Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

    Er is hier al heel veel geschreven over "namaak" accu's tegenover originele.
    Ik heb nu een "hobbycharger", dat is een lader/ontlader die bruikbaar is voor zowat alle soorten accu's, en ook voor accu packs met meerdere cellen.
    Nu kan ik dus de werkelijke capaciteit van camera-accu's controleren (het is geen gekalibreerd lab-meettoestel, maar als de meetresultaten hier een paar % afwijken dan is dat niet echt een probleem).

    De werkwijze is als volgt, de accu's worden geladen met de originele Canon lader, daarna heb ik ze aangesloten aan de "Balance Charger/Discharger" die ingesteld is op een ontlaadstroom van 0,6A, het ontladen wordt gestopt als de accu's een spanning hebben van 3V per cel (als ze pas geladen zijn, dan is de spanning ongeveer 4,2V per cel, voor de meeste lithium-ion accu's wordt aangeraden om ze zeker niet onder de 2,7V per cel te ontladen, want dat is schadelijk voor de accu, met 3V als limiet blijft het veilig).

    De testopstelling, hier met de originele Canon accu van de 700D:
    (let niet op de kleurweergave, de foto's zijn gewoon gemaakt op de tafel, met het licht dat daar op dat ogenblik beschikbaar was.)



    De aansluitingen aan de accu in detail:



    En het testresultaat:


    (Int temp is de temperatuur in de lader, die heeft niets te maken met de temperatuur van de accu, daarvoor moet er een externe sensor aangesloten worden die niet bij de lader geleverd is.)

    Canon geeft op dat die accu een capaciteit heeft van 1120mAh, met een testresultaat van 1165mAh zit deze daar zelfs nog wat over.

    De "compatibele accu":



    En het testresultaat van die accu:



    De compatibele accu haalt met dezelfde ontlading een capaciteit van 1017mAh, wat wel duidelijk lager is dan de opgegeven 1200mAh.
    Dat is zo'n 13% minder dan de capaciteit van de originele Canon accu.

    Maar als we dan de prijs gaan vergelijken is het een heel andere zaak.
    De originele kost bij een bekende fotozaak net geen 50 euro, de "namaak" kost 6,34 dollar, dat is net geen 5 euro, verzending inbegrepen http://dx.com/p/canon-lp-e8-compatib...8#.UtrMUK4VFhE .
    Als je de verhouding prijs / capaciteit bekijkt, dan is de goedkope een heel pak beter dan de originele.
    Voor de prijs van één originele koop je 10 stuks van die goedkope accu's, die dan een totale capaciteit hebben van 10170mAh (10,17Ah).

    De testresultaten gelden enkel voor deze accu, ik kan niet garanderen dat alle goedkope accu's even goed werken, maar dit is in ieder geval geen slechte koop.
    De test is uitgevoerd bij kamertemperatuur (22°C), bij lagere temperaturen kunnen de resultaten anders zijn.
    Deze accu's zijn ongeveer een half jaar in gebruik.

    Ik zal ook nog een vergelijking maken tussen de originele LP-E6 en twee goedkope alternatieven (dat kan wel een paar dagen duren).
    Last edited by Black B@ndit; 18 januari 2014, 19:39.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

    Ik wacht al vol ongeduld op de test van de LP-E6 batterijen

    Hoewel ik al heel goede ervaring heb met namaakbatterijen

    Maareuh, over dat opladen, is dat gewoon aansluiten, aantal cellen en capaciteit selecteren? Heb hier ook nog zo'n lader liggen, en het lijkt me handig die eens te gebruiken om m'n batterijen eens te controleren
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

    Comment


    • #3
      Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

      ik heb een namaak LP-E6 en die gaat maar half zo lang mee als de originele maar ze kostte maar 15% van de originele prijs.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

        Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
        Maareuh, over dat opladen, is dat gewoon aansluiten, aantal cellen en capaciteit selecteren? Heb hier ook nog zo'n lader liggen, en het lijkt me handig die eens te gebruiken om m'n batterijen eens te controleren
        De accu's laden doe ik liever met de lader die bij de camera is geleverd, bij de eerste test waarbij ik een accu pack voor een fietslicht wou laden ging de spanning plots een heel stuk hoger dan wat ik had ingesteld, en dat is erg gevaarlijk.
        In de handleiding van die lader kan ik bijvoorbeeld nergens terug vinden wat de aansluitingen zijn van de "balancing connector", als ik niet weet waar de + of - zitten, dan is het ook niet mogelijk om die functie uit te testen.
        Als ik zonder die balancing aansluiting instel dat er bijvoorbeeld 2 accu's in serie staan, dan krijg ik altijd een foutmelding op het scherm als ik de accu's wil laden.
        Als ik de lader automatisch laat bepalen hoeveel cellen er in serie staan, dan loopt de spanning gevaarlijk hoog op (ik heb geluk gehad dat de accu's niet uit elkaar gevlogen zijn, ik had het net op tijd gezien dat de spanning te hoog werd).

