Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pakket canon 6D LR + tablet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pakket canon 6D LR + tablet

    Ik heb bij de jaarwisseling het pakket van Canon 6 D gekocht.
    De LR heb ik naar 5.3 gebracht omdat ik ook een panasonic GM 1 heb. (RAW)

    Ik fotografeer alles in RAW.
    Ik heb verschillende moeilijkheden:

    Ik krijg geen scherpe beelden (5% wel) met mijn 6D en mijn canon 24-70mm 2.8 M II. Met mijn 7D haarscherpe beelden! Komt dit door het AF systeem van de 6D? Werk altijd met 1 punts AF.
    Zijn er andere zaken waarmee ik rekening moet houden?

    Ik heb alle afbeeldingen geïmporteerd via LR 5.3: krijg ik nu verschillende mappen met 2014. Hoe classificeer je dit anders of beter?

    Heb nu bijna 1000 foto's gemaakt met die 6D en die boomstructuur is niet goed. Het is een echte puinhoop aan 't worden. Ben gefrustreerd aan het raken!

    Grtn en alvast bedankt voor de reacties.

  • #2
    Re: pakket canon 6D LR + tablet

    Moderator Note: Verplaatst van Software naar Camera's. Een beetje moeilijk, want je hebt meer dan één vraag. Wat scherpstelling en 6D vs 7D betreft hoort je vraag alleszins hier thuis.
    Ik stel voor dat je je vragen over Lightroom opnieuw post in Software.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: pakket canon 6D LR + tablet

      Voor LR.
      Ik gebruik LR. pas vanaf LR4.
      Had een zeer goed boek van Piet van den Eyende gekocht,http://www.standaardboekhandel.be/se...m-5-ontmaskerd
      maar toch bleef het vrij moeilijk.
      Vooral de bibliotheek modulle.
      Ben dus een 6 tal maand een cursus LR gaan volgen, en ik wil(hoef) bijna geen andere beeldverwerking meer.
      Wat betreft de 6D en die 24-70 combinatie zou de verhouding eerder 95 goede focus en de rest iets minder moeten zijn.
      Hier heb ik geen uitleg voor
      MVG. Hugo

      Comment


      • #4
        Re: pakket canon 6D LR + tablet

        Qua scherpstelling: Ik heb dezelfde overstap gedaan en heb echt geen problemen. Alles is scherp waar ik het wil (ik werk met de 24-70 f/4 is).

        Heb wel eerst mijn 'standaard' instellingen zelfde instelling gegeven als van mijn 7D. Moet m.i. toch iets zijn met bvb. de fijnafstelling van je objectief... Heb je al eens geprobeerd om het objectief te swappen? 24-70 op 7D en dan eens testen, of een ander EF objectief dat scherp is op je 7D naar de 6D..... Kan eventueel uitsluitsel geven. Normaal moet een FF toch minstens evengoed scherpstellen als een crop.

        Voor wat betreft LR: ik importeer alles in één map (per jaar) en laat de catalogus het werk doen voor wat betreft classering. Mijn twee toestellen staan op hetzelfde uur (gesynchroniseerd op PCklok) en zo is er goed te mixen. Op een sportwedstrijd gebruik ik soms beide toestellen en kan interessant zijn als je een actie wil bekijken vanuit beide toestellen.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: pakket canon 6D LR + tablet

          De instellingen heb ik overgenomen. Ik doe hoofdzakelijk portret.

          6D = zwakke AF met lens zonder IS = slechte combinatie.

          De 24-70 mm 2.8 M II van canon is geschikt voor de superbody's niet voor de doorsnee camera's zoals de 6D.

          Eigenlijk heb ik een "slechte" koop gedaan aan deze lens. Mocht Canon zelf een beetje meer info geven rond hun apparatuur en advies over de lenzen zou dit niet zijn gebeurd! In tijden van online aankoop kan men minstens aangeven op hun web-site welke lenzen er bij welke body horen! Ik probeer me zo goed als mogelijk de te adviseren bij web-sites als Dpreview, DXO ....

          Maar specifieke product eigen info is er weinig te vinden.

          De verkopers weten dit mss. wel allemaal maar weten niet wat je al in huis hebt. Vandaar...

          Alvast bedankt voor de reakties.

          Comment


          • #6
            Re: pakket canon 6D LR + tablet

            Oorspronkelijk geplaatst door Maker Bekijk bericht
            De instellingen heb ik overgenomen. Ik doe hoofdzakelijk portret.

            6D = zwakke AF met lens zonder IS = slechte combinatie.

            De 24-70 mm 2.8 M II van canon is geschikt voor de superbody's niet voor de doorsnee camera's zoals de 6D.

            Eigenlijk heb ik een "slechte" koop gedaan aan deze lens. Mocht Canon zelf een beetje meer info geven rond hun apparatuur en advies over de lenzen zou dit niet zijn gebeurd! In tijden van online aankoop kan men minstens aangeven op hun web-site welke lenzen er bij welke body horen! Ik probeer me zo goed als mogelijk de te adviseren bij web-sites als Dpreview, DXO ....

            Maar specifieke product eigen info is er weinig te vinden.

