Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekvraag. Verschil tussen 14 mm en 15mm fish

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoekvraag. Verschil tussen 14 mm en 15mm fish

    Wat is het grote verschil tss bv Sigma 14mm en Sigma 15mm,
    deze laatste word dan wel fish-eye genoemd alhoewel
    zijn brandpuntsafstand groter is dan de 14mm.

  • #2
    Je kan die brandpuntafstanden niet zondermeer vergelijken. Op een full-frame geeft die 15mm een beeldhoek van 180°, de 14mm een beeldhoek van iets meer dan 104°. De prijs is ook verschillend.

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      Rekening houdend met de cropfactor van 1.6 (Canon 10D) wordt de Sigma 14mm groothoek 14 x 1.6 = 22.4mm, terwijl ik er, bij toeval, achter kwam dat een 15mm fisheye dezelfde beeldhoek heeft als de 12mm van een 12-24mm Sigma zoom.
      Je kan een 15mm fisheye niet zonder meer vermenigvuldigen met de cropfactor, want dat zou betekenen dat je van de 15 mm fisheye 15 x 1.6 = 24 mm overhoud. Hoe dat laatste wel berekend moet worden weet ik nog steeds niet, maar toen ik eens het 12-24mm objectief van Sigma van een kennis in de 12mm stand uitprobeerde en dezelfde opname maakte met de Sigma 15mm fisheye bleek dat beide opnamen exact even groot waren. Ik weet dat de 12-14 in de 12mm stand na vermenigvuldiging 12 x 1.6 = 19.2mm is en aangezien beide opnamen even groot waren blijkt dat de 15mm fisheye dus neer komt op 19.2mm op een Canon 10D/300D camera.

      Het verschil is wel dat de Sigma, op de perspectiefvertekening na, gecorrigeerd is, terwijl op de opnamen van de fisheye rond vervormd zijn. Overigens is dat laatste eenvoudig in één handeling met PanoTools recht te zetten.

      Tot slot, enigzins off topic, waren de opnamen met de Sigma fisheye scherper dan die van het Sigma 12-24mm objectief. Vooral in het midden, maar ook de hoeken waren na het rechtzetten nog steeds scherper.
      Mijn ervaring is niet exemplarisch, maar wordt in bijna elke test ondersteund. De Sigma 12-24 is een zeer middelmatig objectief.

      Comment


      • #4
        Hallo Jan,

        Is het niet zo dat je bij het rechtzetten van foto's van de 15mm fish een stuk van het beeld verliest? Hierdoor heb je dan toch minder op de foto staan dan de 12-24, of ben ik verkeerd? Ik ben aan 't twijfelen welke van de twee ik mij ga aanschaffen, vandaar eventjes deze vraag.
        :: http://www.dpix.be ::

        Comment


        • #5
          Het ligt eraan welke manier van rechtzetten je kiest. Als ik morgen tijd heb laat ik je drie voorbeelden zien; voor, tijdens en na het rechtzetten.

          Comment


          • #6
            Originally posted by j@n
            Het ligt eraan welke manier van rechtzetten je kiest. Als ik morgen tijd heb laat ik je drie voorbeelden zien; voor, tijdens en na het rechtzetten.
            Thanx j@n! Als je niet de tijd moest hebben ... ik zou ook al geholpen zijn als je kon zeggen op welke manieren (met welke programma's) je de fishy foto's kan rechttrekken. Ik heb namelijk Jacki's fish eye al eens op m'n camera kunnen testen, dus ik heb hier enkele foto's waarmee ik het dan kan uitproberen. Ik hou van het speciale effect, maar sommige foto's zijn toch beter zonder vertekening.
            :: http://www.dpix.be ::

            Comment


            • #7
              Hallo Frederik:

              Hier vind je de nodige info:



              mvg,
              Z900
              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

              Comment


              • #8
                Originally posted by Z900
                de nodige info:
                Hartelijk dank Z! Net wat ik zocht!
                :: http://www.dpix.be ::

                Comment


                • #9
                  Ah, goed idee, Zedje, die topic op Razzi z'n site legt heel fijn uit hoe je fishfoto's kan defishen. Ik ging daar ook de mosterd halen.
                  Ik heb de 15mm fish van Sigma en ben daar wel tevreden van.

                  Niet onderschatten dat er toch ook wel wat tijd kruipt in het defishen telkens. Maar ik hou wel van het fisheye effect.
                  http://pieterbie.skynetblogs.be

                  Comment


                  • #10
                    Hallo Frederik, je merkte het al, het is er niet van gekomen. Ik wilde je al verwijzen naar razzi's site, maar ik zie dat Z dat al gedaan heeft.

                    Comment

                    Working...
                    X