Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

    nu bewaar ik m'n foto's na ontwikkelen in jpeg 16 bit, dan heb je veel verlies (compressie), en gooi ik de RAW weg
    NU wat is het best je RAW ook bijhouden wat ik denk van wel, of je foto opslaan in TIFF en jpeg ?
    als je in Tiff opslaat krijg je soms de een voorstelling om in lagen op te slaan wat zeer veel geheugen vergt, of is in kopie ook goed
    hier afbeelding bij het opslaan, wat doe je het best ?


    dan volgen er de Tiff's opties, wat stellen jullie voor ?
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

    Simpele vaststeling: uit RAW kan je om het even wat maken, uit al de anderen maak je niets meer behalve kwaliteitsverlies als je er te veel aan prutst. JMHO

    Comment


    • #3
      Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Simpele vaststelling: uit RAW kan je om het even wat maken, uit al de anderen maak je niets meer behalve kwaliteitsverlies als je er te veel aan prutst. JMHO
      dacht het wel, maar je hoort zoveel, ik doe dat , ik dat, en op den duur weet je het niet meer

      bedankt vr je respons

      wat is JMHO ?
      groetjes Ingrid

      Comment


      • #4
        Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

        JMHO= Just My Humble Opinion

        Wat betreft keuze in opslag is hier al heel veel over geschreven. Ik hou de RAW bij en een JPG in schermresolutie. Als ik wil printen dan exporteer ik opnieuw uit LR.
        Als ik (uitzonderlijk) nog bewerking in lagen doe zal ik hier ook de xcf (GIMP) van bijhouden naast de JPG. De TIFF/DNG/... gaat weg nadat hij zijn dienst bewezen heeft.
        D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

        Comment


        • #5
          Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

          Euro* bedankt
          groetjes Ingrid

          Comment


          • #6
            Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

            Ik fotografeer altijd in jpeg én in raw. Ik hou ook beide bij in een aparte map 'originele foto' op een externe hd, waar ik ook een 2de backup zet van de foto's die klaar zijn.
            Sony RX10 Mark IV
            nog een fijne dag verder!
            Guido

            Comment


            • #7
              Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

              [QUOTE=MG-TF;4059594]nu bewaar ik m'n foto's na ontwikkelen in jpeg 16 bit, dan heb je veel verlies (compressie), en gooi ik de RAW weg
              NU wat is het best je RAW ook bijhouden wat ik denk van wel, of je foto opslaan in TIFF en jpeg ?
              als je in Tiff opslaat krijg je soms de een voorstelling om in lagen op te slaan wat zeer veel geheugen vergt, of is in kopie ook goed
              hier afbeelding bij het opslaan, wat doe je het best ?


              dan volgen er de Tiff's opties, wat stellen jullie voor ?







              JPG in 16 bit????
              hoe doe je dat ?

              Comment


              • #8
                Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                [QUOTE=lucvr;4060799]
                Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                nu bewaar ik m'n foto's na ontwikkelen in jpeg 16 bit, dan heb je veel verlies (compressie), en gooi ik de RAW weg
                NU wat is het best je RAW ook bijhouden wat ik denk van wel, of je foto opslaan in TIFF en jpeg ?
                als je in Tiff opslaat krijg je soms de een voorstelling om in lagen op te slaan wat zeer veel geheugen vergt, of is in kopie ook goed
                hier afbeelding bij het opslaan, wat doe je het best ?


                dan volgen er de Tiff's opties, wat stellen jullie voor ?

                JPG in 16 bit????
                hoe doe je dat ?
                bij je Camera RAW ontwikkeling onderaan kan je de 8 bits nr 16 bits veranderen, als je dan je foto opent in photoshop, en opslaat als jpeg blijft ie 16 bits, kan je zien bij afbeelding modus
                groetjes Ingrid

                Comment


                • #9
                  Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                  [QUOTE=MG-TF;4061021]
                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht

                  bij je Camera RAW ontwikkeling onderaan kan je de 8 bits nr 16 bits veranderen, als je dan je foto opent in photoshop, en opslaat als jpeg blijft ie 16 bits, kan je zien bij afbeelding modus
                  yeah sure ... nieuwe standaard zeker?
                  http://blogs.adobe.com/jkost/2010/07...s_as_jpeg.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                    Lucvr heeft gelijk: als je je 16-bits tiff (of psd, zoals ik meestal werk) opslaat als jpg, zonder eerst op 8-bits te hebben geplaatst, krijg je automatisch de waarschuwing dat de jpg als een kopie bewaard wordt. Je tiff (of psd) blijft dan openstaan. Doe nu maar eens die bewaarde jpg open, en check (Image>Mode…) de bits: 8-bits zoals JPG gedefinieerd is.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                      ... to store 24-bit-per-pixel color data ....

