Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speedlite op voigtlander

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • speedlite op voigtlander

    Ik heb net ontdekt dat mijn analoge Voigtlander R3A werkt met mijn canon speedlite 430EXII.
    Tenminste, hij flitst...
    Ik ben een totaal flits-groentje, en ik vraag me nu af hoe ik mijn belichting best kan regelen, aangezien de camera in haar lichtmeting geen rekening houdt met de flits.

    Als ik met de camera bvb een meting heb als volgt:
    diafragma: 1,4
    sluiter: 1/60
    flits: 1/1
    Hoe weet ik dan de waarde van mijn flits als die op volle kracht staat? maw, hoeveel stops moet ik corrigeren als de flits erbij komt?
    Of moeten zowel flits als camera aangepast worden?

    Of is dat iets dat alleen met testfoto's bepaald kan worden?
    Myra fotografie

  • #2
    Re: speedlite op voigtlander

    Normaal gezien werkt elke flits met je analoge toestel dat dezelfde flitsschoen heeft. Er staan verschillende contactpunten op hedendaagse flisters. Bij elk merk is dit anders, want elk merk van camera heeft andere contactpunten voor hun meting, BEHALVE het middelste punt, dat is altijd hetzelfde. Dit middelste punt geeft signaal 'flits, ga af' en dat punt is overgekomen van het tijdperk voor ettl. Daarom kan je ook in de andere richting werken: oude pre-ettl flits op je hedendaagse body zetten. In beide gevallen zal je je flits manueel moeten bedienen, wat toch enige oefening vraagt.

    Comment

    Working...
    X