Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen: zelf of reisbureau

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reizen: zelf of reisbureau

    Naar aanleiding van een artikel in een lokaal krantje en de thread "Tent, caravan, huisje, hotel....." lijkt het interessant om de gewoonten van de doorsnee BDer (bestaat die wel?) te weten.

    In het artikel beweert een reisagent dat mensen terug meer naar het reisbureau trekken om hun reis vast te leggen. De reden? Frustraties en klachten nadat ze via internet geboekte reizen niet kregen wat ze verwacht hadden. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik deze trend niet, in tegendeel.

    Toen we in de jaren 80 op reis gingen was er geen internet en boekten we via reisbureau. Toe we in 1986 de eerste keer naar de US gingen raadde men ons in het reisbureau af om op voorhand te reserveren en op uitzondering van vluchten, huurwagen en eerste hotel gewoon in hotels/motels binnen te stappen om te vragen of er plaats was. Er lagen toen overal brochures met kortingsbonnen en we hadden dikwijls goede deals en overal plaats. Voor het meer exotische Indonesië (1990) boekten we zelfs een groepsreis (never again!)
    Na een aantal jaren kwam internet in huis (1995) en kon er gemakkelijker opgezocht worden maar vluchten en ferry's boekten we nog via reisbureau. In 1998 werd dan voor de eerste keer internet gebruikt. De vlucht bij het reisbureau, het motorhome via het net met bevestigingen die via de telefoonmodem in het holst van de nacht als fax binnenkwamen. De reden dat we het reisbureau toen nog gebruikten was de onmogelijkheid om voor internetboekingen een anullatieverzekering te krijgen.
    Sindsdien hebben we zowat alles via het net gedaan. Enige uitzondering zijn een paar citytrips waar we bij het reisbureau kind gratis/nacht gratis vonden waar dat niet kon via het net.

    Terug meer via reisbureau? Hier alvast niet.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Reizen: zelf of reisbureau

    Wij doen alles zelf en hebben zelden een teleurstelling meegemaakt.
    Ook voor het internet tijdperk konden we onze vakanties zelf prima regelen maar nu met internet is het vanzelfsprekend doodmakkelijk.
    Wat kan een reisbureau dat wij zelf niet kunnen? Jammer voor de branche maar zelf weten we toch het beste wat we willen.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Reizen: zelf of reisbureau

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Terug meer via reisbureau? Hier alvast niet.
      Wij zijn vier keer op zes jaar tijd steeds voor drie weken naar Zuid-Afrika gereisd Maurice, vluchten en huurwagen boekten wij via een reisbureau,
      eenmaal ginder, zonder enige voorafboeking steeds terplaatse B&B's geboekt, als je een reisplan hebt, ben je na je eerste B&B op je gemak,
      je zegt waar je de volgende stop wil maken, en voor hoeveel dagen, en die mensen regelen dat daar voor jou, volgende B&B van hetzelfde,
      gemakkelijker kan niet, ZA is volgens mij het gemakkelijkste land ter wereld om rond te reizen en niets voor te bereiden qua eten en slapen.

      Comment


      • #4
        Re: Reizen: zelf of reisbureau

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        ZA is volgens mij het gemakkelijkste land ter wereld om rond te reizen en niets voor te bereiden qua eten en slapen.
        Ook Canada, US, Australie zijn gemakkelijk. Wel iets meer werk als je met drie bent om plaats te vinden...
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Reizen: zelf of reisbureau

          Mijn enige "reisbureau-voorbereiding" voor IJsland is het boeken van een vliegtuig- of bootticket. Voor de andere Scandinavische bestemmingen helemaal niks.
          Ik ben iedere keer wel grondig bezig met me in te lezen om te weten waar ik nog iets nieuws kan vinden. Ik stippel dus ook een zo efficiënt mogelijke route uit.

          Ter plekke zie ik dan wel waar ik slaap of hoe en waar ik eet.
          Op die manier krijg je een max. flexibiliteit in functie van vb het weer.

          Nog nooit spijt van gehad

          Comment


          • #6
            Re: Reizen: zelf of reisbureau

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Ook Canada, US, Australie zijn gemakkelijk. Wel iets meer werk als je met drie bent om plaats te vinden...
            De reden waarom er in ZA een overaanbod aan B&B is is eigenlijk niet ver te zoeken, heb ik horen vertellen van een Zuid Afrikaan.
            De Zuid afrikanen die het goed hadden, misten tot kort geleden eigenlijk de verzekering van een degelijk pensioen, daarom bouwden ze
            huizen met verschillende toegangsdeuren en apparte voorzieningen zoals badkamers enz. dat was eigenlijk de bedoeling,
            als de kinderen het huis uit waren en zij op pensioen, om toch nog een bijkomend inkomen te hebben.