            De verkopers weten dit mss. wel allemaal maar weten niet wat je al in huis hebt. Vandaar...

            Alvast bedankt voor de reakties.
            Wat is dit nu voor volslagen onzin Een goede lens is altijd geschikt, maakt niet uit op welke body je deze gebruikt. En of een lens nu wel of geen IS heeft maakt ook geen fluit uit voor de werking van de AF. Met de 24-70 f2.8 II heb je dus juist een uitstekende koop gedaan.

            "De instellingen heb ik overgenomen" Welke instellingen bedoel je hiermee? Als dit de AF fijnafstelling is dan zou ik beginnen deze te resetten en opnieuw af te stellen op je 6D. Het is namelijk niet zo dat de AF micro-adjustment voor een lens hetzelfde uitpakt bij elke camera. Mocht je überhaupt nog geen AF fijnafstelling hebben toegepast dan zou ik je aanraden daar eens mee te beginnen. Hiervoor kan ik je de dot-tune methode aanraden.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: pakket canon 6D LR + tablet

              Mischien ook eens gewoon terug naar de winkel van aankoop.
              Je weet nooit dat er toch een fout zit bij de lens of de body zelf.
              Het gaat tenslotte toch over een nieuwe aankoop!
              MVG. Hugo

              Comment


              • #8
                Re: pakket canon 6D LR + tablet

                Voor de prijs van een 24-70 2.8 II mag je niet minder dan topprestaties verwachten. En van de 6D mag je althans van het middelste focuspunt ook topprestaties verwachten. Als je met de andere focuspunten problemen ondervindt, zou dat nog toegeschreven kunnen worden aan het feit dat je van die focuspunten dingen verwacht die ze niet aankunnen. Maar als je op het middelste focuspunt in een combinatie van een 6D (-3EV op dat focuspunt!) en een 24-70 2.8 II problemen ondervindt, dan moet er iets heel erg verkeerd zijn met je materiaal of met je techniek.

                Comment


                • #9
                  Re: pakket canon 6D LR + tablet

                  probeer eens contact te zoeken met een bder uit je omgeving om dit eens samen te bekijken. Op die manier geraak je er misschien uit.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: pakket canon 6D LR + tablet

                    Ne mens moet tijd hebben om alles eens na te kijken. @ MarkEL bedankt voor de info de fine tuning heb ik niet gedaan. De video heeft mij veel duidelijk gemaakt. Doch ik vrees dat ik te weinig van deze materie af weet om dit tot een goed einde te kunnen brengen. Zelf zal ik me er niet aan wagen dat durf ik niet.

                    Mocht er iemand in de buurt van Gent wonen die deze materie goed beheerst graag referenties. Anders moet ik terug naar de winkel.

                    Ik heb foto's gemaakt met de 6D met mijn drie lenzen op statief. Volgens mijn vaststelling ligt het focuspunt van de camera een groot stuk onder het gebruikte AF punt.
                    Een fine tuning zal moeten. Is dit voor elke lens? En moet dit telkenmale opnieuw gebeuren?

                    Alvast bedankt voor de reacties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: pakket canon 6D LR + tablet

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maker Bekijk bericht
                      Ne mens moet tijd hebben om alles eens na te kijken. @ MarkEL bedankt voor de info de fine tuning heb ik niet gedaan. De video heeft mij veel duidelijk gemaakt. Doch ik vrees dat ik te weinig van deze materie af weet om dit tot een goed einde te kunnen brengen. Zelf zal ik me er niet aan wagen dat durf ik niet.

                      Mocht er iemand in de buurt van Gent wonen die deze materie goed beheerst graag referenties. Anders moet ik terug naar de winkel.

                      Ik heb foto's gemaakt met de 6D met mijn drie lenzen op statief. Volgens mijn vaststelling ligt het focuspunt van de camera een groot stuk onder het gebruikte AF punt.
                      Een fine tuning zal moeten. Is dit voor elke lens? En moet dit telkenmale opnieuw gebeuren?

                      Alvast bedankt voor de reacties.
                      Bij een 5DIII kan je de fine tuning opslaan per lens,en bij zoomlenzen zelfs van groothoek tot telestand correcties aanbrengen.
                      Ik vermoed dat dit bij de 6D identiek zal zijn.
                      Mijn woonplaats is iets te ver, zelfs met dit mooie wandelweer.
                      Alvast succes
                      MVG. Hugo

                      Comment


                      • #12
                        Re: pakket canon 6D LR + tablet

                        Met de 6D ook in te stellen per lens. Maar ik twijfel eraan of dit het probleem zal zijn.

                        Aangezien wij spreken van een toplens als een 24-70 2.8 II zou het mij toch verwonderen dat er zo een groot verschil is bij finetuning. OK voor eventueel een doorsneelens maar toch geen toplens.
                        Ook het feit dat zijn 3 objectieven een fout geven in dezelfde richting doet mij vermoeden dat het eerder een probleem body zal zijn dan een probleem objectief (zijn lenzen zijn trouwens -dixit maker- prima op zijn 7D). Zonder twijfel: terug naar de winkel en daar om uitleg en eventueel herstelling/calibratie body vragen.
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment

                        Working...
                        X