                      http://ec.europa.eu/ipg/standards/im...g/index_en.htm

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                        Als je in Photoshop het aantal bits kiest (8, 16 of 32) is dat bits per channel.
                        Een jpg kan alleen 8 bits per channel aan. Er zijn 3 channels (R,G,B) dus 3 x 8 bits = 24 bits.

                        Als je in Photoshop 16 bits kiest (per channel) en je bewaart als JPG dan zet PS dat terug om naar 8 bits per channel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                          Als je in Photoshop het aantal bits kiest (8, 16 of 32) is dat bits per channel.
                          ....
                          32 bits per channel? zegge 96 bits kleurdiepte? waar moeten die bits in 's hemelsnaam vandaan komen? ... en daarbij al een eerste doordenkertje. Als een sensor maximaal 14 bits registreert als kleurgewogen luminantiemeting in raw, hoe kom je dan aan 16 bits kleur per kanaal ... ????

                          Suggereer je dat Phshop 8 bits jpg terug omzet naar 16 bits voor bewerking of heb ik dat verkeerd voor? anders is dat straffer dan werken met de steen der wijzen ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            32 bits per channel? zegge 96 bits kleurdiepte? waar moeten die bits in 's hemelsnaam vandaan komen? ... en daarbij al een eerste doordenkertje. Als een sensor maximaal 14 bits registreert als kleurgewogen luminantiemeting in raw, hoe kom je dan aan 16 bits kleur per kanaal ... ????
                            Yep. 32 volledige bits per channel. Geen halve, geen kwartjes maar echte volledige. Wist je dat niet dat dat bestond in Photoshop?
                            Wie spreekt er hier van een sensor? Ik zeg ook niet waar je ze kan/moet halen. Ik zei gewoon dat je in PS kan kiezen tussen 8, 16 of 32 bits per channel.
                            Die 32 bits per channel wordt bv gebruikt door HDR fotografen.

                            Koop eens een nieuw toetsenbord want uw vraagteken toets blijft hangen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Suggereer je dat Phshop 8 bits jpg terug omzet naar 16 bits voor bewerking of heb ik dat verkeerd voor? anders is dat straffer dan werken met de steen der wijzen ...
                            'k Zou niet weten waar ik dat suggereer maar voor alle duidelijkheid: neen. Zelfs een koe weet dat wat er weg is niet terugkomt
                            Ik zei dat als je als je een 16 bits (per channel) PSD bewaart als jpg dat die jpg altijd 8 bits (per channel) zal zijn.

                            Man dat is hier soms lastig.

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto's bewaren in RAW, Tiff of jpeg ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                              Yep. 32 volledige bits per channel. Geen halve, geen kwartjes maar echte volledige. Wist je dat niet dat dat bestond in Photoshop?
                              Wie spreekt er hier van een sensor? Ik zeg ook niet waar je ze kan/moet halen. Ik zei gewoon dat je in PS kan kiezen tussen 8, 16 of 32 bits per channel.
                              Die 32 bits per channel wordt bv gebruikt door HDR fotografen.

                              Koop eens een nieuw toetsenbord want uw vraagteken toets blijft hangen.



                              'k Zou niet weten waar ik dat suggereer maar voor alle duidelijkheid: neen. Zelfs een koe weet dat wat er weg is niet terugkomt
                              Ik zei dat als je als je een 16 bits (per channel) PSD bewaart als jpg dat die jpg altijd 8 bits (per channel) zal zijn.

                              Man dat is hier soms lastig.
                              zucht ... goddelijke macht .. 32 bits/channel uit 14 bits luminantie ... ge snapt het niet he? misschien moet ik nog méér vraagtekens zetten opdat uw cent zou vallen ... ongeacht de keuzes die foefelshop biedt! .. enfin, andermaal lood voor oud ijzer!

                              Comment

                              Working...
                              X