            Comment


            • #7
              Re: Reizen: zelf of reisbureau

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht

              Terug meer via reisbureau? Hier alvast niet.
              De laatste jaren heb ik nog voor het volgende beroep gedaan op een reisbureau:

              - 1x omdat de totale prijs van de vliegtuigtickets voor 4 personen iets meer dan 4000 euro was en we dat cash zijn gaan betalen. Dat is al wel een paar jaar terug toen de kredietkaart zowat de enige manier was om te betalen online. Met de online banking tegenwoordig is zo'n bedrag ook geen probleem meer. Die 4000 euro cash zou tegenwoordig ook niet meer kunnen met de nieuwe wetgeving.
              - 1x omdat ik gewoon snel weg wou op citytrip en het me makkelijker leek om het reisbureau uit te laten zoeken wat paste in mijn planning (qua vluchten & hotels). Rome werd de bestemming.

              Uiteindelijk zijn dat wel de uitzonderingen in de laatste jaren. Tegenwoordig kijk ik enkel nog naar brochures van reisbureaus om ideetjes op te doen voor bestemmingen. Het enigste probleem daarmee is dat het lijstje van plaatsen waar ik wel eens naar toe wil alleen maar groter wordt

              Comment


              • #8
                Re: Reizen: zelf of reisbureau

                Tip: Als je een hotel de dag dat je er wil overnachten binnenstapt, doen ze er al snel 20 tot 30 euro bij de prijs bij. Onderhandelen loont dan altijd de moeite. Zoek ook even de prijzen op websites als booking.com en de eigen hotelwebsite op. Ook is 'tripadvisor review' het magische codewoord dat je de allerbeste service in eender welk hotel geeft.

                Comment


                • #9
                  Re: Reizen: zelf of reisbureau

                  Het is volledig afhankelijk welk type vakantie en waar je naartoe wil.
                  Ik ga elk jaar 1x met mijn vriendin en 1x met mijn dochter op reis.
                  Mijn vriendin houdt van warme landen, het strand en het zwembad. Meestal is dit geboekt via een reisbureau (hotels met aantal *** en zwembad en zo...), maar de laatste jaren altijd kamer met ontbijt. Ik heb geen zin meer om aan buffetten aan te schuiven en enkel met "gepaste kleding" de gelagzaal te mogen binnengaan. In exotische bestemmingen vind je altijd massa's gezellige bistro/restaurantjes waar je voor een appel en een ei de beste gerechten kan bestellen.
                  Met mijn dochter is het volledig anders reizen, we focussen ons meer op cultuur en natuur.
                  Zowel een vlucht als een B&B boeken we via internet.
                  Eén keer was wel spannend: We arriveerden 's avonds laat in centrum Cairo en het "hotel" waar ik gereserveerd had bleek enkel het 10de verdieping te zijn in een armzalig gebouwtje in een wijk die duidelijk betere tijden gekend had.
                  Toen ze onze paspoorten vroegen om fotocopies te maken en ze wilden meenemen enkele straten verder omdat ze zelf geen copieermachine hadden, heb ik wel vriendelijk bedankt.
                  We hebben onze taxichauffeur ons dan laten afzetten aan het Novotel, waar we die nacht geslapen hebben, 's anderendaags hebben we iets meer betrouwbaarders gezocht.
                  Het was wel spannend, uiteindelijk logeerden we met zicht op het Tahrir-plein, waar ten tijde van de rellen de journalisten verbleven.
                  Nikon Df

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reizen: zelf of reisbureau

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                    Het is volledig afhankelijk welk type vakantie en waar je naartoe wil.
                    .
                    tja..dat denk ik ook.
                    soms kan je niet eens zonder reisbureaus.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reizen: zelf of reisbureau

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      soms kan je niet eens zonder reisbureaus.
                      ??? Zoals?

