Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Realistisch of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Realistisch of niet?

    Stel je voor een camera met verwisselbare sensor. Wat zouden de voordelen wel niet zijn: eentje met een lage base-iso voor optimaal dynamisch bereik en detail, eentje met een hoge base-iso voor zeer goed ruis-prestaties, hoge resoluties voor landschap, lagere resoluties met PD-AF voor meer snelheid, een zonder kleur-mozaiek voor zw/w beelden of gewoon een nieuwe sensor wanneer je oude 'achterhaald' is maar je camera body dat eigelijk niet is.
    De rest van de elektronica kan grotendeels door firmware opgelost worden.

    Dan zou je bijvoorbeeld eenmaal goed investeren in een robuuste body. Je sensor verwissel je dan zoals je tegenwoordig een geheugenkaart wisselt (min of meer).

    Een beetje zoals de digitale ruggen op middenformaat-camera's maar dan compacter.

    Wat denken jullie, puur ScienceFiction of niet?

    Goed weekend
    Jelle
    Flickr

  • #2
    Re: Realistisch of niet?

    Ik heb ergens gelezen dat men daar aan werkt, en ook aan een soort sensor met ongelooflijke iso-waarden, zonder enige ruis. Ik probeer het tijdschrift waarin ik dat las terug te vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Realistisch of niet?

      De organische sensor waar fuji en panasonic aan werken zou de volgende grote doorbraak zijn. Theoretisch kan men dan op een APS-C gaan naar 75mp met de ruisprestaties van 25600 die we nu halen op 1600 bij FF-topcamera's met een dynamische bereik van 16 stops of meer.
      De sensor zou ook flexibel zijn waardoor lensconstructies een stuk eenvoudiger worden (en dus goedkoper), anderzijds vereisen zo'n resoluties enorm goed glaswerk...

      Dus ja, waarom niet, een verwisselbare organische sensor :-)
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Realistisch of niet?

        Zou volgens mij wreed onhandig zijn... nu klagen er al omdat de sensor stof hapt.... in dat geval moeten ze er nen dwijl bijgeven

        Nee, serieus.. zoiets vervangen in the field is niet handig denk ik... ook de kostprijs is waarschijnlijk even duur als 2 aparte bodies?

        Comment


        • #5
          Re: Realistisch of niet?

          vroeger passeerde de film toch ook een soort feutre-sluis om hem proper te maken. Waarom kan dat dan hier niet ?
          Een soort swap-sluis dus. Te vervangen (voor natuurlijk veel geld) om de zoveel-wisselbeurten.
          Zie ik persoonlijk wel zitten in de toekomst.

          Comment


          • #6
            Re: Realistisch of niet?

            De ideale camera voor iedereen zal er nooit komen want als we die eenmaal hebben valt er niks meer te verkopen en vallen de fabrieken stil.
            Er zijn nog nooit zoveel toestellen op de markt geweest als nu en het aanbod blijft zich blijkbaar nog uitbreiden.

            Comment


            • #7
              Re: Realistisch of niet?

              het is wel geen dslr maar ricoh heeft al zo'n systeem. Het is nooit niet echt en succes geworden.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Realistisch of niet?

                Het lijkt mij niet zo realistisch omdat de productie om zeer kleine aantallen zal gaan en dus duur zal blijven. In dit soort productie zijn juist grote spelers zoals Sony, Canon en Nikon niet geïnteresseerd. Met kleine spelers loopt de techniek al gauw jaren achter, dat zag je bij Leica. De kwaliteit van de tegenwoordige sensors is ook zo hoog dat ik er persoonlijk geen behoefte aan zou hebben. Ik zie nog wel iets in een variabele AA filter, alhoewel dat nut ook vrij beperkt begint te worden, behalve bij gebruik voor foto EN video van dezelfde body.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Realistisch of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
                  Ik heb ergens gelezen dat men daar aan werkt, en ook aan een soort sensor met ongelooflijke iso-waarden, zonder enige ruis. Ik probeer het tijdschrift waarin ik dat las terug te vinden.
                  Ook zou het mogelijk zijn om nu al zo'n sensor te bouwen, dan denk ik nog niet dat de camerafabrikanten die meteen gaan inbouwen.
                  Als ze nu zo'n camera maken, wat moeten ze dan de volgende keer verzinnen om de mensen weer een nieuwe camera te laten kopen?.
                  De verbeteringen zullen dus geleidelijk ingevoerd worden, voor sommigen net genoeg om toch naar de winkel te gaan voor een nieuwe camera (dat zie je vooral bij alle Apple producten, daar wordt zo'n hype rond een nieuw product gecreëerd waardoor er heel wat mensen staan aan te schuiven om als eerste dat nieuwe apparaat te kunnen kopen).

                  Een camera met een verwisselbare sensor past ook niet in de verkoopstrategie van de fabrikanten.
                  En je moet er ook rekening mee houden dat het niet alleen de sensor is die je dan zou moeten vervangen, een groot deel van de elektronica is specifiek gemaakt voor die sensor, je zou dan bijna alle printplaatjes moeten vervangen waardoor de "update" toch nog vrij duur zou uitvallen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Realistisch of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ook zou het mogelijk zijn om nu al zo'n sensor te bouwen, dan denk ik nog niet dat de camerafabrikanten die meteen gaan inbouwen.
                    Als ze nu zo'n camera maken, wat moeten ze dan de volgende keer verzinnen om de mensen weer een nieuwe camera te laten kopen?.
                    De verbeteringen zullen dus geleidelijk ingevoerd worden, voor sommigen net genoeg om toch naar de winkel te gaan voor een nieuwe camera (dat zie je vooral bij alle Apple producten, daar wordt zo'n hype rond een nieuw product gecreëerd waardoor er heel wat mensen staan aan te schuiven om als eerste dat nieuwe apparaat te kunnen kopen).

