flitser(s) aansturen vanaf de camera.
    Ik overweeg om een combinatie Mini TT1 , TT5 en Pocket wizard AC3 aan te schaffen ( totale prijs bij camaraNU.Nl 447 euro ). Toebehoren zoals statief, softbox , parapluie , parapluiebeugel worden nog aangeschaft ).
    Is dit een goede start of moet ik iets anders aanschaffen.

    Hartelijk dank voor jullie raad.

  • #2
    Re: Aanschaf materiaal

    Persoonlijk vind ik de PW apparatuur erg duur (lees; té duur). Ik heb onlangs 4 Yongnuo YN-622C transceivers gekocht (YN-622N voor Nikon) Deze werken ook erg goed (ook radiogestuurd en I-TTL) en kosten een fractie van de PW's. Een set met 2 transceivers kost slechts 99,- Voor het aansturen van 2 flitsers met 1 camera heb je dus 3 transceivers nodig. Totale kostprijs 150,- Bij de Canon camera's kun je overigens in de camera-menu alle flitser-instellingen wijzigen, ik weet niet hoe dit met de Nikons werkt...

    Een duurdere set maar nog steeds een stuk goedkoper dan de PW's, is een set Phottix Odin's, met een kostprijs van 289,-. Hiervoor heb je dus ook een set met transmitter en 2 receivers... Voordeel van de Phottix is dat deze een display heeft op de transmitter waar je alle instellingen op kunt aflezen en aanpassen.
    Last edited by MarkEL; 21 januari 2014, 21:27.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf materiaal

      Bedank voor de info Mark. Ik zal een set Phottix Odin's zeker in overweging nemen.( kan ik hier mij SB600 en mijn Metz 44AF-4N met aansturen ? )

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf materiaal

        Volgens de website van Phottix is de SB600 in ieder geval wél compatible. Of de Metz 44AF-4N ook werkt met de Odin's durf ik niet te zeggen. Als ik jou was zou ik even mailtje hierover sturen naar Arend Spaans (de eigenaar van Arendhandelsonderneming.nl) Die kan jou dat vast wel vertellen.
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf materiaal

          Nikon heeft toch een zeer goed ingebouwd systeem. Alleen moet je werken met de originele Nikonflitsen. Ik denk niet dat de SB600 deze optie heeft. De SB800, 700, 900, 910 hebben alleszins deze aanstuurmogelijkheid. Alleen is het met de menustructuur van de SB800 iets moeilijker om in te stellen.
          Ik gebruik een SB900 en een SB800. Beide flitsers worden aangestuurd via de interne flits van de D700. Je kan 4 kanalen aansturen in vier groepen. Allemaal onafhankelijk van elkaar. De ingebouwde flitser kan mee deel nemen aan de belichting of enkel triggeren.

          Ik zou zeggen verkoop die Metz en SB600 en koop enkele SB900/700/800 eventueel in tweedehands en bespaar de kosten van een apart triggersysteem, je hebt een van de beste triggersystemen in huis.

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf materiaal

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Alleen moet je werken met de originele Nikonflitsen.
            Klopt niet, Metz en andere merken hebben ook CLS compatibele flitsen.

            Wat de TS moet bepalen is hoe hij precies wil werken.
            Met CLS (optisch) of met radiotriggers, en dan eenvoudige triggers (die enkel het signaal om te flitsen doorgeven, terwijl je de kracht manueel op elke flits moet instellen), of cls over je triggers (zodat de instelling van de flits ook remote kan gebeuren).
            Afhankelijk van wat je wil heb je andere/duurdere triggers/flitsers nodig.
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf materiaal

              Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
              Klopt niet, Metz en andere merken hebben ook CLS compatibele flitsen.

              Wat de TS moet bepalen is hoe hij precies wil werken.
              Met CLS (optisch) of met radiotriggers, en dan eenvoudige triggers (die enkel het signaal om te flitsen doorgeven, terwijl je de kracht manueel op elke flits moet instellen), of cls over je triggers (zodat de instelling van de flits ook remote kan gebeuren).
              Afhankelijk van wat je wil heb je andere/duurdere triggers/flitsers nodig.