                      Op uitzondering van een trip naar N-Korea zie ik niet in waar je zonder reisbureau niet kan naartoe gaan. Let wel, je hebt soms een touroperator nodig (alweer N. Korea) maar een reisbureau..
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reizen: zelf of reisbureau

                        Voor korte trips, op relatief dichte bestemmingen (autobestemmingen noem ik die) boeken wij meestal rechtstreeks een hotel.
                        Op verdere bestemmingen (vliegreizen) boeken wij reis + verblijf via reisburo omdat we een paar keer hebben vastgesteld dat je meer betaalt bij het rechtstreeks boeken dan bij het boeken via een reisburo.
                        Voor huren van woningen/gîtes in Frankrijk, altijd via Gîtes de France, omdat wij dit reeds een 15-tal keer deden en nog nooit bedrogen uit kwamen. Ze hebben hun controleurs en geven ook de kwaliteit aan met korenaren en zijn altijd rustig gelegen.
                        Voor huren van woningen elders dan Frankrijk, meestal rechtstreeks bij de eigenaar.
                        Wij zijn met twee, maar huren altijd alleenstaande woningen en voor min. 5 personen, kwestie van een beetje plaats te hebben en rustig te wonen. Je hebt dan automatisch ook een grote zithoek, een grote tafel, een grote keuken.....enz.
                        Wij huurden ooit in Hahnenklee Duitsland een appartement, en boven ons zat een gezin met vier kinderen, die de ganse avond, tot ze naar bed moesten de zitbank als trampoline gebruikten.........meer hoef ik waarschijnlijk niet te vertellen. Toen ik beleefd vroeg om die kinderen wat stil te houden, kreeg ik als antwoord de gekende dooddoener "het zijn toch kinderen"..... Ik herinnerde met een spreekwoord 'van hetzelfde laken een broek'.
                        Ik compenseerde dan maar door 's morgens toen wij vroeg opstonden, keiharde muziek te spelen, tot de bovenburen op hun beurt kwamen reclameren......een klein beetje uitleg en de trampoline werd blijkbaar opgeborgen .
                        Maar nu toch het zekere voor het onzekere, altijd een alleenstaande woning . Je betaalt wel meer, maar ik heb het er voor over.
                        Last edited by Guest17; 17 januari 2014, 10:19.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reizen: zelf of reisbureau

                          Ik ben sinds 3 jaar lid van de executive club van British Airways en tegenwoordig kijk ik telkens eerst via die weg naar mogelijkheden qua vakantiebestemmingen, kwestie van de airmiles er bij te sparen als het een interessant aanbod is. Bovendien biedt BA de mogelijkheid om gespreid te betalen als je vlucht + hotel boekt, wat wel interessant is.

                          Vorig jaar heb ik voor het eerst zo'n combinatie uitgeprobeerd met een reis naar Chicago en dat is super meegevallen. Binnen 4 weken reis ik naar Tokyo en dat heb ik op dezelfde manier geboekt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reizen: zelf of reisbureau

                            Mijn verhaal verschilt van de meesten hier, in die zin dat ik wel de lokale reisbureus laten varen heb, maar dat ik daarom niet alles zélf ben gaan doen. Deels werk ik nog steeds met een reisbureau, maar dan wel een LOKAAL reisbureau. Voor safaris heb je dat gewoon nodig, om twee voorname redenen:
                            - zij kennen alle plaatsen, en kunnen het juiste advies geven.
                            - hun prijs is lager dan dat je bij de lodge zélf boekt.
                            Intussen ben ik een stap verder natuurlijk; ik ben inmiddels zélf gids, en werk als consultant voor een Afrikaans reisbureau.

                            Het is vooral dat eerste feit (verschil aan kennis) dat voor mij een groot verschil maakt, en waarin ik hoop ook voor andere landgenoten een verschil te kunnen maken.
                            Klein voorbeeld; onlangs een Namibië self-drive reisschema gezien van een Belgische tour operator. De klant vroeg mij of ik beter kon. Dat was niet moeilijk; dat schema was één en al rijden (overal één, soms 2 nachten slapen), en men zocht noord- en zuidgrens van het land op maar "vergat"dan om Sossusvlei en de kust er mee in te stoppen. En het was nog eens duur ook, voor wat men kreeg.

                            Anyway; het aantal miskleunen dat ik al gezien heb in reisschemas "van bij ons"... manmanman. Ik kan begrijpen dat de modale Belg een argwaan heeft om elders te shoppen dan bij een landgenoot. Maar dat heeft ook zijn prijs hoor.

                            Mvg,

                            J.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reizen: zelf of reisbureau

                              Onze reis naar China was via Joker.
                              De trip naar West-USA heb ik volledig zelf gedaan, hotels, vlieger, huurauto enz..

                              Onze volgende trip naar New York hebben we terug gedaan via een reisbureau, zij konden voor een specifiek hotel veel goedkopere kampers aanbieden dan gelijke welke site.
                              Voor vliegtuigtickets maakt het in principe niet zoveel meer uit.
                              We hebben het dit keer ook via het reisbureau gedaan, hun prijzen waren toen iets goedkoper dan ik het zelf kon vinden.

                              Dus uitkijken is de boodschap

                              Comment

                              Working...
                              X