                    Een camera met een verwisselbare sensor past ook niet in de verkoopstrategie van de fabrikanten.
                    En je moet er ook rekening mee houden dat het niet alleen de sensor is die je dan zou moeten vervangen, een groot deel van de elektronica is specifiek gemaakt voor die sensor, je zou dan bijna alle printplaatjes moeten vervangen waardoor de "update" toch nog vrij duur zou uitvallen.
                    Ik wilde net hetzelfde zeggen. Dat is min of meer zichzelf schaakmat zetten, of op z'n minst mat.

                    En inderdaad over dat laatste. Als je over een aantal jaar een nieuwe cpu wilt installeren, moet je hoogstwaarschijnlijk een nieuw mobo kopen omdat de socket veranderd is, of niet meer voldoet aan de eisen die de nieuwe cpu vereist.
                    http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                    Comment


                    • #11
                      Re: Realistisch of niet?

                      het is wel geen dslr maar ricoh heeft al zo'n systeem. Het is nooit niet echt en succes geworden.
                      Moest ik ook direct aan denken. Het zou eenvoudiger zijn om dezelfde body te leveren met verschillende sensoren denk ik. Voordeel is dan dat je direct reserve body's bijhebt.

                      vroeger passeerde de film toch ook een soort feutre-sluis om hem proper te maken.
                      Dat was om te beletten dat er licht in je cassette kwam en je film belichtte voor je een foto nam. Het minste korreltje in die feutre en je hele film was gekrast, zou ik niet op een sensor willen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Realistisch of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                        ...

                        En inderdaad over dat laatste. Als je over een aantal jaar een nieuwe cpu wilt installeren, moet je hoogstwaarschijnlijk een nieuw mobo kopen omdat de socket veranderd is, of niet meer voldoet aan de eisen die de nieuwe cpu vereist.
                        .. en als deze sector nog verder economisch blijft sukkelen, is het niet onmogelijk dat ze beslissen om in het vervolg, de cpu vast op het mobo te solderen, gedaan met prutsen ... de eerste voorbeelden bestaan al, ongeacht de reden waarom. Ik zie dus de omgekeerde operatie in de fotografie nauwelijks gebeuren. .. en sommige sensorclaims hier tarten de wetten van de huidige fysica ..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Realistisch of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          .. en sommige sensorclaims hier tarten de wetten van de huidige fysica ..
                          Als je het hebt op post #3, zoek dan eens wat op over die organische sensor. Die "wetten van de huidige fysica" kunnen wel wat aan.

                          Wat betreft de elektronica... Het betekent daarom niet dat ze opeens geen body's meer zouden maken. Die zullen ook blijven evolueren en sensor's zullen vanzelfsprekend niet compatibel zijn met elke body maar een iet of wat modulair systeem lijkt me wel heel wat voordelen te bieden.
                          Verwisselbare lenzen waren in den beginne ook far-fetched. Digitale fotografie ging ook nooit de kwaliteit halen van een film camera als we de commentaren van begin 2000 mochten geloven.

                          Met de manier waarop huidige systemen worden gebouwd is het inderdaad onmogelijk om zoiets als een verwisselbare sensor te produceren. Nikon/Canon zullen hoogstwaarschijnlijk niet de eerste zijn als dit er ooit zou komen, dat is waar. Maar er zijn toch een aantal kleinere spelers die mikken op dergelijke nichemarkten zoals panasonic,fuji,sony,.... Zij hebben de laatste jaren bewezen dat ze innovatief en kwalitatief uit de hoek kunnen komen.
                          Ricoh (nu met de expertise van pentax aan boord) heeft inderdaad een modulair systeem geprobeerd maar het was duidelijk dat dat een aantal kinderziektes bezat. Het idee zich heeft volgens mij toch een toekomst.
                          Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Realistisch of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                            Als je het hebt op post #3, zoek dan eens wat op over die organische sensor. Die "wetten van de huidige fysica" kunnen wel wat aan.

                            ...
                            jaja ... blah blah blah ... de organische molecular monolayer cpu werd 30 jaar geleden ook aangekondigd met heel veel fanfare ... ik wacht nog steeds .. zolang er koffiedik of theeblaadjes geproduceerd worden houden mensen hun wensen voor werkelijkheid, ik krijg er warm noch koud van!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Realistisch of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                              Stel je voor een camera met verwisselbare sensor.
                              Zo'n verwisselbare sensoren bestaan al lang hoor.

                              Op mijn lenzen kan ik, dankzij de F bajonet aansluiting, bijna alle beschikbare sensors van Nikon aansluiten.
                              De sensors zitten reeds in een houder gemonteerd, zodat ze aansluiten steeds volledig juist gepositioneerd zitten en je steeds de juiste bijhorende electronica hebt. Dankzij die body kunnen ze, mits een klein beetje voorzichtigheid, ook stofvrij gemonteerd worden.
                              Het leuke is dat Nikon elke sensor ook met bedieningsknopjes hebben uitgerust. Daardoor kan ik tegelijk meerdere sensoren op verschillende lenzen monteren en er ook effectief mee fotograferen.

                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                              Comment

                              Working...
                              X