        Bij het ontladen werkt die wel zoals het moet (de lader stopt bij de opgegeven spanning per cel), en dat is eigenlijk ook het enige waarvoor ik die echt nodig heb, voor alle accu's heb ik wel een lader die er bij hoort.
        Ik kon eerst de capaciteit van bijvoorbeeld 18650 lithium-ion accu's niet controleren, en ik had er een paar waarmee de zaklampen veel minder lang bleven branden.
        Nu kan ik die wel allemaal testen en de capaciteit op de accu's schrijven, dan weet ik welke ik moet vervangen.
        Voor AA en AAA accu's had ik al de Maha lader, nu kan ik van bijna alle soorten accu's de capaciteit meten.
        Voor de capaciteitstest stel je eerst de juiste soort accu in (Lithium-ion in dit geval), daarna stel je het aantal cellen in serie in, de gewenste ontlaadstroom en de spanning waarbij het ontladen moet stoppen.

        Het moeilijkste bij het testen van die camera-accu's is een degelijke verbinding maken zonder de contactjes van de accu zelf te beschadigen, daarom heb ik eerst de goedkope accu getest, daarna pas de 10 keer zo dure originele.
        Als er met die goedkope accu iets was misgelopen, dan was dat niet echt een probleem, 5 euro heb ik er wel voor over als ik zo'n "experimentje" uitvoer.
        Last edited by Black B@ndit; 19 januari 2014, 11:27.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

          Ik zou ook wel graag weten wat die LP-E6 zeggen.
          Hangt er wel van af welke namaak je test, want er worden er volgens mij honderden verschillende gemaakt over heel de wereld. Kan je specificeren welke je getest hebt? (aankoopgegevens)

          Ik heb een LP-E6 gehad die 'volgens mij' een verkeerde aanduiding gaf van accuniveau. Viel soms stil na 2 streepjes. Dus ik vermoed dat deze maar half zo lang meeging als de originele.
          Bij deze kwam het erop neer dat ik ze niet kon vertrouwen.

          Dus heb ik eind augustus een Jupio variant van de LP-E6 aangekocht bij Coolblue (nog steeds 50, maar al minder dan 80), bij welke ik geen verschil waarneem met de originele.
          Daarna nog eentje gekocht, deze keer bij mijn geliefde amazon.de voor een 30.
          http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

          Comment


          • #6
            Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

            Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
            Ik zou ook wel graag weten wat die LP-E6 zeggen.
            Hangt er wel van af welke namaak je test, want er worden er volgens mij honderden verschillende gemaakt over heel de wereld. Kan je specificeren welke je getest hebt? (aankoopgegevens)

            Ik heb een LP-E6 gehad die 'volgens mij' een verkeerde aanduiding gaf van accuniveau. Viel soms stil na 2 streepjes. Dus ik vermoed dat deze maar half zo lang meeging als de originele.
            Bij deze kwam het erop neer dat ik ze niet kon vertrouwen.

            Dus heb ik eind augustus een Jupio variant van de LP-E6 aangekocht bij Coolblue (nog steeds 50, maar al minder dan 80), bij welke ik geen verschil waarneem met de originele.
            Daarna nog eentje gekocht, deze keer bij mijn geliefde amazon.de voor een 30.
            Op dit ogenblik heb ik al van 2 "namaak" LP-E6 accu's de capaciteit bepaald, de originele is nu aangesloten voor de test.
            De testgegevens zal ik hier zo snel mogelijk bekend maken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

              Heb lp e6 batterijen van drie merken. Canon, jupio en lenmar. Ik merk er niet meteen verschil tussen. Ben benieuwd naar de testresultaten

              Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

                Merci!

                30 euro voor de Jupio in vergelijking met 80 voor de originele is al een serieuze vermindering van 62,5% voor dezelfde kwaliteit. (ongeveer, dat weet ik niet zeker natuurlijk)

                Maar als die van 10 euro even goed zijn...

                Jij, als batterijkenner, bent je er waarschijnlijk wel van bewust dat er 1600mAh, 1800mAh en misschien nog andere versies van bestaan met verschillende voltages 7.2 en 7.4.
                Ga je ook die varianten vergelijken?

                Alvast bedankt!
                http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                Comment


                • #9
                  Re: Capaciteitstest (vergelijking) originele Canon LP-E8 tegenover eentje van 5 euro

                  Ik kan onmogelijk alle verschillende accu's in huis halen die er op de markt zijn.
                  De capaciteit die op de verpakking aangegeven is, die is niet altijd bepalend voor de kwaliteit.
                  Je moet er wat geluk mee hebben, een heel goedkope accu kan prima werken, maar een duurdere kan evengoed een heel stuk slechter presteren.
                  Met AA accu's heb je hetzelfde, vooral de onbekende merken zetten er onmogelijke cijfers op, die geen enkele nimh-accu op dit ogenblik kan halen.
                  Maar toch zijn er heel veel die net die accu's bestellen omdat die "de hoogste capaciteit" (zouden) hebben.
                  Terwijl ik zelf al een paar test gezien heb van die accu's, waarbij die eigenlijk ongeveer dezelfde capaciteit leveren als een slechte AAA accu.
                  Geloof dus niet altijd wat er op de verpakking staat...

                  De verschillende spanningen op de accu's, daar moet je eigenlijk niet naar kijken.
                  Voor een lithium-ion accu wordt een nominale spanning opgegeven van 3,6 - 3,7V per cel, zo komen ze aan die 7,2 en 7,4V voor een accu met 2 cellen.
                  Als ze volledig geladen is dan heeft elke lithium-ion accu een maximale spanning van 4,2V per cel, een "lege" lithium-ion heeft een spanning van zo'n 2,6-2,8V (dieper ontladen is heel slecht voor lithium-ion, dat is waarom de camera op een zeker ogenblik plots uitschakelt, dat is om de accu te beschermen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X