              Allemaal ok, ik hoor het graag zeggen maar wat ik beweer is dat er een volledig prima werkend Master/Slave flitssysteem dat TTL werkt ingebouwd is in het Nikonsysteem. Voor de prijs van al die triggers koop je al bijna 2 tweedehandse SB800 flitsen. Dit systeem werkt draadloos en is bovendien TTL.
              Aansturen en triggeren kan je alle flitsen maar of ze compatibel zijn met het systeem van Nikon dat ik bedoel (TTL en draadloos), dat is wat anders.

              Je kan natuurlijk altijd proberen in de winkel of die flitsen werken, voor zover je een winkelier vindt die dat toelaat. Dit is niet op 2 minuten getest.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf materiaal

                @lucvr:
                Ja dat weet ik en gebruik ik ook genoeg.. maar ik reageer omdat jij schrijft dat je daar Nikon-eigen flitsen voor nodig hebt en dat is niet zo.
                Ik heb 2 Metz flitsen (48 en 50) en die werken ook met CLS / TTL net zoals jij met je SB800 doet.
                Andere merken hebben ook flitsen die volledig compatibel daarmee zijn.

                Alleen heeft dat systeem zijn beperkingen - de flitsen moeten elkaar kunnen zien bv. In speciale situaties (bv 1 flits heel ver of ergens verborgen zetten) dan heb je wel radiotriggers nodig omdat je hem anders niet kan aansturen.
                In veel gevallen kom je niet aan die beperkingen en dan heb je zonder extra kosten alles wat je nodig hebt, daarin heb je gelijk.
                Maar wil je in alle situaties kunnen werken dan moet je wel duurdere radiotriggers gebruiken. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of die nood er is en de extra kost waard is.
                Last edited by flipperkast; 23 januari 2014, 09:40.
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf materiaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                  Alleen heeft dat systeem zijn beperkingen - de flitsen moeten elkaar kunnen zien bv. In speciale situaties (bv 1 flits heel ver of ergens verborgen zetten) dan heb je wel radiotriggers nodig omdat je hem anders niet kan aansturen.
                  In veel gevallen kom je niet aan die beperkingen en dan heb je zonder extra kosten alles wat je nodig hebt, daarin heb je gelijk.
                  Maar wil je in alle situaties kunnen werken dan moet je wel duurdere radiotriggers gebruiken. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of die nood er is en de extra kost waard is.
                  Precies dit! Ik kan met mijn Canon 580EXII ook mijn 430EX's via infrarood draadloos aansturen. Maar dit werkt lang niet altijd even goed, zéker niet als je buiten aan 't fotograferen bent. Met radiotriggers hoef je je hier nooit zorgen om te maken, die werken altijd. (binnen een redelijke afstand van enkele tientalen meters in ieder geval).
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf materiaal

                    Ik heb de Phottix Odin Triggers.
                    Ik ben er zeer tevreden over. een goede betrouwbare investering wat mij betreft.
                    Echte "strobisten" zullen deze wat duurdere systemen overbodig vinden, maar zoals al gezegd is werken de radiotriggers altijd,
                    en het befaamde CLS systeem bijna altijd.
                    En ja dat heb ik aan den lijve ondervonden.
                    Ik gebruik momenteel zelfs mijn 2 SB 900's samen met mijn 2 Elinchrom flitskoppen.
                    mijn Odin tranciever op mijn D700.
                    SB 900's op een 2 reciever en de Elinchrom BRX1 250 koppen of met extra odin trigger of aangestuurd door het optisch oog.
                    Skyspot in mijn broekzak om power te regelen.
                    Dit werkt echt perfect.
                    Met huwelijken, communies, baby en zwangerschaps reportages, portretten in studio en op locatie binnen en buiten
                    geeft dit een zeer flexibele werkwijze welke ik zeer prettig vind.
                    TTL of geheel manueel, beide gebruik ik als het me uitkomt.
                    Sinds de laatste firmware update van de Odin, ook in manueel perfect te meten met mijn lichtmeter.
                    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf materiaal

                      Bedankt allemaal voor jullie info.
                      Nieuw materiaal werd gisteren besteld bij AQ4u. Ik zit nu in spanning te wachten op : - set Odin triggers ( twinpack )
                      - flitser Phottix Mitros
                      - Softbox Easy Up ( 7O/70 )
                      In combinatie met mijn SB600 lijkt mij dit een goede investering. Zodra ik resultaten heb worden ze zeker getoond.
                      Nogmaals bedankt, BD heeft voor mij eens te meer zijn nut bewezen.

                      Comment

                      Working...
                      X