Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellen sluitertijd voor flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellen sluitertijd voor flits

    Ik vraag me af welke sluitertijd voor het flitsen ik best instel op mijn camera. Ik zie daar als mogelijkheden:

    1) flitssynchronisatiesnelheid van 1/60 tot 1/250. Wat is aan te raden?

    2) daarnaast staat ook nog 1/250 of 1/320 automatische FP : wat is dat ?

    3) op een andere plaats kan ik ook nog instellen: langste sluitertijd bij flits. (30 sec tot 1/60) - wat is hier aan te raden?

    ... of klinken mijn vragen iets te amateuristisch voor dit forum ?


    Met dank

    vaes


    Nikon D7100 18-105mm

  • #2
    Re: instellen sluitertijd voor flits

    alle vragen zijn welkom denk ik.

    1) elke toestel heeft een max sync snelheid. bij de meeste zit dit ergens rond de 1/200. ga je daarover dan krijg je zwarte balkjes op je foto omdat je sluiter al aan het dichtgaan was. kan je verhelpen door highspeed sync maar dat is weer iets anders.
    2) kan ik uit men hoofd ook niet meteen op antwoorden, mss eens in je handleiding kijken.
    3) denk ik dat het ook wel in je handleiding moet staan. heb geen nikon maar zal wel is in mijn toestellen kijken of dit menutje er inzit.

    btw welke sluitertijd je instelt op je toestel hangt af van het beoogde resultaat. Ben geen expert terzake maar je sluitertijd heeft geen invloed op je flits. Sluitertijd bepaald buiten het normale effect bij flitsfotografie de hoeveelheid omgevingslicht/natuurlijk licht.
    grts
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: instellen sluitertijd voor flits

      Stel best 1/320FP in.
      Een langere sluiter kan je dan nog altijd instellen en FP (focal plane, hypersync) wordt dan automatisch geselecteerd als je een sluiter kiest die korter is dan 1/320s.

      Langste sluiter bij flits....beetje afhankelijk bij welke situatie en is van toepassing in A stand. Dan zal je sluiter niet langer worden dan de ingestelde waarde.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: instellen sluitertijd voor flits

        Ik zal alvast nog eens mijn handleiding doornemen.

        Flitssynchronisatiesnelheid : op het eerste gezicht, aan 1/60 of 1/250 is geen verschil te merken aan het resultaat! Wellicht zijn er omstandigheden waarbij het wel iets uitmaakt ?? Ik blijf zoeken naar het verschil tussen 1/60 en 1/250.

        Langste sluitertijd : hier zie je wel degelijk verschil. Ingesteld op 1/60 is perfect, maar aan 30 sec (!! extreem vb) is de foto totaal onscherp. Ik sluit mij aan bij unalom : hier hoe trager hoe meer natuurlijk omgevingslicht , maar ook hoe minder scherp.

        Vaes

        Comment


        • #5
          Re: instellen sluitertijd voor flits

          het verschil tussen 1/60" en 1/250" is de hoeveelheid omgevingslicht dat er op je sensor terecht komt.
          Neem je bvb een foto van brandende kaarsjes op 1/250" met flits, dan zal er van de brandende kaars niet veel te zien zijn. Maar voor het vlammetje van een kaars te zien zal je ook nog trager dan 1/60" moeten gaan: bvb naar 1/15" of 1/8".
          Je kan eerst bijvoorbeeld eerst een foto nemen zonder flits, dan zie je direct welk omgevingslicht er te zien is op je foto.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment

          Working...
          X