Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop full frame

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop full frame

    beste fotografieliefhebbers,

    ik heb een vraagje.
    Of eerder, ik vraag jullie mening.
    Een aantal jaren geleden schafte ik me een reflexcamera aan, canon 400d en ik kocht hierbij de 18-200 is zoom. Van deze combinatie heb ik de voorbije jaren veel plezier gehad en toch wel mooie foto's genomen.
    Ik zou nu graag overstappen naar de full frame fotografie.
    Ik heb vrij goed gespaard en heb toch wel wat budget.
    Eerst ging mijn voorkeur uit naar de Canon 6d maar ik stelde vast dat men voor dit toestel niet echt een allround lens aanbood.
    Daarom viel mijn oog op de Nikon d610.
    Ik vind dat ook gewoon een mooi toestel.
    Maar daar las ik dan weer dat met de Nikon het gegeven 'full frame' teniet wordt gedaan bij het gebruik van de DX lenzen waar men toch wel toffe allrounders aanbiedt.
    Vandaar dat dit mijn keuze zou zijn:
    body : nikon d610
    als dagdagelijkse lens een 50mm f1.4 AF-S G
    en voor de reizen een zoom 28-300mm f3.5-5.6 AF-S VR G ED
    Ik vraag me af of ik dan het groothoek niet ga missen.
    Macrofotografie interesseert me ook maar hiervoor ga ik beginnen met de goedkopere tussenringen te kopen denk ik.

    Graag een paar meningen.

  • #2
    Re: aankoop full frame

    De 28-300 op full frame heeft dezelfde beeldhoek als uw 18-200 op uw 400D. M.a.w. als je nu genoeg breedhoek hebt met uw 400D + 18-200 dan zal je er ook genoeg hebben met D610 + 28-300. Idem voor de "tele-zijde".

    Comment


    • #3
      Re: aankoop full frame

      ook canon heeft een 28-300mm zoom L lens, deze kost wel een kleine 2500 eurokes
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: aankoop full frame

        Heb je wel FF nodig, zie eerst eens waar je huidige toestel te kort schiet, FF en crop hebben ieder een aantal voordelen die niet perse voor iedereen nuttig zijn.
        Je gaat ook met een recente crop al een flinke stap vooruit tegenover je huidig toestel.

        Ik zou nu graag overstappen naar de full frame fotografie.
        Ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar er is volgens mij geen verschil in fotografie tussen crop en FF.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: aankoop full frame

          Ik vraag me ook wel af wat de motivatie van de TS.
          Het lijkt me (persoonlijk) wat op fulllframe kopen om 'betere foto's te nemen'...

          nu, zoals lazy charles al aangeeft, canon heeft ook een allround FF lens, en 28-300 komt overeen met 18-200 op crop.

          Ik persoonlijk zou eerst kijken of ik een FF echt nodig heb, gezien een FF en een fullframelens toch wel heeeel veel geld is... Tenzij je er gewoon erg graag een wil en er echt het geld voor over hebt (geen verwijt, ben zelf ook zo )
          NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
          https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

          Comment


          • #6
            Re: aankoop full frame

            Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht

            Ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar er is volgens mij geen verschil in fotografie tussen crop en FF.
            Verschillen zijn er wel degelijk denk ik:
            Ten eerste: het zoekerbeeld is groter.
            Ten tweede: vooral de "oudere jongeren" onder ons vinden het fijn dat een 50mm terug een 50mm is , met de beeldhoek die ze gewend waren.
            Ten derde: bij gelijke beeldhoek is de dieptescherpte bij FF kleiner.
            Ten vierde: hoe groter de sensor, hoe meer contrastperspectief oftewel 3D gevoel dat een foto kan oproepen. ( nog uitgesprokener bij medium formaat )
            Ten vijfde: last but not least, is het tot vandaag nog altijd zo dat een FF camera meer pro is afgewerkt en uitgerust dan veel van zijn APS-C evenknieën.

            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: aankoop full frame

              Alvast bedankt voor de reacties.
              Ben ondertussen al eens binnengestapt bij een fotograaf voor wat meer uitleg.
              Zoals Michiel al zei; misschien heb ik niet echt een FF nodig voor hetgeen ik met een camera doe maar ik heb een beetje gespaard voor mijn hobby en denk ik dus te gaan voor de Nikon d610. Het is misschien geen overtuigend argument, maar ik vind dat ook gewoon een mooier toestel dan de Canon.
              Nog één klein dingetje, wat vinden jullie van het gebruik van die tussenringen als alternatief voor een dure lens om met macrofotografie beginnen te experimenteren?

              Comment


              • #8
                Re: aankoop full frame

                met tussenringen is niets mis maar bedenk wel dat je heel wat lichtverlies hebt, naargelang hoeveel en welke maat tussenring je gebruikt. Koop je iets van een 100mm makro lens daar ga heel veel plezier aan beleven en ze is ook prima bruikbaar als portretlens.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop full frame

                  Als je moet besparen op lenzen om een FF body te kopen ben je misschien gelukkiger als je bij een crop blijft.

                  Je zal veel sneller resultaat hebben met een echte macrolens op je 400D.
                  Er worden er veel tweedehands aangeboden.
                  100mm op een FF is erg kort voor veel macrowerk (zelfs nog op een crop).

                  Er is niets op tegen om zowel een crop als een FF body te hebben, beide hebben hun voor en nadelen.
                  Van hetzelfde merk is wel handiger, maar omdat je erg weinig materiaal hebt is het nu het moment om over te stappen als je dat wil.
                  Last edited by palombian; 17 januari 2014, 16:02. Reden: toevoeging

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop full frame

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roncol Bekijk bericht
                    ...
                    Het is misschien geen overtuigend argument, maar ik vind dat ook gewoon een mooier toestel dan de Canon.
                    Nog één klein dingetje, wat vinden jullie van het gebruik van die tussenringen als alternatief voor een dure lens om met macrofotografie beginnen te experimenteren?
                    Ik snap volledig wat je bedoeld wat betreft esthetische argumenten

                    Wat betreft tussenringen, ik heb er goedkope gekocht via amazon, (link) en gebruik ze altijd op mn 70-200, en de beeldkwaliteit daarvan (mits goed statief) is echt wel top
                    Lijkt me wel beter om mee te beginnen dan een dure macrolens, tenzij je zeker bent dat je die veel zal gebruiken.

                    Wat hier ook passeerde, zorg er wel voor dat je niet met een minder goede lens de voordelen van een FF teniet doet he...
                    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                    Comment

                    Working...
                    X